خبرنگاران افزایش مشارکت مدرسه سازی در اصفهان، تلاشی ماندگار

به گزارش راه ساری، اصفهان- خبرنگاران- مدرسه سازی از ارکان مهم توسعه و اولین گام برای آموزش و پرورش به عنوان سنگ زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مالی هر جامعه است که این مهم در اصفهان مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید قرار گرفته است.

خبرنگاران افزایش مشارکت مدرسه سازی در اصفهان، تلاشی ماندگار

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، در این راستا مدرسه سازی در کشوری که برای علم و دانش صندلی و ارزش ویژه ای قائل است امری حیاتی، بسیار نیک و پسندیده است و این دغدغه موجب شده تا افرادی که دل در گرو انسانیت و آبادانی میهن دارند، قدم پیش گذاشته و در امر مدرسه سازی و ساخت آکادمی مشارکت نمایند.

از سویی مشارکت مردم و خیرین مکمل کوشش دولت و جوابگوی احتیاجمندی ها در حوزه مدرسه سازی است که در این راستا دولت یازدهم و دوازدهم سعی و کوشش بسیاری برای حمایت و جلب مشارکت خیرین در احداث مدرسه در اصفهان نموده اند.

مصداق تحقق این مهم رشد بیش از 2 برابری مشارکت خیرین در احداث مدرسه در استان اصفهان از سال 92 تا به امروز است.

بر اساس آمار موجود تعداد طرح های مدرسه سازی از 39 باب در سال 92 به 730 باب در زمان حاضر رسیده است.

بعضی از صاحبنظران امر معتقدند اگر خیرین مدرسه ساز نبودند، امروز درصد زیادی از مدارس کشورمان چند نوبته بود.

برایندها مبین این است از مجموع 530 هزار کلاس درس موجود در کشور، تا به امروز حدود 130 هزار کلاس درس به همت خیرین ساخته شده است که اگر قرار بود این حجم از مدارس و کلاس های درس را دولت به تنهایی احداث کند به طور قطع هزاران میلیارد تومان اعتبار احتیاج داشت.

بنابراین یکی از دستاوردهای فعالیت خیرین مشارکت اقتصادی در یاری به دستگاه تعلیم و تربیت است.

در این راستا در هفت سال اخیر دولت با تاکید بر جذب خیرین به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور توسعه و تجهیز مدارس را در تمامی نقاط شهری و روستایی در دست اقدام قرار داد.

عزم دولت برای همراهی عملی با خیرین

همچنین به گفته محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ، دولت سال جاری مبلغ هزار میلیارد تومان برای مشارکت با خیرین در مدرسه سازی تقبل کرد و اگر اعتبارات دولت در بخش های مختلف با مشکل روبرو گردد و درآمد تقلیل پیدا کند این رقم تغییر نخواهد کرد.

وی تاکید نمود: اگر دولت در این حرکت خیرین که به جامعه در امر مدرسه سازی یاری می نمایند غایب باشد مسوولیت تاریخی خود را به درستی انجام نداده است و این موضوع نشان از عزم دولت برای همراهی عملی با خیرین مدرسه ساز است.

افزایش 2.5 برابری مشارکت خیرین مدرسه ساز اصفهان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان گفت: میزان مشارکت خیرین مدرسه ساز استان از هفت سال گذشته تا به امروز بالغ بر 2 و نیم برابر افزایش یافته است.

سیدمهدی میربد در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به کوشش ها و اقدامات دولت برای افزایش مشارکت مردم و خیرین در احداث و توسعه فضاهای آموزشی ، پرورشی و ورزشی در استان اضافه نمود: در سال 92 میزان مشارکت خیرین 30،8 درصد بود که سال جاری به 81،1 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در مجموع از سال 92 و با شروع فعالیت دولت یازدهم تا به امروز چهار هزار و 421 کلاس درس در قالب 730 مدرسه در استان با مشارکت بالای خیرین احداث شده است که یکی از دستاوردهای درخشان دولت تدبیر و امید در راستای توسعه فضاهای آموزشی در استان است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان اضافه نمود: در مجموع از سال 92 تا به امروز 730 طرح آموزشی، پرورشی و ورزشی در قالب 548 طرح مشارکتی و مردمی و 182 طرح دولتی در استان اصفهان احداث شده است.

وی افزود: در سال 92 درمجموع 39 طرح در قالب 372 کلاس در استان احداث شد که 29،6 درصد آن دولتی و 30،8 درصد مشارکتی بود.

وی افزایش ایمنی مدارس در بحث مقاوم سازی و ارتقای سیستم های گرمایشی را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید با یاری و مشارکت خیرین برشمرد و گفت: ایمنی مدارس استان در هشت سال گذشته با بهره گیری از فناوری نوین و مقاوم سازی افزایش یافته بطوریکه در بحث ارتقای سیستم های گرمایشی رشدی بالغ بر 45 درصد داشته است.

به گفته میربد در سال 92 بالغ بر 14 هزار کلاس درس در استان احتیاجمند مقاوم سازی بود که این آمار در زمان حاضر به کمتر از 10 هزار کلاس درس رسیده است.

وی یادآور شد: دولت در برنامه ششم سه میلیارد دلار اعتبار برای نوسازی و مقاوم سازی کلاس های درس به سازمان نوسازی مدارس کشور اختصاص داد که جهش خوبی در برطرف مشکل مدارس نا ایمن است.

توسعه مشارکت خیرین با طرح آجر به آجر

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان طرح آجر به آجر را اقدام عملی دیگر دولت برای تکمیل فضاهای آموزشی در استان برشمرد و گفت: اجرای این طرح مشارکت مردمی و حضور بیشتر خیرین را در احداث و تجهیز فضاهای آموزشی استان توسعه می دهد.

وی با بیان اینکه گسترش مشارکت خرد مردمی در امر مدرسه سازی در واقع مهم ترین راهبرد این طرح است گفت: جلب مشارکت شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی و ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه ساز از دیگر اهداف این طرح است که باید با جدیت دنبال گردد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس اصفهان، همچنین برچیده شدن بنای مدارس خشتی و گلی را از اقدامات و تاکیدات دولت در استان برشمرد و گفت: با توجه به تاکید مقام عالی وزارت آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور و همت و همراهی خیرین، با اقدامات اجرا شده اکنون هیچ مدرسه خشتی و گلی در استان وجود ندارد و جای خود را به مدارس ایمن و استاندارد دادند.

وی یکی از اهداف و اولویت های این اداره کل در سالی که به جهش فراوری نام گرفته کوششی دوچندان برای برطرف محرومیت در مناطق کم برخوردار استان به لحاظ فضاهای آموزشی مطرح کرد.

به گفته میربد در سال جهش فراوری، رویکرد صنعتی سازی بمنظور افزایش سرعت احداث فضاهای آموزشی در استان دنبال می گردد و کاهش زمان اجرای طرح ها و سرعت در فرآیندهای انبوه سازی، افزایش عمر مفید سازه ها و کاهش هزینه های ساخت و ساز از جمله اهداف صنعتی سازی است

مشارکت 80 درصدی خیرین در طرح های مدرسه سازی اصفهان

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز اصفهان گفت: در چند ساله اخیر خیرین مدرسه ساز استان برای احداث و یا تکمیل فضاهای آموزشی مشارکتی 80 درصد داشتند.

فریدالدین عبدیزدان در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: در این مدت بطور متوسط سالانه 370 باب کلاس درس احداث و به آموزش و پرورش استان تحویل داده شده است.

ضرورت افزایش 40 درصدی مشارکت خیرین در سالجاری

به گفته وی مشارکت خیرین در سال 98 حدود 115 میلیارد تومان بوده و میزان مشارکت خیرین در سال 99 باید تا 40 درصد افزایش یابد و به 160 میلیارد تومان برسد.

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز اصفهان اضافه نمود: با اجرای طرح آجر به آجر تا سال 1400 باید مشارکت خیرین به 260 میلیارد تومان برسد و 60 درصد نسبت به سال 99 افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: اجرای طرح آجر به آجر که با ایجاد دغدغه بین مردم و همکاری مثلث سه وجهی اداره کل نوسازی مدارس، اداره کل آموزش و پرورش و مجمع خیرین مدرسه ساز استان انجام گردد، موجب افزایش امکان استفاده از ظرفیت مردمی و مشارکت خُرد در زمینه ساخت و توسعه فضاهای آموزشی می گردد.

عبدیزدان اضافه نمود: طرح آجر به آجر با هدف گسترش و توسعه مدرسه سازی و با دستور وزیر آموزش و پرورش و بمنظور حضور خیرینی با توان اقتصادی اندک برای سهیم بودن در مدرسه سازی از هفته جاری در کشور شروع شد.

وی یادآور شد: با توجه به میزان تعهد خیرین در امر مدرسه سازی، استان اصفهان رتبه سوم را در کل کشور دارد و امید است با تحقق اهداف مدنظر، سهم مشارکت آن ها بیش از قبل گردد.

وی بر ارزیابی احتیاجهای مدارس استان تاکید نمود و گفت: اکنون در استان اصفهان 46 مدرسه سنگی با 152 کلاس احتیاجمند جایگزینی مدارس مستحکم، 60 مدرسه با 249 کلاس احتیاجمند ساخت سرویس بهداشتی، 158 مدرسه با 407 کلاس احتیاج است.

عبدیزدان با اشاره به ضرورت حضور بیشتر خیرین در برطرف مسائل عرصه تعلیم و تربیت استان گفت: در زمان حاضر هشت درصد از کل کلاس های دایر استان به تعداد 256 مدرسه به صورت دو نوبته فعال است که 10 درصد جمعیت دانش آموزی استان را در خود جای داده است که یک نوبته شدن این مدارس احتیاجمند همت و حضور بیشتر انسان های نیک است.

وی به احتیاج استان به احداث 15 مدرسه استثنایی اشاره نمود و گفت: این مهم نیز در دستور کار مجمع خیرین مدرسه ساز اصفهان واقع شده است.

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز اصفهان از خیران به عنوان الگوهای فرهنگی جامعه یاد و افزود: این افراد که همگی از اقشار متمول جامعه نیستند با گذشت مال خود در راه اعتلای فرهنگی و آموزشی جامعه گام برمی دارند.

استاندار اصفهان گفت: خیران مدرسه ساز با نیت خیرخواهانه خود و ساخت و تجهیز مدارس، بخشی از مسائل عدیده آموزش و پرورش را برطرف می نمایند.

عباس رضایی اضافه نمود: برایند اعتبارات جذب شده در مدرسه سازی نشان دهنده عزم پایدار دولت در امر آموزش و پرورش است ولی خیران مدرسه ساز بازوی توانمند امر مدرسه سازی هستند.

مجمع خیران مدرسه ساز استان اصفهان در سال 1378 به منظور جذب هر چه بیشتر خیرین و ساماندهی یاری های مردم در حوزه مدرسه سازی تشکیل شد.

این مجمع با 800 عضو در 16 شهرستان استان اصفهان فعال است.

بیش از 920 هزار و 500 دانش آموز در سال تحصیلی گذشته در مقاطع مختلف در پنج هزار و 300 آکادمی استان اصفهان تحصیل کردند

منبع: ایرنا
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10919

به "خبرنگاران افزایش مشارکت مدرسه سازی در اصفهان، تلاشی ماندگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش مشارکت مدرسه سازی در اصفهان، تلاشی ماندگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید