مرگبارترین حوادث برفی در ایران

به گزارش راه ساری، هر برفی برای کوهنواردان و اسکی بازان نوید یک صعود و روز خوب را می دهد، اما اگر بعد از بارش برف آفتاب بتابد یا شدت باد شدید گردد، یک تراژدی رقم می خورد به اسم بهمن، صدها یا هزاران تن برف ناگهان به پائین کوه سرازیر می گردد و هیچ فرصتی برای فرار نمی دهد. در آخرین حادثه بهمن هم 12 کوهنورد در ارتفاعات تهران جان خود را از دست دادند.

مرگبارترین حوادث برفی در ایران

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران، در داغ این هفته حوادث مرگبار بهمن در کشور و راه های نجات از آن را مرور کردیم.

مرگ کوهنورد معروف

15 بهمن ماه سال 88 با وجود بسته شدن جاده دیزین و شمشک، یک تیم کوهنوردی و اسکی باز برای صعود به ارتفاعات می رود، اعضای این تیم پس از ورزش نیمه شب برای بازگشت به شهر اقدام می نمایند اما به دلیل

بسته بودن جاده، مجبور می شوند پیاده به سمت یک مینی بوس که در چند کیلومتری آنها بود، حرکت نمایند.

دقایقی از پیاده روی کوهنوردان و تعدادی اسکی باز نگذشته بود که به یکباره بهمن سهمگینی از ارتفاعت به پایین سقوط کرد و همه افراد حاضر را به درون دره برد. با اعلام حادثه به دستگاه های امدادی کار امداد و نجات شروع شد و در همان ساعات اولیه 49 نفر از جمله دو نفر که مجروح شده بودند، زنده از زیر بهمن خارج شدند. با توجه به سردی هوا و تاریکی، امدادرسانی این حادثه به صبح روز بعد موکول شد.

روز بعد امدادگران هشت جسد از جمله یک زن را از زیر بهمن خارج کردند. یکی از کشته های این حادثه اسکی باز و بقیه اعضای یک تیم کوهنوردی بودند. در حادثه سقوط بهمن دیزین فرشاد خلیلی کوهنورد معروف کشورمان که تعداد زیادی از قلل مرتفع جهان مانند گاشربروم را فتح نموده بود، جان باخت.

بهمن در ارتفاعات واریان

این بار تیم هفت نفره کوهنوردی به ارتفاعات واریان در کرج صعود کردند اما ظهر روز 26 بهمن ماه 98 وقتی قصد بازگشت از ارتفاعات را داشتند، یکباره بهمن سهمگینی به پایین سقوط و تیم کوهنوردی را گرفتار می نماید، همان دقایق اولیه چند کوهنورد خود را از زیر برف خارج و موضوع را به تیم های امدادی اعلام کردند.

دقایقی بعد کوهنوردان با یاری هم، یکدیگر را نجات دادند اما خبری از یک عضو گروه نبود. نیروهای هلال احمر، 24ساعت بعد جنازه کوهنورد گمشده را زیر برف پیدا کردند.

جهنم برفی هراز

هشتم بهمن ماه سال 48 یکی از مرگبارترین بهمن های ایران در جاده هراز رقم خورد، این حادثه ساعت 12 روز چهارشنبه با سقوط دو بهمن و بسته شدن جاده در محدوده پل دختر شروع شد اما در کمتر از نیم ساعت جاده هراز به جهنمی تکرارنشدنی تبدیل شد و یکباره 150 بهمن با طول 200 متر جاده را پر کرد.

امدادگران هلال احمر، پلیس راه و نیروهای امدادی دیگر، با دستور نخست وزیر وقت امدادرسانی را شروع کردند و در همان ساعات اولیه 700 نفر از زیر برف نجات پیدا کردند تا از فاجعه ای عظیم جلوگیری گردد.

بالاخره در سه روز امدادرسانی و جست وجو جسد 40 نفر از زیر برف خارج شد. تعدادی از قربانیان مسافران یک اتوبوس بودند که زیر 25 متر برف گرفتار شده بودند.

آوار برف روی خانه های روستایی

همواره بهمن روی کوهنوردان و اسکی بازان سقوط نمی نماید و گاهی خانه های ییلاقی و روستایی را طعمه خود می نماید. 22 بهمن ماه سال گذشته بارش برف شدید در گیلان، این استان را سفیدپوش و سرمای بی سابقه ای را رقم زد، در روز دوم بارش برف خبر از سقوط بهمن روی چند خانه در روستای رشترود رودبار منتشر شد، تیم های امدادی به محل حادثه رفتند و معین شد سه خانه زیر برف رفته و پنج نفر در این خانه ها حضور داشته اند، با کوشش بسیار بالاخره راهی به این خانه ها باز شد اما هر پنج نفر جان خود را از دست دادند.

مهمان ناخوانده سال

در نخستین روز سال 96، ریزش بهمن در شهرستان خوی به امدادگران هلال احمر اعلام شد. امدادگران برای نجات اهالی روستا از عصر همان روز کار جست وجو و نجات را شروع کردند. به گفته اهالی 5 نفر از روستاییان مفقود شده بودند که پس از 13 ساعت عملیات در ارتفاعات روستا، ابتدا یک مجروح از زیر برف خارج شد ولی در ادامه جسد چهار نفر از اهالی که زیر برف جان باخته بودند، بیرون کشیده شد.

فاجعه اشترانکوه

17 آذرماه 96 تیم کوهنوردی مشهد برای فتح قله کول جنو کارش را در ارتفاعات اشترانکوه لرستان شروع کرد، این تیم 14 نفره همراه یک جهتیاب محلی که از کوهنوردان لرستان بود صعود خود را شروع کردند. آنها 6 صبح حرکت را شروع کردند و طبق برنامه باید ساعت 12 به قله می رسیدند اما برنامه آنها با تاخیر همراه شد و ساعت 15 وقتی به قله رسیدند با برف و کولاک شدید روبه رو شدند. این قله یکی از معدود قلل ایران است که جهت صعود و بازگشت متفاوتی دارد، تیم در جهت بازگشت دچار اشتباه می گردد و تعدادی برای یافتن جهت به سمت جان پناه می فرایند و عده دیگر اشتباهی وارد دهلیز قله می شوند و همان لحظه بهمنی در پهنای 300 متر سقوط می نماید و تیم کوهنوردی را با خود می برد. با توجه به محل سقوط بهمن و احتمال ریزش بهمن دوباره، کار جست وجو در دهلیز به کندی پیش رفت و هشت جسد با گذشت حدود یک هفته از حادثه پیدا شد، همچنین یکی دیگر از کوهنوردان که برای پیدا کردن جهت از تیم جدا و یخ زده بود، در بیمارستان جان باخت تا این صعود 9 کشته همراه داشته باشد.دو نفر از فوتی های این حادثه زنان کوهنورد عضو تیم بودند.

در زمان ریزش بهمن چه باید کرد؟

با ریزش بهمن همواره صدها تن برف به یکباره از ارتفاعات سقوط می نماید و بعد از چند صد متر حرکت می ایستد، بهمن به علت حجم و وزن زیاد هرچه سر راهش باشد را با خود می برد و دفن می نماید. در مواقع بروز بهمن در ارتفاعات و گیر افتادن در جهت آن بهتر است به محل امن فرار کنید، یعنی به صورت شنا خود را روی بهمن بیاورید و به طرف بالا و سمت راست یا چپ و. به سمت عوامل بازدارنده(مثل: سنگ، درختچه و ...) حرکت کنید.

باید اشیا و تجهیزات فلزی و برنده را از خود دور کنید. هنگام گیر افتادن در بهمن،اشیا همراهتان را به سمت بالا و روی برف پرت کنید تا امدادگران بتوانند با مشاهده وسایل، جهت شما را بتوانند پیش بینی نمایند.

اگر در بهمن فرو رفته اید سعی کنید با یاری دست ها، یک پاکت یا کیسه نایلونی را جلوی صورت تان قرار دهید، زیرا بیشتر مرگ و میر ناشی از بهمن به خاطر خفگی است، لذا ایجاد فضایی برای ورود هوا و نفس کشیدن مهم ترین کاری است که می توانید انجام دهید.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کانادا: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13591

به "مرگبارترین حوادث برفی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگبارترین حوادث برفی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید