برطرف بحران نقدینگی شرکت های ساخت و ساز در بورس

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، محمدرضا معتمد گفت: استفاده از صندوق های زمین و ساختمان، برای شرکت های ساخت و ساز قدیمی که از سال های پیش آغاز به ساخت و ساز کردند اما هم اکنون دچار بحران نقدینگی شدند، بلااشکال است و با رعایت الزمات مقرر، امکان استفاده از این فرصت برای این شرکت ها نیز وجود دارد.

برطرف بحران نقدینگی شرکت های ساخت و ساز در بورس

مدیر نظارت بر نهادهای اقتصادی سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: در صندوق ­های زمین و ساختمان، وجوه از متقاضیان سرمایه­ گذاری جمع آوری و در ساخت پروژۀ ساختمانی مشخصی که صندوق برای ساخت آن تاسیس می ­گردد، صرف می گردد و در نهایت پس از فروش واحدهای ساختمانی، عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه گذاران صندوق توزیع می گردد.

وی با بیان اینکه در این صندوق ها، مشخصات زمین و ساختمان، مراحل و زمان بندی، هزینه های اجرای پروژه و پیش­ بینی مبالغ فروش از جمله مواردی است که افشا می­ گردد، توضیح داد: وجود یک پروژه که برآوردهای صحیحی از هزینه های ساخت و قیمت فروش آن صورت گرفته باشد و مطابق برنامه زمان بندی شده ساخته و به فروش برود می تواند منافع متقابلی برای سرمایه گذاران و کسانی که تامین اقتصادی ساخت پروژه ساختمانی را به وسیله صندوق انجام داده اند فراهم کند.

معتمد با بیان اینکه صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان، راه کاری برای تامین اقتصادی آگاهانه در پروژه های ساختمانی است، گفت: در زمان رکود تمایل به سرمایه گذاری در خرید مسکن کاهش پیدا می نماید اما سرمایه گذاران با دریافت اطلاعات و مستندات مربوط به ساخت پروژه های زمین و ساختمان، می توانند در تامین اقتصادی پروژه ها مشارکت نمایند و با بازگشت رونق به بازار مسکن، انتظارشان تأمین گردد.

مدیر نظارت بر نهادهای اقتصادی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره استفاده از این فرصت برای شرکت های ساخت و ساز قدیمی و همچنین گروه هایی که از سال های پیش آغاز به ساخت و ساز کردند اما هم اکنون دچار بحران نقدینگی شدند، گفت: در صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان، محدودیتی برای پذیرش و اجرای پروژه ساختمانی وجود ندارد و هر پروژه ای که الزامات مورد احتیاج برای تامین اقتصادی به وسیله صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان را تامین نموده باشد، می تواند نسبت به تامین منابع اقتصادی و ساخت پروژه ساختمانی در چارچوب اساسنامه، امیدنامه و مطابق طرح توجیهی ارائه شده اقدام کند.

وی گفت: یکی از الزامات این صندوق ها که به منظور صیانت از سرمایه سرمایه گذاران مقرر شده است، انتقال قطعی زمین و یا پروژه در دست ساخت، به نام صندوق، قبل از تامین اقتصادی از عموم است. در این صندوق ها منابع اقتصادی به وسیله عموم تامین می گردد بنابراین عایدات و بازده مورد انتظار آن بر اساس برآوردهای واقع بینانه باید به گونه ای باشد که سرمایه گذاران راغب به سرمایه گذاری در آن صندوق باشند.

معتمد با اشاره به راه اندازی دو صندوق زمین و ساختمان گفت: در حال حاضر صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نسیم در تاریخ 26 شهریور 1393 و صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان شمالغرب در تاریخ 3 آبان 94 مجوز فعالیت خود را دریافت نموده و مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: همچنین صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان آویشن و پردیس پارسیان نزد مرجع ثبت، مراحل ثبت خود را انجام داده اند که با تکمیل مدارک و مستندات لازم می توانند تقاضای دریافت مجوز فعالیت را ارائه نمایند.

وی گفت: موضوع فعالیت صندوق زمین و ساختمان، منحصر به ساخت و فروش یک پروژه ساختمانی مسکونی نیست بلکه پروژه مذکور می تواند علاوه بر ساخت واحدهای مسکونی، شامل ساخت پروژه هایی از قبیل مجتمع های اداری، تجاری، خدماتی، تفریحی و گردشگری را نیز شامل گردد.

این مقام مسئول بورسی توضیح داد: همچنین بنگاه های تولیدی نیز برای ساخت ساختمان های مورد احتیاجشان نیز می توانند اقدام به تامین اقتصادی به وسیله صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان نمایند.

معتمد درباره ورود سرمایه گذاران خارجی به این عرصه گفت: سرمایه گذاران خارجی با رعایت قوانین و مقررات مرتبط با سرمایه گذاران خارجی می توانند در واحدهای سرمایه گذاری صندوق های زمین و ساختمان سرمایه گذاری نمایند یا چنانچه دارای امکانات و تکنولوژی ساخت مناسبی باشند، با ارکان اجرایی صندوق در ساخت و تکمیل پروژه در دست اجرا همکاری داشته باشند.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8286

به "برطرف بحران نقدینگی شرکت های ساخت و ساز در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف بحران نقدینگی شرکت های ساخت و ساز در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید