رئیس جمهور موقت مولداوی خواستار انحلال مجلس شد

به گزارش راه ساری، رئیس جمهور موقت مولداوی طی حکمی خواستار انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

رئیس جمهور موقت مولداوی خواستار انحلال مجلس شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پاول فیلیپ رئیس جمهور موقت مولداوی در اولین اقدام پس از رسیدن به این مقام اظهار داشت، حکمی را در راستای برگزاری انتخابات مجلسی در ماه سپتامبر (شهریور) به امضا رسانده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، فیلیپ روز یک شنبه در کنفرانسی خبری گفت: دادگاه قانون اساسی شرایطی را برای انحلال مجلس فراهم نموده است. در حال امضای حکمی در راستای برگزاری انتخابات زودهنگام در 7 سپتامبر هستم.

همچنین به نوشته خبرگزاری تاس، میهای پاللونگی رئیس دادگاه قانون اساسی مولداوی در این باره گفت: دادگاه قانون اساسی احتیاج به انحلال مجلس دهم را به خاطر ناتوانی هایش در تشکیل کابینه تا موعد مقرر اظهار داشت.

این در حالی است که احزاب سیاسی در این کشور، روز گذشته بر سر تشکیل یک کابینه جدید به نخست وزیری مایا ساندو وزیر علوم پیشین مولداوی به توافق رسیدند.

مجلس این کشور از انتخابات ماه فوریه (بهمن 1397) تا کنون نتوانست کابینه تشکیل دهد.

همچنین این دادگاه، امروز (یک شنبه) ایگور دودون رئیس جمهور مولداوی را از مقام خود برکنار کرد. دودون روز شنبه اعلام نموده بود که در برابر فشارها برای استعفا تسلیم نمی گردد.

سفارت های روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا از کوشش های مولداوی جهت یافتن راهکار برای بحران سیاسی استقبال کردند. دودون به آن ها درخصوص احتمال وقوع بی ثباتی بیشتر در فضای سیاسی هشدار داده بود.

طبق قانون اساسی مصوب سال 1994 مولداوی، یک دادگاه مستقل قانون اساسی متشکل از 6 قاضی در این کشور ایجاد شده است. قضات دادگاه قانون اساسی را رئیس جمهور (2 نفر)، مجلس (2 نفر) و شورای عالی مولداوی (2 نفر) به مدت 6 سال مشخص می نمایند.

م

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3195

به "رئیس جمهور موقت مولداوی خواستار انحلال مجلس شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهور موقت مولداوی خواستار انحلال مجلس شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید