خبرنگاران داستان هایی برای عبور از لحظه های سخت

به گزارش راه ساری، تهران- خبرنگاران- کتاب ها، می توانند بهانه خوبی برای فراموش کردن لحظه های سخت زندگی باشند. با داستان هایی که ما را چند دقیقه از این دنیا دور می کنند، همراه شوید.

خبرنگاران داستان هایی برای عبور از لحظه های سخت

برای گذراندن این روزهای سخت که بیماری کرونا، دوباره مشغول تاختن در میان ماست، شاید کتاب ها بهانه خوبی برای عبور از این لحظه های سخت باشند، به ویژه ادبیات داستانی که همیشه می تواند دریچه ای به سوی امید باشد.

این هفته کمی داستان بخوانید...

جهانی دیوانه دیوانه

فقط این روزها جهانی ما نیست که دیوانه است، پیش از این هم دوره هایی بوده که جهان به هم ریخته و آشفته شده، دوره هایی که بازماندگان آن روایت دردآلودش را به گوش ما خوانده اند، ایوان کلیما، نویسنده مشهور چک تبار، یکی از این نویسندگان است.

او در کتاب قرن دیوانه من، به بازگویی زندگی خود در سال های جنگ جهانی و مبارزه اش علیه سانسور و به سود دموکراسی، می پردازد، روایت او از دهه 1930 در حومه پراگ آغاز شد او که از یهودی بودن خانواده اش بی خبر بود، با فرستاده شدن خود و خانواده اش به اردوگاه کار اجباری متحیر می گردد اما وقتی بیشتر آن ها زنده ماندند، او شگفت زده شد.

در این اوضاع آشفته، کلیما عشق خود را به ادبیات کشف کرد اما وقتی رژیم حاکم، پدرش را دستگیر و کار او را سانسور کرد، ماهیت واقعی ظلم و ستم برای او و بسیاری از هم سن و سالانش، از جمله یوزف اشکورتسکی، میلان کوندرا و واسلاو هاول روشن شد. از امید کوتاه آزادی در بهار پراگ 1968 تا منشور 77 و سقوط نهایی رژیم در انقلاب مخملی 1989، گزارش کلیما، تاریخ شخصی و ملی بسیار غنی را ارائه می دهد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

می توانی به هر زبانی سخن بگویی، می توانی دستور شام بدهی و از سیاست حرف بزنی، یا از شلوغ شدن بیش از حد شهرها در انگلستان یا اسپانیا، ولی آیا عشقت را هم می توانی بیان کنی. آیا می توانی این کار را به زبانی که مال تو نیست انجام دهی؟ سپس فهمیدم: چه جهان پر وحشتی است جایی که در آن تنها می توانی میان میهنی که قول رنج می دهد و رنجی که ترک آن به همراه می آورد برگزینی و به خود گفتم: تنها امتیاز آدمی حق انتخاب است، حتی اگر میان دو اندوه باشد، نمی دانم کدام رنج بزرگتر است. ولی اگر بمانم تنها نیستم. با شما باقی خواهم ماند، با دوستانم.

کتاب قرن دیوانه من نوشته ایوان کلیما است که سید علیرضا بهشتی شیرازی آن را به فارسی ترجمه و نشر روزنه در 432 صفحه منتشر کرده است.

جهان چقدر است؟

شاید این جهانی دیوانه را با خندیدن راحت تر بتوان تحمل کرد، جهانیی که دو نابغه برای اندازه گیری آن یکی در خانه و دور جهان، به کشفیات پرداختند.

اندازه گیری جهان، یکی از مهم ترین آثار معاصر ادبیات آلمان است که جهان را به خنده انداخت، این کتاب پرفروش ترین رمان سه دهه اخیر ادبیات آلمان دانسته شده است و تا امروز، بیش از 5.2 میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته است.

داستان این کتاب به قرن نوزدهم بازمی گردد: برلین، سال 1828، نخستین ملاقات الکساندر فون هومبولت و کارل فریدریش گاوس. یکی جغرافی دان و جهانگرد و پرشور، دیگری ریاضی دان و منجم و بدخلق. در سال های پایانی قرن نوزدهم، دو دانشمند جوان آلمانی برای اندازه گیری جهان راهی شدند. یکی شان، اشراف زاده پروسی آلکساندر فون هومبولت است: از ساوانا و جنگل می گذرد، تا پایین دست رودخانه اورینوکو، پارو می زند، سَم می چشد، از بلندترین قله های جهان بالا می رود و به هر سوراخی که توی زمین پیدا می کند، سرک می کشد.

دیگری، کارل فریدریش گاوس، ریاضی دان و منجم، ضد اجتماعی و کج خلق است، او بدون اینکه خانه اش در شهر گوتینگن آلمان را ترک کند، به این نتیجه می رسد که جهان محدب است، اعداد اول را از حفظ می داند. هومبولت در تاریخ به عنوان کریستوف کلمبِ دوم شناخته می گردد؛ گاوس را بزرگ ترین ریاضی دان پس از نیوتن می دانند...

داستان اندازه گیری جهان درباره مفهومِ جابه جایی است و همان بهتر که همه چیز با یک سفر آغاز گردد: جابه جایی جغرافیایی، هویتی، یا حتی سرنوشت و کلمان با زبانی شیرین و طنزی منحصر به فرد بین این دو شخصیت جدی تاریخی، در رفت آمد است.

اندازه گیری جهان، نوشته دانیل کلمان، با ترجمه ناتالی چوبینه، توسط نشر افق در 368 صفحه به چاپ رسیده است.

تاریخ جهان

در لابه لای برگه های تاریخ جهان می توان لحظه هایی را دید که بسیاری از این مردم از کنار آن رد شده اند، لحظه هایی که تاریخی شگرف را از خود ساخته اند. ماه غمگین، ماه سرخ رضا جولایی، یکی از این آثار است.

ماه غمگین، ماه سرخ، ماجرای پنج روز آخر زندگی میرزاده عشقی از هشتم تیر تا سیزدهم سال 1303 خورشیدی است. مردی آزادی خواه ناگران از خوابی پریشان، می پرد و مرگ را حس می کند. پریشانی شاعر آزادی خواه و روزنامه نگار تندرو آغاز می گردد.

حالا شاعر می خواهد خودش را از مهلکه نجات دهد و در این میان، آدم های تخیلی و تاریخی زیادی سر راهش قرار می گیرند: زنی که در خانه اش کار می کند، ملک الشعرای بهار، رضا خان، یک ارمنی مهربان و...

کتاب ماه غمگین، ماه سرخ، نوشته رضا جولایی توسط نشرچشمه در 136 صفحه منتشر شده است.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

سرش را بیرون می آورد. وحشت کرده، دستی به صورت می کشد. نفس نفس می زند. به خود می گوید: من زنده ام، هنوز دیر نشده ... به یاد جمله ای می افتد: مرگ است که به زمان ارزش می دهد. زمان را جدی بگیر. خوابت یک هشدار بود. الهام بود. بلند شو تا دیر نشده جل وپلاست را جمع کن، برو از این شهر داغ دم کرده خشک، برگرد به میان تپه های سبز موطنت. دیوانه ای؟ می خواستی چه بشوی؟ شهره آفاق؟ چه بکنی؟ می خواستی کمر سردارسپه را بشکنی؛ اگر هم بتوانی جانت را می گذاری بر سر این مهم، و بعد چه می گردد؟ آب از آب تکان نمی خورد. می افتی در سیاه چال های نظمیه. جانت را با منقاش از تن بیرون می کشند. از دست هیچ کس کاری ساخته نیست. هیچ کس نمی تواند قدمی پیش بگذارد، نه وکلای اقلیت، نه روزنامه چی ها. سروصدایی بلند می گردد و زود فروکش می کند. همه خسته شده اند. نوزاد نارس مشروطه سر زا رفت. مردم خسته شده اند و بی اعتنا و قلدرها عاشق جماعت بی اعتنا هستند...

تور مالزی: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

خیمه نیوز: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12177

به "خبرنگاران داستان هایی برای عبور از لحظه های سخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران داستان هایی برای عبور از لحظه های سخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید