ثبت 3 رکورد کرونایی تازه

به گزارش راه ساری، خبرنگاران: افزایش 10 درصدی جانباختگان کرونا درهفته نخست تابستان هشدار دیگری از برپایی موج پنجم کرونا در کشور را در بردارد. فرایند شیوع نشان می دهد هنوز احتمال رشد در مرگ و میر کرونایی هفته های آینده بالاست.

ثبت 3 رکورد کرونایی تازه

به گزارش ، در روزهای پایانی بهار شاهد رکوردهای قابل تاملی در رشد شاخص های ابتلا، بستری و جانباختگان کرونا در ایران بوده ایم. این متغیرها نمایانگر شدت وخامت بیماری در مقاطع مختلف است. در همین رابطه مشاهده می شود در مهمترین اتفاق، تعداد بیماران بدحال پس از دو ماه دوباره فرایندی افزایشی را به ثبت رسانده است

آمار وزارت بهداشت و درمان در خصوص شرایط ابتلای افراد به بیماری کووید 19 در سرتاسر ایران نشان دهنده آن است که در دو روز گذشته تقریبا 14 هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند. این رقم در 45 روز گذشته بی سابقه بوده است. در همین رابطه متغیر مرگ و میر و بیماران بدحال هم رکوردهای دیگری را درراستای وخامت شرایط این بیماری در کشور به ثبت رسانده اند.

رکورد دو ماهه ابتلای کرونا در ایران

پس از آنکه در27 اردیبهشت تعداد مبتلایان روزانه کرونا در سطح 14 هزار و 319 نفر قرارگرفت آمارهای اندکی فرایندی نزولی پیدا کرده و دیگر تا 45 روز بعد اندازه ابتلا این سطح را تجربه نکرد.

در روز دهم تیر ماه اما همزمان با برپایی موج دیگری از شیوع بیماری در کشور 14 هزار و 303 نفر مبتلا به این ویروس شده که در مدت مذکور بی سابقه بود.

مجموع درگیر شده های بیماری کرونا در هفت روز اخیر هم برابر با 81 هزار و 747 نفر بوده که نسبت به هفته قبل 16 درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش ابتلا از پنجم تا یازدهم تیر ماه سبب شد تا در این هفته رکورد ابتلا در یک ماه و نیم گذشته به ثبت برسد.

این در حالی بوده که اندازه تستها در بعد هفتگی کاهش پیدا کرده و با 15.3 درصد کاهش نسبت به هفته پایانی بهار به 740 هزار تست در این مقطع تنزل یافته است.

افزایش شدید ابتلا در کنار کاهش قابل توجه آمار تستها نشان دهنده رشد بیش از پیش شیوع بیماری درکشور است. به عبارت دیگر نسبت ابتلا به تست که بیان دقیقتری از اندازه شیوع کرونایی در کشور را ارائه می دهد در هفته دوم تابستان به 11 درصد رسید. رکوردی که در دو ماه گذشته به تعداد میرود. به عبارت دیگر می توان گفت: شیوع بیماری دوباره در راستا رشد بود و درحال ثبت رکوردهای جدیدی است. در کنار ابتلا این رکورد زنی در آمار مرگ و میر کووید -19 هم به چشم می خورد.

رشد 10 درصدی مرگ و میر پس از دوماه

92 روز است که تعداد فوتی های بیماری کرونا در کشور بالاتر از 100 نفر ثبت می شود. در روز 11 تیر ماه هم آمار وزارت بهداشت و درمان از شرایط مرگ و میر کرونایی در کشور حاکی از فوت 127 نفر دیگر بر اثر ابتلای به کرونا بوده است.

مجموع فوتی های روزانه این بیماری درنخستین هفته تابستانی کشور درسال 1400 نشان می دهد در این مقطع 928 نفر دیگر جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند.

در صورتی که این متغیر را با هفته قبل خود مقایسه کنیم معلوم میشود این نخستین هفته در دوماه گذشته بوده که تعداد فوتی های هفتگی صعودی شده است.

به عبارت دیگر جهش کوچک دیگری در آمار فوتی های بیماری ثبت شده که در رشد ثبت شده هفته های قبل در شدت ابتلا بوده است.

همواره زمانی که فوتی ها از راستا نزولی خود جدا می شده اند هشدار موج دیگری از بیماری کرونایی در کشور را به همراه خود داشته اند. در این هفته هم رشد مرگ و میر پس از 8 هفته که منفی بود در این هفته به 10.21 درصد رسیده است. اتفاق تلختر آنکه تداوم شرایط شیوع در هفته های اخیر احتمال فرایند صعودی مرگ و میر در هفته های دیگر را بیشتر کرده است.

در این میان افزایش بیماران بدحال کرونایی در کشور هم بر این اوضاع آتش دیگری زده است.

افزایش بیماران بدحال بعد از دوماه

تعداد بیماران بدحال کرونایی در روز جمعه 11 تیر ماه نسبت به روز قبل 0.3 درصد رشد داشته و به 3 هزار و 196 نفر رسید. این در حالی است که آمارهای کرونایی وزارت بهداشت و درمان نشان می دهد از روز 8 اردیبهشت به بعد همواره فرایند بیماران بدحال کرونایی درکشور فرایندی نزولی داشته است. اکنون با توسعه شیوع کرونا دوباره شاهد رشد روزانه تعداد بیماران حت مراقبت های ویژه در بیمارستانها هستیم. به طور کلی بررسی فرایند بستری در روزهای اخیر هم نشاندهنده بالاتر رفتن شدت بستری های بیماری کرونانسبت به روزهای قبل تر بوده ایم.

در نهایت می توان رفتار سه شاخص ابتلا، مرگ و میر و بیماران بدحال کرونایی در آغاز تابستان را علامتی از جهش مجدد بیماری در گشور بیان نمود. این اتفاق نیاز مبارزه با شیوع بیماری و پیشگیری از ابتلای بیشتر آن در کشور را جدی تر از قبل نام میکند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14247

به "ثبت 3 رکورد کرونایی تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 3 رکورد کرونایی تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید