امیدواریم که تورم ایران در 22 درصد باقی بماند ، 25 هزار میلیارد تومان از ذخایر بانک مرکزی برای کرونا آزاد شد

به گزارش راه ساری، به گزارش تجارت نیوز، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به کاهش سود وام یک میلیون تومانی برای اقشار آسیب پذیر گفت: بخش عمده ای از پکیچ 100 هزار میلیارد تومانی دولت برای حمایت از کسب وکارها، به همت نظام بانکی بوده است؛ این در حالی است که هم اکنون نرخ سود بانکی 18 درصد است که بر اساس پیشنهاد بانک مرکزی به دولت، مقرر شد که علاوه بر اینکه طرف تقاضا مورد مراقبت قرار گیرد، بلکه بتوان کسب وکارهای آسیب دیده را نیز مورد حمایت قرار داد.

امیدواریم که تورم ایران در 22 درصد باقی بماند ، 25 هزار میلیارد تومان از ذخایر بانک مرکزی برای کرونا آزاد شد

وی افزود: برای حل این موضوع، وام خرید کالاهای ضروری برای مردم در نظر گرفته شد که بر این اساس، نرخ سود 18 درصدی را کاهش دادیم؛ بنابراین پیشنهاد شورای پول و اعتبار نیز این بود که بخشی از ذخایر قانونی بانک مرکزی را برای این پکیج 75 هزار میلیارد تومانی، 25 هزار میلیارد تومان از منابع آزاد شد.

همتی با بیان اینکه دولت به لحاظ بودجه ای تحت فشار سختی است، گفت: با توجه به فشار تحریم و مسائل بودجه ای که کرونا هم بر آن سوار شده است، پیشنهاد بانک مرکزی این بود که مابه التفاوت نرخ 12 درصدی تا 4 درصد قرض الحسنه را دولت تقبل کند که بر این اساس رئیس جمهور نیز موافقت کرد که بار اقتصادی آن هم برای کل، دو هزار میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: با این کار دولت، ما یک کار دیگر را در دستور کار قرار دادیم که بر این اساس، قسط این وام ماهانه 35 هزار تومان است که بازپرداخت آن هم 30 ماهه است.

همتی با بیان اینکه مردم نیازی به ثبت نام در سامانه ندارند، گفت: تمام یارانه بگیران مشمول این طرح خواهند بود و با دریافت پیامکی از سوی وزارت کار می توانند آمادگی خود را اعلام نمایند و قبل از ماه مبارک رمضان، این وام در حساب مردم خواهد بود. پس تمامی سرپرستان خانوار یک میلیون تومان خواهند گرفت که بر این اساس 4 میلیون خانوار نیز مثل کارگران فصلی، بین یک میلیون تا دو میلیون تومان وام خواهند گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هر کسب وکاری در هر بانکی که حساب دارد، می تواند از وام کسب وکارها با نرخ 12 درصد دریافت خواهند کرد، گفت: این وام ها از پایان اردیبهشت ماه عملیاتی خواهد شد. این وام متعلق به نظام بانکی است که سیستم بانکی هم قواعد خاص خود را دارد که بر اساس قیمت تمام شده پول خود، نرخ معین می کند؛ پس وقتی که ما 25 هزار میلیارد تومان تزریق می کنیم، پایه پولی بالا می رود و نقدینگی افزایش خواهد یافت، اما ما این را به جان خریدیم.

وی افزود: پیش بینی ما برای سال جاری، تورم 40 درصدی نیست و تورم ما خیلی قبل از کرونا 40 درصد پیش بینی شده بود، این در حالی است که پیش بینی ما این نیست که تورم 40 درصد باشد.

همتی گفت: به ازای هر کارگر سه میلیون تومان که برای سه ماه نیز 9 میلیون تومان به هر کارگر تعلق می گیرد؛ اما برای مشاغلی که دولت تعطیلی آنها را دریافت می کند، به ازای هر ده کارگر، 180 میلیون تومان با نرخ 12 درصد وام تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: عمده توجه ما به کسب وکارهای کوچک و متوسط است و این تکیه اصلی ما خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت خواب نیست، گفت: تیم اقتصادی دولت همچون گروه های دیگر، پای کار هستند، گفت: گلایه هایی که باید از کرونا داشته باشید را از بانک مرکزی نخواهید.

وی افزود: تمام محرومیت هایی که به خاطر برگشت چک برای یک فرد به لحاظ قانونی مقرر شده بود، برداشته شده است؛ اما به هر حال رابطه حقوقی بین دو نفر در برگشت خوردن چک ها، سر جای خود باقی است.

همتی گفت: یک میلیارد دلار دارایی بلوکه شده تاثیری در ارز ما ندارد و بنابراین ما اگر قرار بود که با یک میلیارد دلار و دو میلیارد دلار کشور را اداره می کردیم، که اکنون شرایط اقتصادی این نبود، ولی ما از هر فرصتی استفاده می کنیم تا حق مردم را بگیریم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: 50 هزار میلیارد تومان از سپرده های مردم استفاده می نمایند و ما در بخشنامه ای نیز تاکید کرده ایم که نظام بانکی سایر تسهیلات روتین را کنار بگذارند و منابع را برای پرداخت وام کسب وکار های آسیب دیده تجهیز نمایند.

وی در خصوص اثر تورمی 75 هزار میلیارد تومانی افزود: اثر تورمی با اثر نقدینگی یکسان نیست؛ بنا داریم ابزارهای دیگری را به کار بگیریم که نقدینگی را کنترل کنیم؛ بنابراین برنامه هایی داریم که اعلام آن ضرورت ندارد تا این نقدینگی را کنترل کنیم؛ البته در بخش عملیات بازار باز نرخ سود را کنترل می کنیم؛ سعی می کنیم که نرخ رشد نقدینگی را از 23 تا 24 درصد بیشتر نشود.

همتی گفت: ما در 26 روز فروردین و در اوج تعطیلی و قرنطینه اوایل سال، یک میلیارد دلار در نیما ارز عرضه شده است. پس این نشان می دهد که سیستم ما کار می کند و مسئله ای در این حوزه نداشته ایم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما خیلی امیدواریم که تورم ایران در 22 درصد باقی بماند؛ این با احتساب رکود نیست. به نظر من پیش بینی صندوق بین المللی پول در رابطه با اقتصاد ایران بی ربط بود. ما کار را مدیریت می کنیم و هم نقدینگی را تحت کنترل داریم؛ هم اکنون نرخ سود بین بانکی به 16.5 درصد رسیده است و نرخ سود بین بانکی سیگنال مهمی برای تورم و سود بانکی است؛ بنابراین نمی شود که نرخ سود بین بانکی کاهش یابد ولی تورم بالا رود.

همتی گفت: ما از دی ماه نرخ سود بین بانکی را به 17.5 درصد رسانده بودیم که اکنون چون عملیات بازار باز شروع شده است، آثار خود را به جای گذاشته است. این سیستم جدیدی است که البته در دنیا پیاده سازی شده است؛ بنابراین برنامه داریم که این نرخ تورم و نقدینگی را کنترل کنیم؛ البته اکنون بازار سرمایه نیز جذب خوبی دارد و از بانک ها بهتر است و اشکالی هم ندارد. هدف ما هم این بوده که تامین اقتصادی از طریق بازار سرمایه به 50 درصد برسد که اکنون البته 15 درصد است. ولی وزارت اقتصاد و رفاه به دنبال افزایش عرضه های اولیه دارند که ما هم به عنوان مسئول پولی و بانکی کشور از این رشد بازار سرمایه استقبال می کنیم.

وی در خصوص رشد اقتصادی گفت: سال 97 نرخ رشد اقتصادی ایران منفی بوده است و صادرات نفت نیز کاهش جدی یافته است؛ بنابراین این عوامل باعث شد که رشد بدون نفت در فصل اول سال 98 منفی باشد؛ اما فصل سوم بدون نفت 1.9 درصد مثبت شد و کشاورزی نیز 8.5 درصد رشد کرد و صنعت نیز در نه ماهه بالای 2 درصد بود.

همتی گفت: در نه ماهه نرخ رشد اقتصادی نیز بهتر شده است؛ اما پیش بینی من این بود که اگر کرونا نبود، تا پایان سال حتما رشد غیرنفتی ایران بهتر می شد و نرخ با نفت نیز از این شرایط بهتر می شد؛ اما مطمئن هستیم که سایر بخش های غیرنفتی کشور به این روال پیش رود؛ الان فرصت طلایی است که رشد با نفت نیز بهتر شود؛ در بدترین حالت رشد منفی ما 1.5 بیشتر نخواهد بود.

وی گفت: حرف هایی که می گویند که اقتصاد ایران 7.6 درصد منفی خواهد شد، صحت ندارد. این در حالی است که معتقدم که اطلاعات صندوق بین المللی پول از شرایط ایران دقیق نیست.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص درخواست کمک 5 میلیارد دلاری صندوق بین المللی به اقتصاد ایران، ادامه داد: ما همه این موارد انتقادی نسبت به درخواست بانک مرکزی از صندوق بین المللی پول را اطلاع داریم. نوعی از تسهیلاتی که صندوق بین المللی پول می دهد، تنها برای کرونا است و هیچ شرطی هم ندارد؛ یک ضمانت از ما گرفته می شود که چند ساله و چطور پرداخت می شود. این وام حق ما است و 2.1 میلیارد دلار پول بانک مرکزی در صندوق است و 60 سال است که ما از این صندوق، حتی یک وام نگرفته ایم؛ پس الان وقت آن است که از حق خود استفاده کنیم.

وی افزود: اگر از این حق استفاده نکنیم، ممکن است از ما خرده بگیرند؛ ما هم می خواهیم که ماهیت آنها روشن شود که بدانیم آیا آنها در خدمت آمریکا هستند یا در خدمت اقتصاد دنیا. اگر به ما این وام را بدهند، ممکن است بتوان نتیجه گرفت که آنها کمی صداقت دارند؛ پس ما در داخل نیز قانون نیاز نداریم و حتی اگر هم مجوز بخواهد و کار نهایی شود، درخواست قانونی آن را از دولت و مجلس انجام خواهیم داد.

همتی گفت: آنها می توانند و باید این 5 میلیارد دلار را به ما بدهند. اکنون اجلاس بهاره صندوق است و دو هفته فعالیت های خود را متوقف کرده اند؛ اگر به برد برود امریکا 17 درصد رای دارد و اروپایی ها در آن حاضر هستند و بنابراین اگر اروپا حمایت کند وام به ما تعلق می گیرد؛ این در حالی است که اگر به برد نرود یعنی صندوق بین المللی بیطرف نیست و متعلق به آمریکا است.

وی افزود: امیدواریم صندوق بین المللی ثابت نکند که بی طرف نیست.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص دارایی های بلوکه شده ایران نیز گفت: آمریکا دو میلیارد دلار از ما خورده است که 1.6 میلیارد دلار نیز باقی مانده است که بر این اساس تلاش گسترده ای شد که دو حکم امریکا را لغو کردیم. اگر هم به ما بدهند ما باید فشار بیاوریم موضوع انتقال آن را هم حل کنیم چراکه این ذخایر دلاری است.

وی در خصوص گزارش تفریغ بودجه گفت: آن زمان که این دلار ارائه شده است، من مسئولیت نداشتم ولی واقعیت هم این نیست. در سال 97 معادل 30 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تزریق شده است که از 16 مرداد 98 که مسئولیت گرفتم، دولت سیاست های ارزی خود را تغییر داده است و سیاست جدید ارزی پیاده سازی شد و از این زمان کالاهای اساسی و غیراساسی تقسیم بندی شدند.

همتی گفت: 12 آذر 98 این گزارش تفریغ بودجه تهیه شده است که اکنون 3 میلیارد دلار دارایی دارای ابهام است که گم هم نشده است؛ ممکن است که کالا هم در راه باشد و ما هم به برخی از واردنمایندگان 9 تا 12 ماه مهلت واردات داده ایم؛ پس بخشی از این موارد می تواند از این رقم گزارش تفریغ بودجه کم شود. از این 3 میلیارد دلار 1.5 میلیارد دلار را که واردنماینده به تعهد عمل نکرده است، به تعزیرات و قوه قضاییه ارائه شده است و هنوز این طور نمی توان گفت که گم شده است؛ بلکه ممکن است تعهد ایفا نشده باشد. قوه قضاییه هم پیگیر است.

وی افزود: همه این ارزها حساب و کتاب دارد و معین است و در شرایطی که نیاز به ثبات اقتصادی داریم، باید اطلاعات و آمار دقیق ارائه دهیم؛ حتما باید از ما سوال می کردند.

همتی گفت: ما دو نوع محاسبه داریم که یکی قیمت دفتری و دیگری قیمت روز است. آن زمان که گفتند که اموال مازاد بانک ها باید واگذار شود، قیمت دفتری معین بود. این در حالی است که اموال مازاد بانک ها مطالبه ما است و باید بفروشند. بانک ها دلشان می خواهد اموال را بفروشند؛ اما خریدار ندارد.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد نیز گزارش خوبی از اموال مازاد بانک ها دارند.

همتی در خصوص ضمانت هایی که وام کسب وکارهای آسیب دیده باید بپردازند، گفت: مبالغ پایین را ساده خواهیم گرفت؛ این در حالی است که برای مبالغ بالا ضمانت نامه های سختگیرانه تری خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برخی از بانک ها به دلیل اینکه سیستم برداشت وام اتوماتیک بوده، از حساب مشتری کسر کرده اند؛ این بانک ها عذرخواهی کردند و ما نیز سامانه گفتیم و اکنون ده روز است که سامانه اعلام شده، 40 هزار نفر اعلام شکایت کرده اند و در حالیکه تعداد وام های قرض الحسنه 9 میلیون و 500 هزار فقره است.

منبع: مهر

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8600

به "امیدواریم که تورم ایران در 22 درصد باقی بماند ، 25 هزار میلیارد تومان از ذخایر بانک مرکزی برای کرونا آزاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدواریم که تورم ایران در 22 درصد باقی بماند ، 25 هزار میلیارد تومان از ذخایر بانک مرکزی برای کرونا آزاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید