ضربان کُند اهدای عضو در آذربایجان غربی

به گزارش راه ساری، اعتلای فرهنگ اهدای عضو هنوز هم آنچنان که باید و شاید در بین مردم رشد نداشته است و ضربان اهدای عضو استان آذربایجان غربی در مقایسه با بعضی دیگر از استان های کشور کُند می زند.

ضربان کُند اهدای عضو در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، هرگاه بیمار مرگ مغزی روی تخت ICU بیمارستان آخرین روزهای زندگی نباتی خود را طی می نماید، از یک طرف خانواده و بستگان وی برای بازگشت دوباره اش به زندگی دست به دعا می شوند و از طرف دیگر سفیران اهدای عضو در فرصت کم باقی مانده برای بخشش اعضای قابل استفاده فرد با خانواده وی تعامل می نمایند.

دل کندن بسیار سخت است و حتی بستگان فردِ دچارِ مرگِ مغزی هم از بیان آن می هراسند و اجازه اهدا نمی دهند و تنها در بعضی موارد نادر است که رضایت خانواده ها برای اهدا جلب می شود؛ این در حالی است که هزاران نفر از همنوعان ما برای ادامه زندگی در صف انتظار اهدای عضو قرار دارند و روزانه چندین نفر از بیماران مرگ مغزی که شرایط اهدای عضو و بخشیدن زندگی دوباره به دیگران را هم دارند، به خاطر این عارضه فوت می نمایند.

البته بخشی از استقبال کم مردم از فرهنگ اهدای عضو به نبود امکانات و تجهیزات پزشکی مورد احتیاج این کار و فعال نبودن واحدهای پیوند عضو در مناطق مختلف کشور برمی شود که این امر نیز احتیاجمند سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه است اما تمام موانع مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات نیست و عزم مردم هم برای این اقدام خیرخواهانه جزم نشده و هنوز هم اهدانمایندگان عضو انگشت شمار هستند.

طبق استانداردهای جهانی اهدای عضو pmp برای هر یک میلیون نفر از جمعیت جامعه باید سالیانه 25 نفر اهدا نماینده وجود داشته باشد و بر این اساس برای جمعیت 80 میلیونی کشور باید بیش از 2 هزار اهدا نماینده در سال داشته باشیم که هنوز فاصله زیادی با این آرمان استاندارد وجود دارد.

اعضای 13 بیمار مرگ مغزی در آذربایجان غربی اهدا شد

کارشناس بیماران خاص و پیوند عضو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می گوید طی سال 98 از جمعیت بیش از سه میلیون نفری آذربایجان غربی، 13 مورد مرگ مغزی استان اهدای عضو نموده اند که این آمار در مقایسه با استانداردها بسیار کم است.

به گفته بهمن محمدی از مجموع اهدانمایندگان عضو در استان آذربایجان غربی در سال 1398 سه نفر زن و 10 نفر مرد بودند که خردسال ترین اهدانماینده دختر 10 ماهه اهل شهرستان پیرانشهر و کهن سال ترین اهدانماینده نیز مرد 61 ساله ای از شهرستان ارومیه بود.

وی افزود: از بهمن سال گذشته و با توجه به مصوبه ستاد پیشگری از کرونا، هرگونه انجام عمل اهدا و پیوند عضو متوقف شده و همین امر نیز باعث شده که تعداد اهدانمایندگان در استان از بهمن ماه افزایش پیدا نکند.

کارشناس بیماران خاص و پیوند عضو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه افزود: آذربایجان غربی به سبب داشتن واحد پیوند کلیه، جزو واحدهای فراهم آوری بوده و امکان برداشت عضو در آن وجود دارد و سال گذشته در مجموع 18 کلیه و 10 کبد در استان به بیماران احتیاجمند پیوند داده شد.

وی گفت: امکان برداشت ارگان های حساسی مانند قلب و ریه همین تعداد انگشت شماری که برای اهدا رضایت می دهند نیز وجود ندارد. برای برداشت و پیوند این اعضای حساس (قلب و ریه)، باید 2 نفر در یک بیمارستان واحد بستری شوند و امکانات و تجهیزات پزشکی پیشرفته ای هم احتیاج است که چنین امکاناتی در دانشگاه علوم پزشکی استان وجود ندارد.

محمدی افزود: طی سال 1397 در مجموع 13 بیمار مرگ مغزی اعضای بدن خود را اهدا کردند.

داوطلبان اهدای عضو به نصف کاهش پیدا نموده است

مسئول اهدای واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می گوید طی سال گذشته حدود هزار نفر در استان برای اهدای عضو داوطلب شدند که این تعداد در مقایسه با 2 هزار نفر داوطلب اهدای عضو در سال 1397 به نصف کاهش پیدا نموده است.

نوشین شاه میرزا افزود: بخشی از این کاهش به خاطر تعطیل شدن فعالیت های سفیران اهدای عضو و تعطیل واحدهای اهدای عضو در استان به خاطر شیوع بیماری کرونا از بهمن ماه 98 بوده و بخشی دیگر نیز به کاهش مشارکت شهروندان در اهدای عضو است.

وی افزود: این داوطلبان با مراجعه به واحد اهدای عضو اعلام کردند در صورتی که به خاطر بیماری یا حوادث دچار مرگ مغزی شدند، اعضای بدن آنان به بیماران احتیاجمند پیوند، اهدا شود.

شاه میرزا تاکید نمود: داوطلبان اهدای عضو علاوه بر مراجعه به این واحد می توانند با ثبت نام در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center یا سامانه #3432 *3* در این عمل خیر داوطلب شوند، بعضی داوطلبان که در این مرکز پیروز به دریافت کارت اهدای عضو شدند، اعضای خانواده خود را نیز به صورت اینترنتی ثبت نام نموده اند.

وی یادآور شد: در این سامانه کد ملی هر فرد به صورت آنلاین کنترل می شود و در صورتی که اطلاعات مطابق کارت ملی وارد شده باشد، کارت اهدای عضو صادر می شود و متقاضی می تواند همان لحظه کارت خود را ذخیره و سپس چاپ کند.

شاه میرزا افزود: اطلاعات داوطلبان دریافت کارت بلافاصله وارد سامانه کشوری اهدای عضو شده و در آن ذخیره می شود.

وی افزود: سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا در روزهای 30 و 31 اردیبهشت هیچ برنامه ای از سوی سفیران اهدای عضو و دانشجویان رشته های پزشکی استان در زمینه برپایی چادر و ثبت نام داوطلبان صورت نمی گیرد و برنامه ها تنها به صورت مجازی و از سوی سایت سراسری انجمن اهدای عضو منتشر می شود.

سالانه حدود 2 هزار و 500 نفر در کشور شرایط اهدای عضو پیدا می نمایند که تنها یک سوم از این تعداد اعضای بدن خود را اهدا می نمایند و این در حالی است که روزانه هفت تا 10 نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهد، می تواند جان هشت تا 53 نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها در هر 10 دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می شود و هر 2 ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و بعضی بافت های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضا، فروردین 1379 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بر اساس این قانون اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنها آشکار و مسلم شده را می توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

31 اردیبهشت به نام روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9404

به "ضربان کُند اهدای عضو در آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربان کُند اهدای عضو در آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید