تصمیم جدید مادورو برای مخالفانش

به گزارش راه ساری، دولت ونزوئلا دوشنبه از عفو بیش از 100 مخالف سیاسی که هدف پیگرد قرار داشتند، خبر داد و این به منزله بزرگترین عفو سیاسی این کشور در حدود یک دهه گذشته محسوب می شود.

تصمیم جدید مادورو برای مخالفانش

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این اقدام در شرایطی انجام می شود که نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا تلاش دارد تا بایکوت اپوزیسیون علیه انتخابات آینده کنگره را بشکند. اما واکنش اولیه بسیاری از چهره های اپوزیسیون ناخوشایند بود. اقدام مادورو با هدف ایجاد وحدت انجام شد اما بسیاری از اعضای اپوزیسیون سیاسی به سرعت آن را مورد تمسخر قرار دادند.

خورخه رودریگز، سخنگوی ریاست جمهوری ونزوئلا دوشنبه گفت، مادورو با امضای یک حکم ریاستی به پفراینده های کیفری علیه بیش از 20 سیاستمدار اپوزیسیون زندانی و تبعیدی و ده ها فعال سیاسی خاتمه می دهد.

بسیاری از افرادی که نامشان در این فهرست قرار داشت، هرگز به صورت رسمی متهم نشده یا در دادگاه حضور نیافتند و فعالان حقوقی تا زمان اجرایی شدن این تدابیر خواستار رعایت تدابیر احتیاطی شدند.

دولت کاراکاس، اقدام نیکولاس مادورو را به عنوان پیشنهاد صلح به اپوزیسیون نمایش می دهد، آن هم در شرایطی که این کشور زیر فشار اقتصادی ناشی از سخت تر شدن تحریم های آمریکایی برای وادار کردن مادورو به کناره گیری از قدرت به سر می برد. گفته می شود هدف از این حکم تعمیق فرایند وحدت ملی با نزدیک شدن به زمان انتخابات 6 دسامبر کنگره است.

اما بسیاری از سیاستمداران ونزوئلایی که عفو روز دوشنبه شامل حالشان می شود، به سرعت در رسانه های اجتماعی این اقدام را محکوم کرده و گفتند که آنها در وهله نخست مرتکب هیچ جرمی نشده اند.

خوان پابلو گوآنیپا، یکی از قانونگذاران اپوزیسیون که عفو شده است، گفت مادورو در کمال استیصال برای نجات نتیجه این انتخابات مضحک تظاهر به مهربانی می کند. این نماینده که پیشتر پیروزی او در رقابت فرمانداری ملغی اعلام شده و بعد بدون هیچ مدرکی به خیانت متهم شد، گفت: شما اختیار عفو کسی را ندارید.

به گفته منتقدان، حکم مادورو شامل عفو برای برخی از بزرگترین مخالفان رئیس جمهوری ونزوئلا یا ده ها عضو ارتش یا افسر پلیس که به اتهام توطئه علیه دولت او زندانی شدند، نمی شود. رهبران اپوزیسیون میانه رو ونزوئلا درباره این عفو اظهارنظر نکردند و همین مساله حدس هایی بر سر اینکه چه امتیازات سیاسی ای برای هموار ساختن جهت این عفو داده شده، به وجود آورده است. ، ایسنا

ویزارو: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11369

به "تصمیم جدید مادورو برای مخالفانش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم جدید مادورو برای مخالفانش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید