صادرات فوق العاده آثار هنری یک هنرمند صنایع دستی استان مرکزی به اروپا

به گزارش راه ساری، هنرمند تازه کار سازنده ساز در استان مرکزی در سال 2018 میلادی مبلغ 5 هزار یورو تنبک به اروپا صادر نموده و همچنین در سال 97 خورشیدی نیز یک میلیارد و 500 میلیون ریال تنبک در بازار داخلی به فروش رسانده است.

صادرات فوق العاده آثار هنری یک هنرمند صنایع دستی استان مرکزی به اروپا

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی این استان با اعلام این خبر گفت: این استان را به واسطه نامدارانی چون علی اکبر خان فراهانی، میرزا عبداله، آقا حسین قلی، عبداله دوامی و بسیاری هنرمندان شاخص موسیقی سنتی، می توان خاستگاه موسیقی دستگاهی و سنتی ایران دانست.

ایزدی اضافه کرد: بسیار مفتخریم که همچنان هنرمندانی در عرصه موسیقی استان فعالیت دارند که همچون پدران معنوی خود، از پیشتازان این هنر هستند. هنرمندان این رشته با ردیف نگاری و دادن وجهه آکادمیک به موسیقی در ادوار گذشته و ساخت سازهای دارای برند جهانی و ملی در روزگار فعلی، ناجیان و مبلغان این هنر برتر و اصیل ایرانی هستند.

او در ادامه گفت: برای اداره کل میراث فرهنگی استان باعث افتخار است که هنرمندان صنایع دستی آن، دارای 5 نشان جهانی یونسکو و 7 نشان ملی مرغوبیت در فراوری سازهای ایرانی هستند که در حقیقت فرهنگ ایران را با صدای سحرآمیز هنر به گوش جهانیان می رسانند.

ایزدی گفت: خوشبختانه حمید ابراهیمی فخار هنرمند صنایع دستی استان که تقریبا در دایره نوآموزان هنر ساز سازی است به آنچنان درجه ای از مهارت و تکنیک رسیده که در سال گذشته میلادی، بازار 5 هزار یورویی اروپا را برای خود ایجاد نموده و از سوی دیگر در سال 97 خورشیدی نیز، یک میلیارد و 500 میلیون ریال ساز اصیل تنبک را در بازار داخلی به فروش رسانده است.

او با تحسین این هنرمند نوآموز و اعلام حمایت از دیگر ساز سازان استان، گفت: ابراهیمی فخار، تنها طی سه سال کار در این حوزه به درجه ای از فراوری کیفی رسیده که می توان امید داشت در آینده نه چندان دور نشان ملی مرغوبیت، اصالت و نشان جهانی یونسکو را کسب کند. البته این توان در بسیاری از هنرمندان سازنده ساز استان وجود دارد و سازمان میراث فرهنگی نیز با تمام توان از این هنرمندان خوش قریحه حمایت خواهد نمود چراکه نواسازان فرهنگ این کشورِ هنر پرور هستند.

ایزدی در انتها گفت: خوشبختانه پیش از این نیز احسان طیبی (سازنده دهل)، امین کشاورز (سازنده قیچک) وحید کشاورز (سازنده کمانچه)، حمیدرضا اشتری (سازنده سه تار) و محمدرضا شمسی (سازنده سوتک)، هنرمندان سازنده ساز استان موفق به دریافت نشان جهانی یونسکو و نشان ملی اصالت شده اند. همچنین مهاجرانی (سازنده کمانچه) نیز دارای نشان ملی اصالت است و احسان طیبی به غیر از دو نشان قبلی، نشان ملی دیگری در این هنر نیز کسب نموده اند.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: میراث آریا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 1028

به "صادرات فوق العاده آثار هنری یک هنرمند صنایع دستی استان مرکزی به اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات فوق العاده آثار هنری یک هنرمند صنایع دستی استان مرکزی به اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید