اجازه ندهیم موقعیت استثنایی ترانزیتی ایران از دست برود

به گزارش راه ساری، معاون اول رئیس جمهور گفت: صادرات غیرنفتی اولویت اصلی کشور برای تأمین ارز و افزایش فراوری و اشتغال زایی است و نباید اجازه دهیم موقعیت استثنایی ترانزیتی ایران از دست برود.

اجازه ندهیم موقعیت استثنایی ترانزیتی ایران از دست برود

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، اسحاق جهانگیری روز گذشته در نشست ستاد هماهنگی روابط مالی خارجی که در وزارت امور خارجه برگزار گردید با تبیین شرایط مالی کشور اظهار کرد: برای عبور از شرایط سخت و خطیر کنونی باید بر برطرف موانع فراوری و حل مسائل مالی و معیشتی مردم متمرکز شویم.

وی با اشاره به اینکه امروز توسعه مالی همه کشورها به صورت ملموس با سیاست خارجی و دیپلماسی مالی گره خورده است، گفت: برای توسعه و جذب سرمایه گذاری و نیز سرپا نگه داشتن واحدهای فراوریی که محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می نمایند، احتیاجمند دیپلماسی مالی فعال هستیم. باید در این مقطع اولویت های ارتباطی خود را به ویژه با کشورهای همسایه که پیوندهای سیاسی، امنیتی و مالی داریم، تقویت کنیم.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: 80 درصد صادرات ایران به کشورهای همسایه و چند کشور عظیم انجام می گردد و در جلساتی که با حضور اعضای ستاد برگزار گردید، تصمیم گرفتیم به منظور افزایش صادرات، بسته حمایتی صادرات را تدوین و ابلاغ کنیم تا نشان دهیم در سال 99 چه حمایت هایی در این حوزه انجام خواهیم داد.

جهانگیری با اشاره به هدف گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صادرات 41 میلیارد دلاری در سال 1399 گفت: این رقم عدد عظیمی است که باید همه برای رسیدن به این هدف کوشش کنیم. قطعاً دستیابی به این رقم نشان می دهد که کشور از ظرفیت لازم برای انجام کارهای عظیم برخوردار است.

وی مطرح نمود: ما برای حل مسائل مردم و برطرف احتیاجهای کشور و بنگاه های فراوریی به این میزان ارز احتیاج داریم و باید همه مسئولان تمام کوشش خود را در این زمینه به کار گیرند.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر ارائه تسهیلات لازم در مرزها و فعالیت شبانه روزی گمرکات و پایانه های مرزی گفت: اگر بتوانیم میزان صادرات سال جاری را از صادرات در سال گذشته بالاتر ببریم موفقیت عظیمی است. علاوه بر همسایگان روابط مالی ما با کشورهای چین، هند و روسیه معین نماینده است. ما روابط مهم و راهبردی با این کشورها داریم.

جهانگیری با بیان اینکه چین دومین اقتصاد عظیم جهان است، گفت: باید با شهامت از توسعه روابط راهبردی کشورمان با پکن دفاع کنیم و وزارت خارجه می تواند در حوزه های مختلف از انرژی تا فناوری روی این تفاهم نامه کار کند.

وی ادامه داد: هند هم کشور عظیمی است و باید با دقت بیشتری بر مناسبات مالی با این کشور متمرکز شد. وزارت امور خارجه باید برای توسعه روابط مالی با کشورهای هدف برنامه ریزی ویژه ای انجام دهد و اگر لازم باشد برای تقویت کادر نمایندگی ایران در این کشورها تصمیمات جدی بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به آثار مثبت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در تاب آوری کشور مقابل تحریم ها نظیر برطرف احتیاجهای کشور به فرآورده های نفتی و کالاهای اساسی نظیر بنزین و گندم، گفت: خوشبختانه اجرای این سیاست ها موجب شد تا احتیاجهای کشور در این گلوگاه ها که مورد هدف دشمن بود مرتفع شده و ما امروز صادرنماینده بعضی از این محصولات هستیم.

جهانگیری با اشاره به رویکرد مردمی بودن اقتصاد مقاومتی گفت: باید اقتصاد کشور به مردم سپرده گردد و مردم میدان دار اقتصاد باشند. باید با شهامت از بخش خصوصی که سالم کار می نماید و سربازان خط مقدم جنگ مالی هستند، دفاع و حمایت کنیم.

وی ضمن تأکید بر رویکرد دانش بنیانی، عدالت محوری و درون زایی اقتصاد مقاومتی برای تقویت قدرت مالی کشور اضافه کرد: یکی از اصلی ترین رویکردهای سیاست های اقتصاد مقاومتی، برون گرایی است. به همین دلیل باید دیپلماسی مالی تقویت گردد و وزارت امور خارجه در این خصوص نقش محوری بر عهده دارد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های گسترده کشورمان در بخش های مختلف گفت: علاوه بر اقتدار نظامی که باعث بازدارندگی دشمنان شده است، اگر از ظرفیت های دیگر کشور نظیر ترانزیت نیز به خوبی استفاده کنیم نقش مؤثری در بازدارندگی اقدامات دشمنان خواهد داشت.

جهانگیری با تأکید بر ضرورت تقویت موقعیت ترانزیتی کشور خاطر نشان کرد: قرار بود ایران مرکز ترانزیت کالا در منطقه باشد. نباید اجازه دهیم موقعیت استثنایی و ویژه ترانزیتی ایران به وسیله ایجاد راه های فرعی و غیرمالی که با هدف حذف ایران از راستا کریدورهای شمال-جنوب و شرق و غرب از دست برود.

وی ترانزیت را یکی از منابع درآمدهای ارزی برای کشور برشمرد و بر ضرورت کوشش برای تقویت بخش ترانزیت کشور تأکید کرد و گفت: باید در استان های مرزی با تقویت زیرساخت ها و برطرف مسائل موجود به تقویت ترانزیت و افزایش مراودات خارجی یاری کنیم.

معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت بازارچه های مرزی و حل مسائل مرزها در توسعه صادرات کشور تاکید نمود و اضافه کرد: مسئولان ستاد هماهنگی روابط مالی خارجی از مرزهای کشور به خصوص مرزهای پراهمیت بازدید و برای حل موانع و مسائل این مرزها چاره اندیشی نمایند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه مدیران باید در میدان حضور داشته باشند، گفت: مدیری که در میدان حضور نداشته باشد و در اتخاذ تصمیمات به گزارش ها اکتفا کند، ممکن است در تصمیم گیری ها دچار خطا گردد.

وی همچنین با اشاره به حساسیت های موجود نسبت به مسائل بهداشتی در مرزها اظهار کرد: باید برای برطرف دغدغه های داخلی و نیز دغدغه های کشورهای همسایه، پروتکل های بهداشتی را در مرزها رعایت کنیم؛ چراکه بسته شدن مرزها اگرچه در ظاهر اتفاقی ساده است، اما برای کشور بسیار پرهزینه بوده و تأثیرات منفی در تجارت خارجی به همراه خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهور توجه به موافقتنامه های موجود نظیر موافقتنامه اوراسیا، اکو و D8 را برای توسعه صادرات کشور پراهمیت خواند و از ستاد هماهنگی روابط مالی خارجی خواست بر موافقتنامه های موجود کشورمان تمرکز جدی داشته باشد.

جهانگیری بر ضرورت صادرات و واردات بدون احتیاج به مبادلات بانکی و در قالب تهاتر تأکید کرد و گفت: تهاتر کالاهای اساسی با نفت برای کشور جزء ضروری ترین احتیاجها است و دولت با قاطعیت از این برنامه حمایت خواهد نمود.

وی با بیان اینکه میزان رشد مالی سال گذشته بدون احتساب نفت مثبت 1.1 درصد بوده است، توضیح داد: با وجود تحریم ها و فشارهای مالی رشد مثبت مالی سال گذشته اتفاق مهمی بود و البته بعضی بخش ها ازجمله بخش کشاورزی تأثیر معین نماینده در این زمینه داشتند؛ چراکه رشد بخش کشاورزی 8 درصد بود و سایر بخش ها نظیر صنعت و خدمات نیز با رشد روبرو بودند.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کشور از ظرفیت های گسترده ای برخوردار است، اضافه کرد: در اوج راهبرد فشار حداکثری آمریکا، سال گذشته 134 میلیون تُن کالا به ارزش 41 میلیارد دلار از کشور صادر شد و 35 میلیون تن کالا به ارزش 43.7 میلیارد دلار واردات انجام شد که در مجموع میزان وزنی صادرات و واردات حدود 170 میلیون تُن و از نظر ارزش بدون نفت حدود 85 میلیارد دلار بوده که این یعنی حجم تجارت خارجی با نفت و خدمات کشور بیش از 100 میلیارد دلار است و این عدد در سال های گذشته به 200 میلیارد دلار هم رسیده بود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید از همه ابزارها و ظرفیت ها برای رشد مالی و توسعه صادرات کشور استفاده کنیم، از ایرانیان مقیم خارج به عنوان سرمایه های کشور یاد کرد و از وزارت امور خارجه خواست اقدامات لازم را برای مشارکت ایرانیان مقیم خارج در امور مالی فراهم کند.

وی ضرورت فعال شدن کمیسیون های مشترک مالی با کشورهای هدف را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: ملاک جا به جایی مسئولان کمیسیون های مالی در وزارتخانه ها این است که هر دستگاه اجرایی چه میزان انگیزه برای پیگیری کارها و فعال کردن این کمسیون ها داشته است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه گسترش صادرات برای تأمین ارز مورد احتیاج کشور یک موضوع اصلی برای کشور است، گفت: بانک مرکزی به میزان زیادی در بعضی کشورها ارز دارد که می تواند ارز مورد احتیاج چند سال کشور را تأمین کند.

جهانگیری گفت: میزان ذخایر اسکناس ارز در بانک مرکزی در تاریخ این بانک بی سابقه است، اما اگر بتوانیم به منابع ارزی کشورمان که در کشورهای دیگر مسدود شده است نیز دست پیدا کنیم در بخش تأمین ارز به صورت حواله ای نیز مسئله ای نخواهیم داشت.

4079/

تور مالزی: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

خیمه نیوز: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10394

به "اجازه ندهیم موقعیت استثنایی ترانزیتی ایران از دست برود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجازه ندهیم موقعیت استثنایی ترانزیتی ایران از دست برود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید