تداوم واکنش ها به لمس جنجالی یاری داور زن

به گزارش راه ساری، کسانی که از کار مهاجم منچسترسیتی دفاع می نمایند نسبت به زمینه هایی که این کار را غیرقابل دفاع می نماید، چشم خود را بسته اند.

تداوم واکنش ها به لمس جنجالی یاری داور زن

از پروفایل ما وبلاگ حامد دیدن نمایید.

بعد از اینکه سرخیو آگوئرو مهاجم منچسترسیتی از اعلام پرتاب اوت به سود تیمش در دقیقه 41 بازی تیمش با آرسنال توسط خانم ماسی الیس ناامید شد، دستش را دراز کرد و گردن یاری داور 35 ساله بازی را لمس کرد. ماسی با چشمان مصمم رو به جلو دست آگوئرو را پس زد و او را ساکت کرد. این یک لحظه خیلی زود تمام شد، اما شبکه های اجتماعی با انتشار همین چند ثانیه و واکنش ها به آن منفجر شد.

حرکت آگوئرو و واکنش یاری داور مانند یک ویروس به همه گوشی ها رسید. من خودم یکی از کسانی بودم که به تماشای آن پرداختم و در حالی که می لرزیدم، توییت کردم: ننگین! غیرحرفه ای و بودار! در عرض 24 ساعت توییت من 880 بار لایک خورد و 716 بار ری توییت شد. 236 نفر هم نسبت به آن واکنش نشان دادند و کامنت گذاشتند. بسیاری از مردان به جای پاسخ دادن به توییت من و توییت های مشابه به انتشار عکس های فوتبالیست های مرد در حالی که داور مرد مسابقه را لمس نموده اند، رو آوردند. پل پوگبا در حالی که دستش روی سر طاس داور است. لیونل مسی با دستی روی شانه داور. کریستیانو رونالدو در حالی که با داور بینی به بینی شده. یا خود آگوئرو که انگشت دستش را روی قفسه سینه داور مرد بازی قرار داده. بعضی ادعا کردند آن ها که می گویند حرکت آگوئرو با یاری داور زن مسابقه نامناسب بوده در واقع نگاه جنسیتی دارند. آن ها گمان می کردند، فمینیسم پنهان در ماجرا را بیرون کشیده اند و از این زیرکی خود احساس خوشحالی می کردند.

از بین پاسخ هایی که قابل انتشار هستند، می توانم به این نمونه ها اشاره کنم. خفه شو! او کسی را به طور نامناسب لمس ننموده است. یا زنان مسن لعنتی همواره آن قدر چیز ها را عظیم می نمایند که شما احساس می کنید یک تکه آشغال هستید. یا سر خود را مثل یک گاو به نشانه تاسف تکان بدهید یا او سعی نکرد داور را روی زمین پرت کند! و در خانه بمانید و آشپزی تان را بکنید. همین پاسخ ها نشان می دهد چرا کار آگوئرو اوکی نیست و باید در خصوصش حرف زده گردد. اول از همه هیچ بازیکنی حق ندارد یکی از مسوولان مسابقات را لمس کند. تا جولای 2016 این مساله چنان رایج بود که مدیران لیگ برتر انگلیس و چمپیونشیپ و اتحادیه فوتبال انگلستان گرد هم آمدند تا قانونی در این زمینه وضع نمایند. بنابراین مصوب شد، جریمه لمس و تماس فیزیکی با هر مقام مسابقه یک کارت زرد برای بازیکن به همراه خواهد داشت. این در حالی است که حرکت آن بازیکن غیرتهاجمی بوده باشد. اگر بازیکن رفتار تهاجمی داشته باشد یا تقابلی رفتار کند با کارت قرمز جریمه می گردد.

این قانون لمس مقامات مسابقه را متوقف ننموده است، اما قدرت مهمی به مقامات می دهد. عدم اقدام فوری علیه آگوئرو نشان می دهد، ماسی الیس آن را به داور اصلی گزارش ننموده است. اما این بدان معنا نیست که اقدام نامناسب نبوده است. داستان از این قرار است که ماسی الیس یک بار دیگر خودش را در توفان حملات تبعیض جنسیتی قرار داده در حالی که خودش در به وجود آوردنش هیچ نقشی نداشته است. برای بسیاری از زنان شاغل در فوتبال که سر و صدا ایجاد می نمایند این پرونده ها معمولا راکد باقی می مانند یا در بدترین حالت آن ها را وادار می نماید که کناره گیری نمایند.

جینی فراموپتونف داور بازنشسته می گوید: من و وندی تامس اولین زنانی بودیم که در دهه 90 میلادی با بازی حرفه ای مردان روبه رو شدیم. هر دوی ما آن زمان بار ها گفته ایم که احتمالا در آن برهه سطح تحمل بسیار بالایی داشتیم زیرا فقط می خواستیم وارد آن شویم. از آن زمان 30 سال گذشته و می بینیم که هنوز همان مسائل را تجربه می کنیم. با وندی و من مثل دلقک سیرک رفتار می کردند. من نمی خواهم اکنون نیز چنین باشد. همان طور که از توییت من سوءاستفاده می شد و این کار همچنان ادامه داشت، پاسخ های بسیاری از زنانی رسید که آن ها هم در فوتبال کار می کردند و این باعث یک حسرت دسته جمعی شد. کسانی که با آن رفتار آشنایی کامل داشتند. یکی از داوران مشهور زن از من بابت واکنش به این اتفاق تشکر کرد و گفت شما مساله ای را عظیم کردید که ما به صورت هفتگی با آن سر و کار داریم. اما اگر بخواهیم آن را بازگو کنیم به ما می خندند. این واکنش ها برای چیست؟ به این دلیل است که زنان نسبت به لمس نامناسب بدن شان احساس بدی پیدا می نمایند. تماشای آگوئرو که از پشت گردن ماسی الیس را لمس می نماید و فشار می دهد در حالی که با چشمانش به جلو خیره شده و بعد دستش که پس زده می گردد و از پشت سر می لغزد و جدا می گردد با تجربیات عمومی ما زنان یکی است.

ممکن است بسیاری استدلال نمایند این کار بی ضرر، غیرپرخاشگرایانه، بازیگوشانه و حتی در مقام آرام کردن شرایط بوده است. اما باید گفت آن شرایط اوکی نبود. دست زدن به یک زن در محل کارش اوکی نیست. لمس یک زن در یک باشگاه آن هم به این شکل اوکی نیست. این اوکی نیست که زنی را در بار لمس کنیم. همچنین لمس یک زن در زمین فوتبال نیز اوکی نیست. یافتن زنی که هنگام عبور از یک جای تاریک مجبور نبوده مدام برگردد و به عقب نگاه کند تا ببیند، تعقیب می گردد یا نه واقعا سخت است. پیدا کردن زنی که در چنین شرایطی توسط دیگران به شکل آزاردهنده ای لمس نشده باشد، سخت است. زنی که دسته کلیدش را در مشت نگه داشته تا از آن به عنوان سلاح اضطراری استفاده کند. زنی که موزیک توی گوشش را برای اینکه مبادا از حواس پرتی اش سوءاستفاده نمایند، خاموش نموده. زنی که وقتی شانه اش ناگهانی لمس می گردد، می ترسد. این واقعیت برای همه زنان وجود دارد و این همان چیزی است که از آن به عنوان پس زمینه یاد می کنم.

آگوئرو در خصوص این حادثه اظهارنظری ننموده است. پپ گواردیولا، سرمربی تیم هم از او دفاع نموده و یاریی به مساله ننموده است. او گفت: سلام! بی خیال بچه ها! بی خیال! او پس از پیروزی تیمش مقابل آرسنال اصرار داشت که سرخیو بهترین شخصی است که در زندگی اش دیده است. ما می توانیم مسائل را در موقعیت های واقعی آنالیز کنیم، اما این واقعا مساله خاصی نیست. بی خیال بچه ها! مشکل گواردیولا این است که نمی داند بچه های خوب توانایی انجام کار های بد را دارند. بنابراین بله! فوتبالیست های مرد داوران را لمس می نمایند، اما یک زمینه اجتماعی فرهنگی وجود دارد که در آن رفتار آگوئرو با ماسی الیس متفاوت می گردد. این واقعیت که اتحادیه حرفه ای فوتبال انگلستان و نهاد برگزار نماینده رقابت ها اقدام آگوئرو را عملی تهدیدآمیز یا پرخاشگرانه ندانسته اند بنابراین شایسته مجازات قلمداد ننموده اند، تاثیری در اصل ماجرا ندارد. این فقط نشان می دهد آن ها نیز نتوانسته اند آن پس زمینه ها را درک نمایند.

سوزان وراک / منبع: گاردین

منبع: فرارو
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12745

به "تداوم واکنش ها به لمس جنجالی یاری داور زن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم واکنش ها به لمس جنجالی یاری داور زن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید