خبرنگاران ارتش و 20 ماه پر تب وتاب پیش از شروع جنگ

به گزارش راه ساری، تهران- خبرنگاران- بسیاری از مباحث که امروز پیرامون ارتش مطرح می گردد، درباره دوران دفاع مقدس است اما بیست ماه پس از انقلاب اغلب مورد آنالیز قرار نگرفته است.

خبرنگاران ارتش و 20 ماه پر تب وتاب پیش از شروع جنگ

از نخستین روزهای پس از انقلاب اسلامی کوشش دشمنان ایران بر آن بود تا ارتش را از بدنه انقلاب و جامعه جدا سازند، اما ارتشیان فداکار نشان دادند که ارتش فدای ملت تنها یک شعار نیست. در نتیجه ارتش در جهت حفظ و حراست از انقلاب، نقشی برجسته و بی بدیل ایفا کرد و باعث شد تا امام خمینی (ره) برای تجلیل از نقش ارتش انقلابی، روز بیست و نهم فروردین را به نام روز ارتش نام گذاری کنند. در همین ارتباط، خبرگزاری جمهوری اسلامی میزگردی را برای شناخت ابعاد دقیق نقش ارتش در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب با حضور امیر سرتیپ سعید پورداراب و امیر سرتیپ احمد کریمی از فرماندهان ارتش در هشت سال دفاع مقدس و سرهنگ دکتر محسن صادق نیا رئیس اداره حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برگزار کرد که مشروح بخش سوم این میزگرد در ادامه ارائه می گردد.

مجری: امیر کریمی، در اینجا این پرسش مطرح می گردد که نقش فرماندهان ارتش مانند شهید قرنی، شهید فلاحی، شهید صیاد شیرازی و دیگران چه بود و آنان چگونه توانستند باعث شوند تا ارتش پس از فرمان امام (ره) صندلی خود را بازیابد.

- امیر احمد کریمی: فرماندهان ارتش، فرماندهان ولایی و مطیع دستور امام (ره) بودند و دقیقاً مراقب یگان خود بودند و حضور در صحنه داشتند. فرماندهان اتاق نشین و پشت میزنشین نبودند. آن ها در عملیات ها و صحنه ها، با پرسنل بودند و آنان را لحظه به لحظه راهنمایی می کردند. اگر حضور این فرماندهان مومن آن موقع و همین امروز نبود، مسائل بسکمک ایجاد می شد. همه نیروهای مسلح متحد هستیم و در برابر آمریکا ایستاده ایم.

مثل حضوری که شهید فلاحی در کردستان داشته اند.

- امیر احمد کریمی: خدا شهید فلاحی را رحمت کند. در خصوص نقش ارزنده ایشان در دوران دفاع مقدس بسیار کم گفته شده است. ایشان در غائله پاوه همراه با شهید چمران، مستقیماً حضور داشتند. زمانی که شهید فلاحی با بالگرد در منطقه حضور یافتند، حتی بالگرد وی را هدف قرار دادند. شهید فلاحی اول خودشان در منطقه عملیاتی حضور پیدا می کردند و بعد یگان را وارد عملیات می کردند. این حضور در صحنه باعث آرامش در نیروهای می شد و پرسنل هم کوشش می کردند دستورات را مو به مو انجام دهند.

بنده یک نکته حاشیه ای هم بگویم. بیشتر مباحثی که امروز مطرح می گردد، درباره دوران جنگ است. اما بیست ماه پس از انقلاب اغلب مورد آنالیز قرار نگرفته است. سوال نمی گردد که این بیست ماه چگونه گذشت. دشمن بعثی در این بیست ماه حدود 640 بار تعرض هوایی، دریایی و زمینی به ایران داشته است. 640 بار تعرض کم نیست و ارتش به این تعرضات پاسخ می داد. ما در ابتدای دوران انقلاب، با مسائل ساختاری در ارتش روبرو بودیم، اما ایمان داشتیم و این ایمان بسیار موثر بود. ما در آن بیست ماه در مناطق مختلف درگیری بودیم. نیروهای مسلح در آن موقع باید مقابل این اتفاقات می ایستادند.

بنده این را هم پاسخ بگویم که بعضی می گویند ارتش خواب بود یا حواسش به تحرکات عراق نبود. در حالی که ارتش دقیقاً واقف به شرایط بود و ارتش از اول سال 1359 آماده باش و دستور پدافند علمیاتی بدر نوشته شد که حدود هفتاد صفحه بود. فرماندهان در بطن یگان های خود مجری دستورات رده بالا بودند.

جناب سرهنگ صادق نیا، آیا اسناد تعرضات رژیم بعث عراق در آن بیست ماه موجود است؟

- سرهنگ محسن صادق نیا: بله. موجود است. همانطور که می دانید اسناد طبقه بندی داشتند. این اسناد در گذشته طبقه بندی بودند. اما اکنون که در چهل سالگی سالگرد دفاع مقدس هستیم، این اسناد از طبقه بندی خارج شده اند. ما در دفتر حفظ آثار اسناد یگان ها، تیپ ها و لشگرهای عمل کننده اسناد را استخراج کردیم و در شرایط آرشیوی مناسبی قرار گرفته اند و اکنون در کتاب های منتشر شده مرکز استفاده شده اند.

بنده در خصوص فرمان تاریخی حضرت امام (ره) می خواهم با گزیده کوتاهی از پیغام ایشان عرایضم را تکمیل کنم. بخشی زیبا از این بیانات به این توضیح است: روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام می گردد. ارتش محترم در این روز در شهرستان های عظیم با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت عظیم ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام کنند. ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان کنند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است. بنده می خواهم از این فرصت استفاده کنم و دعوت کنم از همه نویسندگان، فعالان فرهنگی، فیلم سازان و همه کسانی که می توانند به انعکاس نقش بی بدیل ارتش در مسائل مختلف و ثبت در حافظه تاریخی ملت کمکی کنند و در انتشار زندگی نامه شهدای ارتش کمک کنند، به دفتر حفظ و نشر آثار نیروی زمینی مراجعه فرمایند و ما دستان سبز آنان را می فشاریم.

visaro.ir: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

sloblag.com: محفلی برای هم اندیشی

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8674

به "خبرنگاران ارتش و 20 ماه پر تب وتاب پیش از شروع جنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ارتش و 20 ماه پر تب وتاب پیش از شروع جنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید