فارس من، امکان لغو امتحانات حضوری دانشگاه ها با درخواست ستاد ملی مدیریت کرونا

به گزارش راه ساری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: اگر دانشگاهی می تواند با حفظ موازین بهداشتی امتحان حضوری برگزار کند مسئله ای وجود ندارد اما اگر ستاد ملی کرونا از ما بخواهد در برگزاری امتحانات تجدیدنظر کنیم این کار را انجام می دهیم.

فارس من، امکان لغو امتحانات حضوری دانشگاه ها با درخواست ستاد ملی مدیریت کرونا

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من، خواستار برگزاری امتحانات دانشگاه ها در شهرهای شرایط قرمز به شکل مجازی شده اند.

محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش آمار ابتلا به کرونا، امکان لغو امتحانات حضوری در تمام دانشگاه ها در روزهای آینده وجود دارد؟ گفت: وزارت علوم هم تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا است. در این راستا اگر ستاد ملی از ما بخواهد که تجدیدنظر کنیم ما سریعاً می توانیم این کار را انجام دهیم.

وی درباره اینکه آیا آموزش مجازی در دوران کرونا جایگزین خوبی برای آموزش های حضوری بوده است یا خیر؟ گفت: آموزش مجازی یکی از شیوه های یاددهی و یادگیری است در شرایطی مانند کرونا می تواند جایگزینی برای بسکمک از درس ها و محتواهای آموزشی باشد.

آهنچیان اضافه نمود: این روش هم مانند آموزش حضوری نقاط ضعف و قوت خودش را دارد. باید این شیوه تدریس را به عنوان یک جایگزین برتر در هنگامی که آموزش حضوری امکان پذیر نیست بپذیریم. هرچند 100 درصد هدف های آموزش حضوری در آموزش مجازی محقق نمی شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با بیان اینکه آموزش غیرحضوری انواع مختلفی دارد، گفت: یکی از انواع آموزش که در 20 سال گذشته ارائه شده همین آموزش مجازی الکترونیک در فضای مجازی است. بر اساس تجاربی که داریم سه چهارم یا 75 درصد اهداف یک درس را می توان از طریق آموزش مجازی محقق کرد.

آهنچیان اضافه نمود: کمترین هدف های محقق شده و ضعیف ترین حوزه های آموزش مجازی دروس و اهداف عملی است.

وی با اشاره به درسی مانند اصول سازمان که کارگاهی و عملی نیست گفت: اگر آموزش مجازی را آموزش برخط در نظر بگیریم نزدیک به 100 درصد اهداف در چنین درسی که جنبه عملی ندارد محقق می شود.

آهنچیان با اشاره به انواع دانشگاه ها گفت: حدود یک میلیون دانشجوی دانشگاه های دولتی، حدود یک میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد، حدود 250 تا 300 هزار دانشجوی دانشگاه غیرانتفاعی، 500 هزار دانشجوی دانشگاه پیام نور، 200 هزار دانشجوی فنی و حرفه ای و بالغ بر 300 هزار دانشجوی علمی کاربردی، 200 هزار دانشجوی دانشگاه های وابسته دستگاه ها داریم که در مجموع حدود سه میلیون و 300 هزار دانشجو می شوند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی درباره شرایط آموزش مجازی دانشگاه های دیگر به جز دانشگاه های بزرگ که هفت درصد کل دانشگاه ها را شامل می شوند گفت: بالغ بر 2000 واحد و مرکز آموزش عالی داریم که البته در سال های گذشته یک افت هم پیدا کرده است. دانشگاه ها در شرایط متعارف با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

آهنچیان اضافه نمود: در نظام های جهانی دانشگاه ها سطح بندی دارند. همین مدل جهانی در ایران هم دیده می شود. همانطور که دانشگاه های بزرگ و در رتبه های بالا داریم ویژگی آموزش های حضوری آنها در شرایط آموزش مجازی هم دیده می شود و این فاصله با دانشگاه های دیگر دیده می شود. مثلاً دانشگاه شریف را نمی توان با دانشگاه تازه تاسیس 10 سال سابقه مقایسه کرد که همان کیفیت را در آموزش مجازی داشته باشد.

وی درباره اینکه برنامه وزارت علوم برای دانشگاه های دیگر که کلاس های مجازی در سطح قابل قبولی برگزار نکرده اند گفت: از زمان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا یعنی اوایل اسفند وزارت علوم بلافاصله درگیر امر شد و تعطیلات نوروز و قبل و بعد آن کار تعطیل نبود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی اضافه نمود: در کل، رویکرد، رویکرد واگذاری اختیار است. ما در تصمیم سازی به دانشگاه ها کمک کردیم و تصمیم گیرنده خودشان بودند. بیشتر دانشگاه های ما دانشگاه های بالغ هستند. شاید برخی دانشگاه ها که از سطح بلوغ سازمانی مناسبی برخوردار نبودند باید از وزارت علوم یا دانشگاه های مادر منطقه استعلام می کردند و راه به هیچ وجه برای اطلاع یابی و کمک به تصمیم گیری دانشگاه ها بسته نبوده است.

آهنچیان اضافه نمود: دانشگاه آزاد، استقلال خودش را در تصمیم گیری ها دارد. دانشگاه های دستگاهی عمدتاً استقلال خودشان را دارند. علمی کاربردی و فنی و حرفه ای به دلیل ماهیت شان روی دوره های کاردانی و تکنیسینی متمرکزند و عملی هستند و قاعدتاً فقط می توانستند دروس تئوری را مجازی برگزار کنند. دانشگاه پیام نور هم اساساً آموزش غیرحضوری است و بلوغ خوبی دارد و اعلام آمادگی برای کمک به سایر دانشگاه ها کرده است.

نتایج نظرسنجی 60 هزار نفری از آموزش های مجازی به زودی اعلام می شود

وی با بیان اینکه بنابراین بیشتر دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی از بخشنامه ها و اسناد وزارت علوم استفاده کردند گفت: مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم یک نظرسنجی گسترده در سطح ملی برگزار کرده است و اعلام شد بالای 60 هزار نفر در ارزیابی شرکت کرده اند و نتایج آن هفته پیش رو اعلام خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی اضافه نمود: پیش بینی ما این است که بالای 50 درصد دانشجویان و اساتید از آموزش های مجازی اعلام رضایت کنند.

آهنچیان در پاسخ به اینکه آیا همه این مجموعه ها ملزم به فرمانبری از وزارت علوم هستند یا خیر؟ بیان نمود: در مواردی که بخشنامه و آیین نامه ای با امضا و ابلاغ وزیر ارسال می شود همه موظف به رعایت آن هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا نظارتی از بالا به پایین به این مجموعه ها وجود دارد؟ گفت: مرجع نظارتی وجود دارد و مراکز نظارت این کار را انجام می دهند. هر استان هیات نظارت مستقل خود را دارد و دانشجویان می توانند پیشنهادات و نقدها خود را به هیئت نظارت که معمولاً در دانشگاهِ مادرِ استان متمرکز است اعلام کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با بیان اینکه برخی دانشگاه ها اعلام کردند که امتحانات پایان ترم به صورت حضوری برگزار می شود گفت: توصیه ما حفظ سلامت دانشجویان و اساتید است. آموزش مجازی ایده آل ما نیست و اکنون در شرایط عادی نیستیم و ناگزیریم. ضمن اینکه دستاوردهای آموزش مجازی را باید محترم بشماریم. منتها وزارت علوم به علت بلوغ سازمانی، این امر را با حفظ پروتکل بهداشتی بر عهده دانشگاه ها گذاشته است.

آهنچیان ادامه داد: اگر دانشگاهی می تواند با حفظ پروتکل بهداشتی امتحان حضوری برگزار کند مسئله ای وجود ندارد.

تاکید به دانشگاه ها برای مدارا با دانشجو در زمینه شهریه

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی درباره تکلیف شهریه این ترم بابت کلاس های حضوری و کارگاهی گفت: جلسات متمادی در مراکز هیات امنا در این باره برگزار شده است. شهریه را هیات امنای دانشگاه ها تصویب می کنند. به هرحال بحران نوپدید بود و کسی پیش بینی نمی کرد چنین اتفاقی بیفتد. جلسات هیات امنا برای مشخص شهریه سالانه برگزار می شود. اما در جلسات اخیر نتیجه بر این شد که دانشگاه ها حدبیشتر مدارا را با دانشجو در این زمینه داشته باشند.

آهنچیان ادامه داد: اما اینکه وزارت علوم راسا ورود و مشخص کند که چقدر تخفیف داده شود، مبنا قرار نگرفت. ضمن آنکه آموزش های مجازی آموزش های رایگانی نیستند. پهنای باند، تولید محتوا و … ارزان نیست.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها مخیر بودند نسبتی از شهریه را برای این ترم درن ظر بگیرند گفت: این احتمال هست که مرکز هیات امنا به منظور یکپارچگی کل دانشگاه ها میانگینی را برای تخفیف شهریه درنظر بگیرد. مرجع این تصمیم مرکز هیات های امنا هستند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با بیان اینکه برخی دانشگاه ها هم درآمدشان کاسته شده است و باید خودشان را با شرایط وفق دهند گفت: امیدواریم کرونا رفع شود و بعد از آن نیمسال مهر را با مسائل کمتری شروع کنیم.

آهنچیان درباره ساماندهی مراکز آموزش عالی و درباره اینکه تعداد دانشگاه های ایران و چین با جمعیتی که دارند برابر است گفت: وزارت علوم فارغ از بحث دولت ها در سال های گذشته به هیچ وجه دست روی دست نگذاشته بود. پیام نور تا یک و نیم میلیون دانشجو داشته و اکنون به یک سوم کاهش یافته است یا علمی کاربردی بیش از 1200 مرکز داشته است که اکنون به 500 مرکز کاهش یافته است، شمار مراکز غیرانتفاعی هم به 360 تا 370 مورد کاهش یافته است.

وی درباره حذف و کاهش برخی زیرنظام ها و غیرحضوری کردن برخی دروس و رشته ها که بتوان آنها را از سوی دانشگاه های مادر ارائه کرد گفت: آموزش مجازی در دانشگاه های مرجع و مادر از سال 1380 شروع شده و فرد می تواند در حیطه مجازی هم درس بخواند و آن را در انتخاب رشته کنکور انتخاب کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی درباره آمایش سرزمینی که چند سال است معطل مانده گفت: عطف، طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سال 1395 است و اکنون بیش از دو سال است که وزیر علوم شخصی را به عنوان کننده خود در این طرح مشخص کرده که مشغول کار بر روی آن است.

وی اضافه نمود: ادغام دانشگاه در منطقه ای با 10 هزار نفر جمعیت با واکنش نهادها و دستگاه ها و یا خود مردم روبه رو می شود و محدودیت هایی دارد و به دلایل متعدد نمی توان یک شبه تصمیم گرفت ولی آهسته و آرام پیش می رویم. پیشرفت ها خوب بوده است و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

آهنچیان با بیان اینکه بیشترین ارتباط را با دانشگاه ها داریم گفت: باید از دانشجویان بخواهیم که فراموش نکنند علیرغم همه مسائل، شرایط کشور عادی نیست و در شرایط فوق العاده هستیم. وزیر علوم تاکید دارد که نو ورودها ترمشان مهرماه شروع شود و بنای وزارت علوم شروع آموزش ها از مهر خواهد بود. شاید شرایط اضطراری کشور چیز دیگری حکم کند که آنها هم باید پذیرای موضوع باشند.

آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9964

به "فارس من، امکان لغو امتحانات حضوری دانشگاه ها با درخواست ستاد ملی مدیریت کرونا" امتیاز دهید

2 کاربر به "فارس من، امکان لغو امتحانات حضوری دانشگاه ها با درخواست ستاد ملی مدیریت کرونا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، امکان لغو امتحانات حضوری دانشگاه ها با درخواست ستاد ملی مدیریت کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید