استعلام کدملی مبتلایان به کرونا از دیتابیس وزارت بهداشت

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، به تازگی سازمان فناوری اطلاعات ایران از آغاز به کار سرویسی مبتنی بر دولت الکترونیک با همکاری وزارت بهداشت خبر داده که مطابق با آن مبتلایان کرونا امکان استفاده از اتوبوس بین شهری، تاکسی های اینترنتی، قطار و هواپیما و مواردی از این قبیل را نخواهند داشت. این وب سرویس از سمت وزارت بهداشت و در اتصال داده های آزمایشگاه های کشور با مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) اجرایی می شود و API این داده ها که مربوط به شماره ملی افرادی است که تست کووید 19 آنها مثبت شده است، در اختیار بخش های مختلف مانند شرکت های هواپیمایی، رجا، پلتفرم های خدمات مانند تاکسی های اینترنتی و سایت های فروش بلیت قرار می گیرد.

استعلام کدملی مبتلایان به کرونا از دیتابیس وزارت بهداشت

قراردادن اطلاعات بیماران مبتلا به کرونا در اختیار پلتفرم های خدماتی مانند تاکسی های اینترنتی و فروش بلیط با انتقاداتی از جمله نقض حریم خصوصی و دسترسی به پرونده پزشکی افراد روبرو شده است.

بهنام ولی زاده سرپرست معاونت دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره در توئیتر نوشت: پس از این که ستاد ملی کرونا لزوم استعلام شرایط تست ⁧کرونا⁩ مسافران از سامانه وزارت بهداشت و بر بستر ⁧دولت الکترونیکی⁩ را مصوب کرد برخی دوستان با مصاحبه هایی مساله حفظ حریم خصوصی بیمار را مطرح کردند که در این خصوص مواردی قابل تأمل است.

وی توضیح داد: مسئولیت مدنی در برابر افشای اسرار پزشکی در همه جا از جمله ایران همیشه مورد تاکید است. از جمله معاهده پزشکی 1948 ژنو و اصلاحیه 1968 آن، ماده 23 منشور حقوق بیمار اتحادیه جهانی پزشکی، ماده 6 منشور حقوق بیمار ایران مصوب 1380 و… اما این موضوع همه جا با استثناهایی همراه است.

ولی زاده گفت: برای مثال بر اساس دستورالعمل شورای عمومی پزشکی در انگلیس مواردی وجود دارد که افشای اسرار بیمار در حقوق عرفی ممکن است. یکی از این موارد ⁧منافع عمومی⁩ است یعنی آیا افشای اطلاعات به نفع عموم مردم است یا خیر؟ مورد بعدی نیز بیماری واگیردار⁩ است. اگرچه حفظ اسرار بیمار امری بسیار ضروری است، اما در موارد خاص مثل زمانی که بیمار مبتلا به امراض واگیردار است افشای این موضوع ضروری است.

سرپرست معاونت دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در نظام حقوقی ایران نیز اصل بر حفظ ⁧اسرار پزشکی⁩ بیمار است اما باز استثنائاتی دارد. یکی از این موارد بیماری های واگیردار است؛ از جمله قانون طرز جلوگیری از بیماری های آمیزشی و واگیردار مصوب 11 خرداد 1320 (هر چند که با گذشت زمان نیاز به اصلاح دارد) در این خصوص صراحت دارد.

وی گفت: در ماده 13 قانون فوق اشاره شده که با توجه به آثار جبران ناپذیری که بیماری های واگیردار بر جامعه دارد ابتلاء به این بیماری ها برای حفظ سلامتی افراد می تواند به نظر خانواده برسد که این افشا جرم نیست.

ولی زاده ادامه داد: ازطرفی مطابق با ماده 22 همین قانون اشخاصی که مانع اجرای مقررات بهداشتی می شوند یا در اثر غفلت باعث انتشار یکی از بیماری های واگیردار می شوند به 8 روز تا دو ماه حبس تأدیبی یا جریمه نقدی و یا به یکی از این دو کیفری محکوم می شوند. همچنین مطابق ماده 9 قانون فوق هرکس بداند مبتلا به بیماری واگیر بوده و یا آن که اوضاع و احوال شخصی او طوری باشد که باید حدس بزند که بیماری اش واگیردار است و به واسطه او طرف مقابل مبتلا شود و به مراجع قضائی شکایت کند، مبتلا کننده به حبس تأدیبی از سه ماه تا یک سال محکوم می شود.

وی تاکید کرد: لذا بیماری واگیر ⁧کرونا⁩ حریم خصوصی ندارد، بلکه کسانی که با علم بر مبتلا بودن و یا داشتن علائم سوار وسیله نقلیه عمومی شوند و دیگران را مبتلا کنند، مرتکب جرم می شوند.

همچنین این سامانه به صورت استعلامی هنگام صدور بلیت کد ملی و تاریخ سفر را با دیتابیس وزارت بهداشت چک می کند.

تور مالزی: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

خیمه نیوز: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12645

به "استعلام کدملی مبتلایان به کرونا از دیتابیس وزارت بهداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعلام کدملی مبتلایان به کرونا از دیتابیس وزارت بهداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید