سند سالمندی ابلاغ شد، تدوین بانک جامع اطلاعات سالمندان

به گزارش راه ساری، سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برگزاری جلسه شورای ملی سالمندان، از ابلاغ سند سالمندی اطلاع داد.

سند سالمندی ابلاغ شد، تدوین بانک جامع اطلاعات سالمندان

به گزارش خبرنگاران، انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه سند سالمندی بعد از کش و قوس های فراوان و بعد از چندین سال برای اجرا ابلاغ گردیده است اضافه کرد: شورای ملی سالمندان دو کار گروه شامل کارگروه امنیت و سلامت غذایی سالمندان و کارگروه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه در گسترش سازمان های مردم نهاد و تشکل های سالمندی نیز در این جلسه مطرح شدند اظهار کرد: بیش از 120 بنیاد فرزانگان به عنوان حلقه ارتباطی سبک زندگی سالمندان را آنالیز می نمایند. همچنین بانک جامع اطلاعات سالمندی تدوین و تنظیم خواهد شد. پیمایش ملی سالمندی اطلاعات اجتماعی و اقتصادی زندگی آنها را آنالیز می نماید که با همکاری صندوق بین المللی جمعیت سازمان ملل است.

بندپی اضافه کرد: صندوق تامین اجتماعی نیز موظف گردیده است تا اطلاعات را در اختیار دبیرخانه قرار دهد. این همایش تا انتهای سال 97 به خاتمه می رسد. وب سایتی هم در دبیرخانه برای دسترسی سالمندان به شبکه خدمات مرتبط با سالمندی تاسیس گردیده است، به طوری که به جز سود جمعیتی افراد بین 15 تا 60 که 70 درصد جمعیت را تشکیل می دهند، سود جمعیتی افراد بالای 64 سال نیز در اختیار این گروه قرار گیرد.

سرپرست وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سالمندی یک فرآیند زیست شناختی و در عین حال موهبتی الهی است اظهار کرد: افراد جامعه در مسیر کاری، علمی،تخصصی و کارشناسی شان با تجربیات ارزشمند وارد دوران سالمندی می شوند. با توجه به رشد جمعیت در دهه 60 ایران جزو کشورهایی است که به سمت سالمندی حرکت می نماید.

بندپی با اشاره به تقسیم بندی جمعیت کشورها به سه گروه سنی شرح داد: کشورهایی که 7 تا 14 درصد از جمعیت کشور شان سالمند باشند در گروه اول، قرار داشتن 14 تا 21 درصد از جمعیت در این سنین در گروه دوم و کشورهایی که بیش از 21 درصد از جمعیت آن در سنین سالمندی قرار داشته باشند در گروه سوم قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری انجام گردیده در کشور در سال 95 ، 9.3 درصد جمعیت کشور سالمند بودند، توضیح داد: در حال حاضر ایران در گروه اول قرار گرفته است اما پیش بینی می گردد تا سال 2030 این جنعیت به 13 میلیون نفر برسد و در سال 2050، 31 درصد جمعیت را سالمندان تشکیل دهند.

سرپرست وزارت کار و رفاه با بیان اینکه بر همین اساس در سال های اخیر سازمان بهزیستی محل استقرار شورای ملی سالمندان گردیده است گفت: با همکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و صندوق جمعیت توسعه برنامه ریزیهای خوبی برای اقدامات لازم در مورد سالمندان در حال اجرا است.

بندپی با بیان اینکه سالمندان در حوزه اجتماعی تنها هستند اضافه کرد: سالمندان جزوه اقشار آسیب پذیرتر در حوزه اقتصادی هستند. همچنین در حوزه سلامت نیز بیماریهای بیشتری بر آنها غالب می گردد و هزینه های درمان برای آنها طاقت فرسا است. به همین علت در شورای ملی سالمندان کارگروه سلامت و امنیت غذا و کارگروه رفاه و تامین اجتماعی تشکیل گردیده است همچنین پیمایشی در حوزه سالمندان در دست انجام است تا از نتایج آن در حوزه سیاست گذاری استفاده گردد.

وی با بیان اینکه باید با پدیده سالمندی برخورد علمی و تخصصی گردد تا مسائل پیرامون سالمندی حل گردیده و این دوره تبدیل به دورانی پویا گردد شرح داد: امروز شورای ملی سالمندان با حضور اعضای آن تشکیل و تقسیم کار و تصمیم گیری های آن انجام شد.

zeetova.ir: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 304

به "سند سالمندی ابلاغ شد، تدوین بانک جامع اطلاعات سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند سالمندی ابلاغ شد، تدوین بانک جامع اطلاعات سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید