آخرین جزئیات واریز پول فروش سهام عدالت

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، مشمولان سهام عدالت از 18 مرداد همزمان با عید غدیر می توانند 30 درصد دیگر از سهام عدالت خود را به وسیله کارگزاری ها بفروشند. پیش از این ششم خردادماه در اولین مرحله آزادسازی سهام عدالت امکان فروش 30درصد از کل ارزش سهام برای مشمولان فراهم شده بود و از 18 مرداد، آنها می توانند تا 60 درصد سهام شان را بفروشند.

آخرین جزئیات واریز پول فروش سهام عدالت

در حال حاضر ارزش برگه های 530 هزار تومانی سهام عدالت به حدود 20 میلیون و ارزش برگه های یک میلیونی حدود 40 میلیون تومان رسیده و این یعنی مشمولان به ترتیب می توانند 24 میلیون و 12 میلیون تومان از سهام عدالت خود را بفروشند. هر چند هنوز خیلی از مشمولانی که 30 درصد اول سهام عدالت خود را فروخته بودند در انتظار واریز پولشان هستند.

دلایل احتمالی واریز نشدن پول فروش سهام عدالت

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت می گوید تا سرانجام تیر ماه حدود دو میلیون و 100هزار نفر از مشمولان سهام عدالت، درخواست فروش 30درصد از سهام خود را ثبت نموده اند که تا به امروز که تا به امروز سهام یک میلیون و 200هزار نفر از آنها فروخته شده و در این بین حدود 900هزار نفر همچنان در انتظار فروش سهام عدالت هستند. آخرین آمار از واریز پول فروش سهام عدالت نشان می دهد از مجموع دوهزار و 750میلیارد تومان سهام فروخته شده، حدود دوهزار و 600 میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز شده و 150میلیارد تومان آن باقی مانده است.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام نموده با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت به صورت حضوری و الکترونیکی در بازار سرمایه احراز هویت نشدند و تنها به وسیله ارائه شماره شبای بانکی و تلفن همراه به نام خود فرد احراز هویت آنها اجرا شده است، بنابراین مشمولانی که اطلاعات هویتی آنها با کوچک ترین مسئله ای روبه رو بوده از مرحله سفارش گیری حذف شده اند. این افراد باید با مراجعه به سامانه سهام عدالت یا با مراجعه به کارگزار خود مشکل هویتی خود را رفع نمایند.

مواردی وجود دارد که شماره شبای بانکی تعدادی از مشمولان اشتباه، راکد یا مسدود بوده و به همین علت این وجوه به حساب آنها واریز نشده است و این افراد نیز باید اطلاعات بانکی خود را اصلاح نمایند.

یکی از دلایل کم بودن ارزش سهام عدالت مربوط به کسانی است که مالک اولیه سهام عدالت فوت شده و پس از انحصار وراثت مبلغ اولیه بین چند نفر تقسیم شده و به هر کدام از ورثه، مبلغ کمتری به ارث رسیده است.

دلیل دیگر واریز پول کمتر این است که هنوز کل سهام فرد فروخته نشده و پس از فروش مابقی سهام عدالت باقی مانده پول آن واریز خواهد شد.

روح الله میرصانعی، دبیر کانون کارگزاران بورس می گوید سفارش های سهام عدالت توسط کارگزاری ها گرفته و ارجاع می گردد اما در حال حاضر ابهاماتی در اجرای سفارشات سهام عدالت وجود دارد که ممکن است چند روز زمان ببرد تا کارگزار با ناظر هماهنگ کند و فروش انجام دهد. بعضی از کارگزاران هم فرایند فروش را انجام داده اند اما نتوانستند گزارش را ار سپرده گذاری در خصوص این که فروش به چه نحوی توزیع و بین مشتریان تقسیم می گردد را دریافت نمایند.

آمار فروش سهام عدالت در بعضی کارگزاری ها

مسئولان کارگزاری های مختلف هرکدام در مصاحبه هایی جداگانه با خبرگذاری ها از شرایط فروش سهام عدالت و واریز پول آن به حساب مشتریانشان خبر داده اند. در اینجا آمار ارائه شده توسط 9 کارگزار بانک ملی، بانک ملت، بانک کشاورزی، مفید، مطلع، بانک ملی، بانک آینده، بانک انصار، بانک صادرات و کیان را جمع آوری نموده ایم.

مدیر معاملات کارگزاری بانک ملی گفته 95درصد سهام عدالت افرادی که بانک ملی را انتخاب نموده بودند، فروخته شده و 70درصد واریزی ها هم اجرا شده است. آنطور که مژگان ارجمند اعلام نموده، بخش بزرگی از واریزی ها درنیمه تیرماه به مبلغ 600میلیارد تومان بوده است.

مهدی پورستار، مدیرعامل کارگزای بانک ملت می گوید تمام درخواست های فروشی که تا روز 18 تیرماه از سوی شرکت سپرده گذاری تایید شده و لیست فروش و واریز آن برای ما ارسال شده است، فروخته شده و وجوه آن پرداخت شده است. به گفته پورستار، حدود 350 میلیارد تومان تا به حال به حساب سهام داران واریز شده، که حدود یک میلیارد تومان آن به علت نقض اطلاعات سهام داران برگشت خورده است.

مدیرعملیات اوراق بهادار کارگزاری بانک کشاورزی می گوید تا به الان 110میلیارد تومان در قالب پول سهام عدالت برای سهام داران واریز کردیم. سهام عدالت کسانی که در روزهای ششم تا دهم خرداد درخواست خود را ثبت نموده اند فروخته شده و این افراد پول سهام خود را به صورت کامل دریافت نموده اند و در حال فروش سهام عدالت مشمولانی هستیم که درخواست خود را بعد از این تاریخ ثبت نموده اند. کارگزاری مفید اعلام نموده تا سرانجام تیرماه، سهام عدالت 52هزار و 640نفر از مشمولان را فروخته که ارزش آن 108میلیارد تومان بوده است. از این رقم حدود 80میلیارد تومان در 14 نوبت به حساب مشمولان واریز شده و مبلغ 900 میلیون تومان به دلیل مغایرت حساب از سوی بانک برگشت داده شده است. همچنین واریز مبلغ 28 میلیارد تومان نیز در انتظار دریافت اطلاعات حساب افراد از سوی سپرده گذاری مرکزی است.

کارگزاری مطلع اعلام نموده در اولین نوبت واریزی 850میلیون تومان از طرف کارگزاری مطلع در روز چهارم تیرماه به حساب سهام داران واریز شد. براساس آخرین اظهارات مدیر عامل این کارگزاری، طی پنج مرحله مبلغ 87میلیارد تومان فروش اجرا شده که در چهار مرحله 71میلیارد تومان به حساب مشتریان واریز شده است.

مدیر عامل کارگزاری آینده می گوید در مجموع این کارگزاری در چهار نوبت سهام متقاضیان را به ارزش شش میلیارد و 924 میلیون تومان فروخته که تنها 79 میلیون تومان آن معادل یک درصد از کل فروش به حساب سهامداران واریز شده. احمد اشتیاقی می گوید شش میلیارد و 845میلیون تومان پول فروش سهام عدالت قرار است این هفته به مشتریان برسد.

مسئول پذیرش مشتریان کارگزاری بانک انصار می گوید سهام 25هزار نفر به فروش رفته و پول آن واریز شده، برای پنج هزار نفر باقی مانده به علت نقض اطلاعات پرداختی انجام نشده است. قرار است شرکت سپرده گذاری تا سرانجام هفته لیستی از اطلاعات پنج هزار نفر باقی مانده را بدهد که ببینیم مشکل کجاست.

مهدی کباری، مدیر عامل کارگزاری بانک صادرات می گوید ما پول سهام عدالت بیش از 95درصد از سهامداران را واریز نموده ایم و ممکن است در این بین برای تعدادی از سهامداران به علت نقض اطلاعاتی مثل شماره ملی، حساب و شبا پرداخت نشده باشد.

جدول فروش سهام عدالت که توسط کارگزاری کیان منتشر شده نشان می دهد این کارگزاری تا 22 تیرماه سهام عدالت حدود 15 هزار نفر را به ارزش پنج میلیارد و 200 میلیون تومان فروخته و به حساب مشمولان واریز نموده است.همچنین این کارگزاری سهام عدالت بعضی مشمولان را در 25و28 تیرماه فروخته و در انتظار اعلام فهرست توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی است.

واکنش ها به فروش سهام عدالت در فضای مجازی

نظراتی که کاربران در فضای مجازی منتشر نموده اند نشان می دهد شرایط واریز پول فروش سهام عدالت کمی وخیم تر از آن است که کارگزاری ها و شرکت سپرده گذاری مرکزی می گویند. بعضی از آنها می گویند بعد از 50 روز هنوز مبلغی در ازای فروش سهام عدالتشان واریز نشده است. بعضی می گویند مبالغ واریز شده خیلی کم و در حد کمتر از 100 هزار تومان است. بعضی از کاربران گفته اند بعد از تماس با شماره 1569 متوجه شده اند سفارش فروش شان ثبت نشده. بعضی هم از دلایل مطرح شده برای واریز نکردن پول سهام عدالت پیچیدگی و مشکل وجود نداشت اما برای واریز فروش می گویند شماره شبا اشکال دارد؟

یکی از کاربران نوشته من هفتم خردد درخواست فروش 30 درصد را به بانک قوامین دادم، واریزی هایش 10هزار تومان و 5هزار تومان بوده و نوشته علی الحساب! یکی دیگر از کاربران نوشته پست بانک بعد از 60 روز برای من 24 هزار تومان واریز نموده است. من اگر لازم نداشتم که سهامم را نمی فروختم شخص دیگری می گوید قرار شد یک هفته تا 10 روز پول واریز نمایند. بانک مسکن الان یک ماه است فروختم، 10روز پیش یک 190 هزار تومان و یک 10 هزار تومان واریز نموده است. یکی از مشتریان بانک ملت می گوید 24تیر درخواست فروش به بانک ملت دادم اما هنوز هیچی از بانک ملت دریافتی نداشتم. از جمله کسانی که به واریز مبلغ کم اعتراض داشتند می توان به کاربری اشاره نمود که می گوید بعد از 50 روز دیروز بانک ملی 70 هزار تومان واریز کرد. این می تواند امیدی باشد برای واریزی بقیه پول.

یکی از کاربرانی که بعد از مدت ها متوجه شده سفارشش ثبت نشده بوده است، می گوید من از بانک توسعه تعاون فروختم، 40 روز معطل شدم بعد فهمیدم اصلا درخواستم را ثبت نکردند. رفتم به وسیله کارگزاری مبین فروش زدم و در 10 روز پنج میلیون و 400 هزار تومان به حسابم واریز نموده است.

منبع: روزنامه هفت صبح

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10807

به "آخرین جزئیات واریز پول فروش سهام عدالت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین جزئیات واریز پول فروش سهام عدالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید