رسانه ها باید با تغییر مخاطب در پساکرونا همراه شوند

به گزارش راه ساری، مجید رضاییان، استاد روزنامه نگاری و پژوهشگر ژورنالیسم با اشاره به اثرگذاری شیوه کرونا بر حوزه رسانه و خبررسانی، گفت: ما در زندگی پساکرونایی چهار تغییر جدی را درباره مخاطب داریم و باید او را با این چهار عنصر بسنجیم. به عبارتی ما شاهد تغییر محیط، روبه رو شدن با واقعیت های بیشتر، دوری از شبه واقعیت ها و تغییر انتظارات هستیم و نمی توانیم وب هوشمند یا وب 3 را هم نادیده بگیریم.

رسانه ها باید با تغییر مخاطب در پساکرونا همراه شوند

رضاییان اضافه نمود: با توجه به اینکه تکنولوژی ارتباطی و جهان ارتباطات هوشمند می گردد، وب هوشمند بیش از گذشته روزنامه نگاری را به چالش می کشد.

او معقتد است: رسانه ها از نظر درون سازمانی برای پسا کرونا نیازمند این هستند که خود را بازخوانی و وظایف خود را آنالیز نمایند. علاوه بران صنعت رسانه و سازمان رسانه از نوع کسب درآمد، پوشش دهی به رویدادها، انتخاب سوژه ها، پردازش ها، فرم های نگارشی و… تغییر پیدا خواهد نمود و روزنامه نگاری روزبه روز متفاوت و متکامل می گردد.

این استاد روزنامه نگاری و پژوهشگر ژورنالیسم با آنالیز تأثیرات دوران کرونا بر گسترش فضای ارتباطی و وسایل ارتباطی در آینده توضیح داد: اولین مسئله این است که تغییرات مخاطب را موردتوجه قرار دهیم. این تغییرات از چهار زاویه قابل بحث است. نکته اول این است که مخاطب به تناسب آنچه در محیط رخ داده است، تغییر می نماید و من اسم آن را تلنگری گذاشتم که شبه واقعیت هایی را کنار می زند که تصور می کرد واقعیت است و الان مقداری با واقعیت نزدیک تر می گردد.

او اضافه نمود: بر اساس نظریه استوارت هال شبه واقعیت ها و بازنمایی هایی که قبلاً انجام شده بود الان در حال از دست دادن یا تغییر جایگاهشان هستند. یعنی واقعیت سیستم سیاسی، اقتصاد، زندگی جمعی، آنچه در فرهنگ و هنر می گذشت و… مخاطب را با یک فضا و محیط جدید روبرو نموده است. بنابراین علاوه بر فاکتور تغییر محیط، روبه رو شدن مخاطب با واقعیت های بیشتر و دوری از شبه واقعیت ها رخ داده است.

رضاییان ادامه داد: نکته بعدی مسئله ای است به نام انتظارات. یعنی مخاطب یک انتظاراتی داشته است و با این تغییر محیط، وظایف سیستم سیاسی تغییر پیدا نموده است؛ به عبارتی سیستم سیاسی همان است ولی در چنین شرایطی مردم در کشورهای مختلف احساس برداشت دیگری از وظایف سیستم سیاسی دارند و انتظاراتشان از خودشان، جامعه و… تغییر نموده است.

او اظهار کرد: الان دیگر به سیستم سیاسی، مالی، محیط زیستی و… نگاه دیگری دارند؛ از این به بعد گرمایش زمین شوخی نیست و اگر قبلاً تصور می کردند بعضی از دغدغه ها در اجلاس های جهانی می گذرد الان تبدیل به مسئله خود مردم شده است. پس انتظارات مخاطب هم عوض شده است و رسانه نمی تواند رسانه قبلی باشد. این تغییر به معنای بهتر یا بدتر نیست. یعنی انتظارات مخاطب به صورت افقی و عمومی گسترده تر و عمیق تر شده است.

او نکته بعدی را موضوع تکنولوژی ارتباطی و وب هوشمند دانست و گفت: نمی توانیم وب را نادیده بگیریم. با آمدن وب هوشمند کتاب جدیدی از ارتباطات بشر گگردده می گردد و نمی توان آن را نادیده گرفت. بنابراین ما در زندگی پساکرونایی چهار تغییر جدی را درباره مخاطب داریم و باید او را با این چهار عنصر بسنجیم. به عبارتی با توجه به اینکه تکنولوژی ارتباطی و جهان ارتباطات هوشمند می گردد، وب هوشمند یا وب 3 بیش از گذشته روزنامه نگاری را به چالش می کشد.

این استاد روزنامه نگاری با تأکید بر اینکه رسانه ها برای آمادگی در دوران پساکرونا نیازمند ملزوماتی هستند، گفت: رسانه ها از نظر درون سازمانی نیازمند این هستند که خود را بازخوانی و وظایف خود را آنالیز نمایند. قطعاً الان رسانه های ما از جمله خبرگزاری ها، مطبوعات و … باید به طورجدی توجه داشته باشند که نمی توانند قواعد و سیستم های گذشته را برای مخاطب الان داشته باشند بلکه باید به تغییرات توجه نمایند. باید دید این خبرگزاری ها می خواهند مثل گذشته همین سرویس ها را داشته باشند یا تغییر می نمایند؟ سبک نگارش مطبوعات، خبرگزاری ها و تلویزیون چه تغییری خواهد نمود؟ ما در خبرنویسی، گزارش نویسی و… چه تغییراتی خواهیم داشت؟ آیا ممکن است که سبک های جدید نوشتاری فراوری شوند؟ چه سبک های جدیدی مناسب این فضا هستند؟ علاوه بر آن باید دید آیا واقعاً مدیریت رسانه همان مدیریت قبلی است؟ آیا ارتباطات و حوزه های خبری تغییر نمی نمایند؟

او تأکید کرد: به عقیده من صنعت رسانه و سازمان رسانه از نوع کسب درآمد، پوشش دهی به رویدادها، انتخاب سوژه ها، پردازش ها، فرم های نگارشی و… تغییر پیدا خواهد نمود. روزنامه نگاری روزبه روز متفاوت و متکامل می گردد. چرا ژانر روزنامه نگاری تحلیلی در جهان مهم است و روزبه روز مهم تر می گردد؟ چون تکنولوژی همه چیز را در اختیار شما قرار می دهد. یک زمانی اطلاعات بود بعد پیغام شد که فراوری متن در شبکه های اجتماعی توسط خود مخاطب صورت گرفت و خود مخاطب تبدیل به رسانه شد، الان علاوه بر آن می گویند دیتاها و بیگ دیتا در حال ظهور هستند و اشیاء هم داده فراوری می نمایند.

رضاییان اضافه نمود: در اینجا آنچه باقی می ماند روزنامه نگاری و خرد است. در یکجایی باید به پرسش های مخاطب جواب داد و این مسئله روزنامه نگاری را به سمت پاسخ به پرسش های بیشتر می کشاند و پرسش محوری بیشتر می گردد. چراکه تکنولوژی ارتباطی با همه گسترشش نمی تواند به پرسش های خردورز بشر پاسخ دهد. بنابراین این ژانرها روزبه روز متفاوت تر می شوند و ژانرهای جدیدی پا به عرصه ظهور خواهند گذاشت.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

بانوی ایران: مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8758

به "رسانه ها باید با تغییر مخاطب در پساکرونا همراه شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه ها باید با تغییر مخاطب در پساکرونا همراه شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید