ردپای بخش خصوصی در رشد مالی نیمه اول سال جاری

به گزارش راه ساری، بر اساس آخرین آمارها از مرکز آمار ایران نرخ رشد مالی کشور در شش ماهه ابتدای امسال در دو بخش کشاورزی و صنعت مثبت بوده و در بخش خدمات منفی شده است بر اساس این گزارش؛ نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (رشد مالی) با نفت به 2/0 درصد و بدون نفت به منفی 2/0 درصد رسید ه است که در رشته فعالیت های گروه کشاورزی 7/1، گروه صنایع و معادن منفی 7/0 و گروه خدمات منفی5/3 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد داشته است.

ردپای بخش خصوصی در رشد مالی نیمه اول سال جاری

شریف نظام مافی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوییس در خصوص رشد مالی 6 ماهه ابتدایی سال 1399 گفت: این رشد نشان دهنده موقعیت بخش خصوصی در کشور است و موید این موضوع است که اقتصاد بدون نفت هم پتانسیل رشد دارد، اگر نیمه پر لیوان را ببینیم متوجه می شویم که بخش خصوصی می تواند به بهبود رشد مالی در کشور یاری کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوییس اضافه نمود: میزان و نحوه دخالت دولت ها در اقتصاد، از جمله موضوعات مهم مالی هر کشوری به شمار می رود و در هر زمان با توجه به شرایط خاص جوامع، دولت ها به انحای مختلف در اقتصاد دخالت می نمایند و نکته ای که باید به آن توجه گردد رقابتی است که بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد و در بعضی از مواقع باعث اختلافات و تداخل هایی نیز شده است این در حالی است که بخش خصوصی در این مدت نشان داده که می تواند روی پای خود بایستد.

نظام مافی با اشاره به لایحه بودجه 1400 اظهار داشت: در بودجه سال آینده فروش نفت نیز پیش بینی شده که امیدواریم برای بخش زیربنایی کشور مورد استفاده قرار گیرد و به سوی مالی چند محصولی به جای تک محصولی حرکت کنیم، البته منظورم در حوزه صادرات میوه و خوارو بار نیست بلکه صادرات در بخش محصولات صنعتی و صنایع دانش بنیان که دنیای امروز نیز به دنبال آن است. این فعال حوزه بازرگانی با بیان اینکه در کشورهای کره جنوبی و ترکیه نیز بخش خصوصی پیروز عمل نموده است، گفت: با کوچک شدن بخش دولتی و رشد بیشتر بخش خصوصی و الگو قرار دادن این کشورها می توان این فرایند را بهبود بخشید.

هرگاه دولت و بخش خصوصی به طور موثر همکاری نمایند هرکدام مکمل دیگری خواهد بود. در این حالت، بخش دولتی با تدوین مقررات مناسب، اعمال حاکمیت قانون، سرمایه گذاری عمومی، ایجاد امنیت و رعایت حقوق مالکیت خصوصی به تقویت بخش خصوصی می پردازد و در مقابل بخش خصوصی نیز با نوآوری، خلق ثروت، پرداخت مالیات و ارایه دیگر خدمات به بخش دولتی یاری می نماید تا رسالت خود را بهتر به انجام رساند.

تضاد منافع دولت و بخش خصوصی

رییس اتاق بازرگانی ایران و سوییس توضیح داد: در حال حاضر بخش خصوصی در همه قسمت ها حضور دارد اما تنها مسئله ای که هست تداخل منافع با بخش دولتی است و اینکه در قسمت هایی توان رقابت را از دست می دهد و نمی تواند فعالیت خود را آن طور که باید پیش ببرد. نظام مافی با اشاره به ابلاغ مقررات و بخش نامه های متعدد از سوی دولت و محدود شدن بخش خصوصی گفت: در این جهت باید سعی گردد تا بخش خصوصی تحت فشار قرار نگیرد و در آینده بتواند راحت تر به فعالیت خود ادامه دهد. دولت ها باید مسائل مهمی از قبیل سیاست تجارت باز، حاکمیت مناسب و باثبات، سرمایه گذاری در زیرساختارها، سیاست مالی و پولی، مالیات و ساختار تامین اجتماعی و هزینه های کسب وکار را به گونه ای متوازن سازند که بخش خصوصی توانایی و انگیزه لازم برای مشارکت را پیدا کند.

هیچ کدام از پیش بینی های برجام محقق نشد

او در خصوص شرایط بخش خصوصی در دولت فعلی اضافه نمود: این واقعیت را نباید از یاد ببریم که دولت با افزایش تحریم ها از سوی ترامپ روبه رو شد و هیچ کدام از پیش بینی هایی که از برجام می شد عملی نشدند البته یکسری از تحریم های ترامپ به دلیل ضعف هایی بود که داخل کشور وجود دارد و این موضوع شرایط را سخت تر کرد.

نظام مافی در خصوص افزایش خوش بینی ها از روی کار آمدن جو بایدن در امریکا نیز گفت: مسلما همه مسائل ما با آمدن رییس جمهور جدید حل نمی گردد و همه تحریم ها هم برداشته نخواهد شد اما نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از مسائل در داخل کشور است که باید حل گردد و ارتباطی با شرایط بین المللی ندارد.

او اظهار داشت: بخش خصوصی موتور محرک رشد مالی و ایجاد اشتغال و پایگاهی است که توسعه اجتماعی، تحصیل، بهداشت و تامین اجتماعی به آن متکی هستند. با این حال بخش خصوصی نمی تواند به تنهایی کار کند. این وظیفه اصلی دولت هاست که محیط مقرراتی و قانونی مناسبی فراهم سازند تا کسب وکارها بتوانند نقش خود را ایفا نمایند.

رشد مالی بهار چقدر بود؟

بر اساس این گزارش؛ طبق گزارش مرکز آمار، رشد مالی سه ماه اول سال با نفت منفی 3.5 درصد و بدون نفت منفی 1.7 درصد بوده است.

در حالی رشد مالی در فصل بهار این ارقام را نشان می داد که بانک مرکزی رشد مالی بدون نفت در سال 98 را معادل مثبت 1.1 درصد عنوان نموده بود، این در حالی بود که مرکز آمار رشد مالی در همین مدت زمان را منفی 0.6 درصد گفته بود، ضمن آنکه عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در بهار امسال اعلام نموده بود همان گونه که قبلا بانک مرکزی پیش بینی نموده بود، گزارش تحولات مالی بخش واقعی اقتصاد ایران درسال گذشته بیانگر مثبت شدن رشد اقتصاد بدون نفت کشور، در سال گذشته است.

او با استناد به گزارش حوزه معاونت مالی این بانک گفته بود: رشد مالی بدون نفت در سال 1398 معادل مثبت 1/1 درصد اعلام شده که بر مبنای بخش های فعالیت، کشاورزی مثبت 8/8درصد، گروه صنعت و معدن مثبت 2/3 درصد و خدمات عمدتا به خاطر تأثیر شیوع کرونا در فصل آخر سال منفی 0/2درصد اعلام شد و طبق این گزارش، به علت کاهش درآمد نفت، رشد این بخش منفی 38/7 درصد بود که در نتیجه آن، رشد مالی با نفت به منفی 6/5 درصد رسید.با در نظر دریافت آمار عملکرد مناسب بخش کشاورزی و فرایند مثبت رشد بخش صنعت در نیمه دوم سال (مثبت 7/6 درصد در فصل سوم ومثبت 7/10 درصد در فصل چهارم) موید رونق فراوری در سال 1398 و نویدبخش جهش فراوری در امسال است.

مجله ابوذریون: مجله خبری و تحلیلی

مجله عکس: آشنایی با هنر عکاسی و تصویربرداری

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12973

به "ردپای بخش خصوصی در رشد مالی نیمه اول سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای بخش خصوصی در رشد مالی نیمه اول سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید