مقاومت بی سابقه مرجانها در اوج گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی

به گزارش راه ساری، رپرتاژ آگهی - دانشمندان از دیرباز همیشه نگران صخره های مرجانی در پی تغییرات اقلیمی و گرمایش کره زمین بودند اما بررسی های اخیر محققان خبرهای امیدواره کننده ای را نوید میدهد.

مقاومت بی سابقه مرجانها در اوج گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی

در تحقیقات محققان دانشگاه واشنگتن مشاهده شده است که برخی از مرجان ها توانسته اند از یک موج گرمایشی جهانی بی سابقه زنده بمانند. دانیل کلار، نویسنده ارشد و محقق فوق دکترا دانشگاه واشنگتن که کار خود را به عنوان دانشجوی دکترا در دانشگاه ویکتوریا به خاتمه رسانده است در گزارش خبری گفته است: درک چگونگی زنده ماندن برخی مرجان ها در اثر امواج گرمایشی طولانی مدت می تواند فرصتی برای کاهش تأثیر امواج گرمایی دریایی بر روی صخره های مرجانی ایجاد کند و به ما این امکان را می دهد که درجهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تلاش کرده و در جهت رفع آن درزمان باقی مانده صرفه جویی به عمل آوریم.

استرس گرمایی ناشی از رویداد ال نینو 2015 2016 باعث سفید شدن و مرگ و میر مرجان در صخره های سراسر جهان شد. این مطالعه که درتاریخ 8 دسامبر درنشریه زیست محیطی سایت اخبار تکنولوژی تکنا نیز منتشرگردید، اکتشافات انجام شده توسط یک تیم تحقیقاتی بین المللی را در حالی که آنها صدها کلنی مرجانی را در صخره های اطراف جزیره کریسمس (Kiritimati) در اقیانوس آرام ردیابی می کردند، (جایی که امواج گرمایی به 10 ماه بی سابقه بود) مورد ارزیابی قرار داد.

مسئله ای که در اخبار علمی زیادی میشنویم این است که تغییرات آب و هوایی صخره های مرجانی جهان را تهدید می کند زیرا مرجان ها به دمای آب های اطراف خود بسیار حساس هستند. آبهای گرمتر می توانند باعث سفید شدن مرجان شوند که این امر موجب میشود تا مرجان ها در قسمت هایی که سفید شده اند جلبک های تولیدنماینده مواد غذایی همزیست را در بافتهای خود دفع نمایند. وقوع حوادثی که منجربه سفیدشدن مرجان ها در طولانی مدت میشود اغلب باعث می شود که مرجان ها از گرسنگی بمیرند، اما اگر ظرف چند هفته منبع غذایی خود را بازیابند، می توانند بهبودی حاصل نمایند.

تا به امروز، بهبود مرجان ها از حالت سفیدی فقط پس از فروکش تنش گرمائی مشاهده شده است. با پیش بینی مدل های آب و هوایی جهانی که امواج گرما از نظر فرکانس و مدت زمان با افزایش همراهند، توانایی یک مرجان در بازیابی منبع غذایی خود در طی یک موج گرمایشی طولانی مدت برای بقای آن ضروری میباشد. محققان نشان دادند که مرجان ها فقط در صورت عدم مواجهه با سایر عوامل استرس زا که انسان مسبب آنها میباشد(نظیر آلودگی آب) ، این ظرفیت خود را به نمایش می گذارند و در نتیجه میتوان تایید کرد که مدیریت صخره های محلی می تواند به بهبود شانس زنده ماندن مرجان ها در برابر تغییرات آب و هوایی کمک کند.

جولیا باوم، زیست شناس دریایی دانشگاه ویکتوریا و نویسنده ارشد مطالعات گفت: ما امید داریم که بتوان با محافظت در برابر عوامل استرس زا محلی به مرجان ها کمک کرد. کلار اضافه کرد: اگرچه این راستا به منظور بقا ممکن است برای همه مرجانها یا در همه شرایط مهیا نباشد، اما این یک استراتژی ابتکاری جهت حفظ بقا را نشان می دهد که می تواند توسط عوامل محاظت نماینده برای حمایت از بقای مرجانها استفاده شود.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14070

به "مقاومت بی سابقه مرجانها در اوج گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت بی سابقه مرجانها در اوج گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید