آمریکا خواهان بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران شد

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه استار تریبیون، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه با ادعای نقض فاحش توافق هسته ای 2015 از سوی ایران، رسماً خواهان بازگشت تمام تحریمهای سازمان ملل علیه ایران شد.

آمریکا خواهان بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران شد

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که این اطلاعیه را به رئیس شورای امنیت ارائه کرد، صحنه را برای نمایشی مهیا ساخت که می تواند برای اعتبار مهمترین و قدرتمندترین نهاد این سازمان جهانی (شورای امنیت) بحران آفرین باشد.

این در حالی است که پیش از تسلیم این اطلاعیه توسط پمپئو به رئیس شورای امنیت، سایر اعضای شورا با این درخواست واشنگتن مخالفت نموده بودند.

سایر اعضای شورای امنیت بر این باورند که آمریکا فاقد حق قانونی برای طرح درخواست وضع مجدد تحریم ها یا مکانیسم ماشه است؛ زیرا رئیس جمهور این کشور در سال 2018 از توافق هسته ای ایران خارج شده است. همچنین پیش بینی می گردد که طرح این درخواست به انزوای بیشتر آمریکا در سازمان ملل انجامیده و اعتبار شورای امنیت را در بوته آزمایش گذارد.

وزیر خارجه آمریکا در نامه ای که به سفیر اندونزی در سازمان ملل و ریاست کنونی شورای امنیت ارائه کرد، مدعی شد که آمریکا به این نهاد در خصوص عدم عملکرد قابل توجه از جانب ایران نسبت به توافق هسته ای اطلاع می دهد. در نتیجه، پمپئو مدعی شد که این فرایند به وضع مجدد تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی می گردد.

پمپئو همچنین ادعا کرد که شرکای اروپایی امضا کننده این توافق کوشش نموده اند تا ایران را بار دیگر به این توافق متعهد کنند (!)، اما به رغم کوششهای گسترده و دیپلماسی همه جانبه از جانب این طرفها، عدم عملکرد قابل توجه ایران به قوت خود باقی است.

وی در ادامه اضافه کرد: در نتیجه، برای آمریکا گزینه ای به جز اطلاع دهی به شورا مبنی بر عدم عملکرد قابل توجه ایران نسبت به تعهدات برجامی خود باقی نمانده است.

گفتنی است که این نامه وزیر خارجه آمریکا به ریاست شورای امنیت با یک شرح شش صفحه ای در خصوص چرایی پافشاری واشنگتن بر ابقای حق استناد به مکانیسم ماشه همراه بود.

این در حالی است که ترامپ روز گذشته گفته بود: ایالات متحده میخواهد تقریباً تمام تحریم های تعلیق شده سازمان ملل علیه ایران را فعال کند. این، بازگشت اتوماتیک [تحریم ها] است.

شایان ذکر است که ساز و کار موسوم به بازگشت اتوماتیک تحریم ها که با نام های دیگری همچون مکانیسم ماشه یا اسنپ بک نیز شناخته می گردد، به دنبال اعاده تمام قطعنامه های تحریمی علیه تهران است؛ قطعنامه هایی که پس از انعقاد برجام میان ایران و گروه موسوم به 1+5 به حالت تعلیق درآمدند.

آسمان تو: با ما سفر را تجربه کنید

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11207

به "آمریکا خواهان بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا خواهان بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید