شدت دریافت اختلاف نظرها در آلمان بر سر تشکیل ائتلاف دریایی اروپا

به گزارش راه ساری، ایرنا نوشت: خبرگزاری د. پ. آ. آلمان از پیامدهای تغییر ایده ائتلاف دریایی اروپا انگلیس و رایزنی مقامات این کشور برای پیوستن به ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا درخلیج فارس خبرداد و نوشت: این ائتلاف و حضور در آن اختلاف نظر عمیقی را بین وزارت خارجه و صدراعظمی آلمان ایجاد نموده است.

شدت دریافت اختلاف نظرها در آلمان بر سر تشکیل ائتلاف دریایی اروپا

این خبرگزاری آلمانی نوشت: یک هفته پیش انگلیس پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف کاملا اروپایی برای حفظ امنیت تردد دریایی در تنگه هرمز را بیان کرد. در این مدت یک نخست وزیر ویک وزیر خارجه جدید در انگلیس بر سرکار آمدند و به یکباره جهت اجرای این پیشنهاد تغییر کرد.

خبرگزاری د پ آ ادامه داد: آنگونه که پیداست دولت جدید بوریس جانسون و وزیر خارجه وی دیگر خود را به تشکیل یک ائتلاف دریایی اروپایی برای حفظ امنیت تنگه هرمز ملزم نمی بینند.

در همین ارتباط وزارت خارجه انگلیس در پاسخ به سوال خبرگزاری د. پ. آ. آلمان تاکید نموده است که یک ائتلاف اروپایی مورد حمایت از سوی آمریکا بهترین راه چاره خواهد بود.

با این حال چنین رویکردی خلاف نظر هم پیمانان اروپایی لندن یعنی پاریس و برلین است زیرا آنها اعلام نموده اند که تمایلی به پیوستن به رویکرد واشنگتن برای اعمال فشار حداکثری به ایران ندارند.

این تغییر موضع لندن به اختلاف نظرها بین اتحادیه اروپا و انگلیس، مشکل جدیدی را افزوده است. تنها سه روز پس از پیشنهاد تشکیل ائتلاف دریایی از سوی جرمی هانت وزیر خارجه وقت، بوریس جانسون به نخست وزیری انتخاب شد و هانت را با گزینه دومینیک راب جایگزین کرد.

وزیر خارجه جدید انگلیس روز شنبه در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود با تایمز با بیان این که قصد ادامه سیاست سلف خود را ندارد تاکید نمود: فکر می کنم یک ائتلاف دریایی به رهبری اروپا بدون حمایت آمریکا، عملی نیست.

اما این خواسته لندن تنها در حد حرف باقی نماند؛ آنگونه که خبرگزاری آلمان و زوددویچه سایتونگ گزارش می دهند اوایل این هفته انگلیسی ها در کنفرانسی نظامی در مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در تامپا فلوریدا تمایل خود برای همکاری با آمریکا در ماموریت تنگه هرمز را اعلام نموده اند.

خبرگزاری آلمان تاکید می نماید که این چرخش موضع، همکاری اروپایی ها در خصوص ایران را به خطر می اندازد. سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس ماه ها است که در کوشش هستند با همکاری یکدیگر توافق هسته ای با ایران را نجات دهند.

در موضوع پیشنهاد لندن نیز، آلمان با وجود اختلاف نظرهای داخلی به وضوح اعلام نموده است که اگر جزئیات و چارچوب این ائتلاف معین باشد، حاضر به مصاحبه است.

با این حال ابهامات موجود در این طرح و نگرانی ها از تشدید اوضاع درمنطقه با توجه به هشدار های ایران، برلین را بیش از پیش در همراه شدن با لندن مردد نموده است.

در همین حال با نگاهی به اظهارنظرهای مختلف نهادهای دولت آلمان در روزهای اخیر می توان از وجود شکاف عمیق بین دفتر صدراعظم و وزارت خارجه این کشور پی برد.

بر این اساس در حالی که سخنگوی دولت، وزیر دفاع و بعضی دیگر از مقامات حزب دموکرات مسیحی احتمال مشارکت آلمان در این طرح را بعید ندانسته اند، وزارت خارجه اجرای این پیشنهاد را به اما و اگرهایی مشروط نموده است.

در این ارتباط هایکو ماس از حزب سوسیال دموکرات تاکید نموده است که برلین نمی خواهد در راستای سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران حرکت کند.

همچنینرالف مونتزنیش از مقامات مجلسی فراکسیون سوسیال دموکرات در مصاحبه با نشریه زوددویچه سایتونگ ضمن هشدار در خصوص انجام هرگونه ماموریت نظامی مشترک آلمان با آمریکا، این اقدام را موجب وخامت بیشتر اوضاع منطقه دانسته است.

در کنار سوسیال دموکرات ها، سیاستمداران حزب سبزها نیز از مخالفان جدی حضور نظامی بی برنامه آلمان در منطقه هستند.

علاوه بر این توبیاس لیندنر سخنگوی امنیت ملی این حزب، آلمان را از آزمودن این مسئله که حضور نظامیان چه تاثیری می تواند در تنش های منطقه داشته باشد، برحذر داشته و در عین حال بر شفاف بودن چنین ماموریت نظامی تاکید می نماید.

بعضی سیاستمداران آلمانی نیز در واکنش به بالاگرفتن بحث ها در بین هم قطاران خود، هرگونه تصمیم گیری در این خصوص را به تصمیم مجلس منوط می نمایند؛ تورستن فرای رئیس فراکسیون دموکرات مسیحی در بوندستاگ می گوید در خصوص ماموریت خارجی نظامیان آلمانی، مجلس تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سوال که توصیه شما به آلمان برای پیوستن به یک ائتلاف بین المللی نظامی درخلیج فارس چیست؟ گفته است: توصیه نمی کنیم کشورهای فرامنطقه ای به این ائتلاف ها بپیوندند، ائتلاف هایی که مبنای درستی ندارد و براساس توهم است. ایران خود را موظف به حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می داند. راضی به آمدن کشورهای فرامنطقه ای برای تامین امنیت تنگه هرمز نیستیم زیرا این منطقه امنیت دارد.

310311

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 4051

به "شدت دریافت اختلاف نظرها در آلمان بر سر تشکیل ائتلاف دریایی اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شدت دریافت اختلاف نظرها در آلمان بر سر تشکیل ائتلاف دریایی اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید