نگرانی ترامپ و جمهوریخواهان فراتر از انتخابات است

به گزارش راه ساری، نیویورک تایمز در یادداشتی درباره تاثیر کرونا بر فضای سیاست داخلی آمریکا و احتمال ظهور یک جنبش سیاسی جدید استدلال کرد که این ویروس بنیان ایدئولوژیک حزب جمهوریخواه را تهدید می نماید.

نگرانی ترامپ و جمهوریخواهان فراتر از انتخابات است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نیویورک تایمز در یادداشتی درباره تاثیر کرونا بر فضای سیاست داخلی آمریکا و احتمال ظهور یک جنبش سیاسی جدید استدلال کرد که این ویروس بنیان ایدئولوژیک حزب جمهوریخواه را تهدید می نماید و دونالد ترامپ و متحدانش نگران چیزی فراتر از انتخابات ماه نوامبر هستند.

جامل بویی ستون نویس این نشریه شنبه نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با موج عظیم بیکاری و انقباض مالی روبروست و کوشش می نماید تا محدودیت های کرونایی را خاتمه دهد و اقتصاد را به حالت عادی بازگرداند. به همین دلیل، او هفته گذشته را صرف اعمال اختیارات ریاست جمهوری برای بازگشایی مالی کرد و گفت: کشور ما باید بازگشایی گردد و این اتفاق خواهد افتاد. من این کار را با امنیت انجام می دهم و امیدوارم که برخی از بخش ها سریع تر باز گردد.

جمهوریخواهان کنگره نیز مانند ترامپ اصرار دارند که محدودیت ها تمام گردد. اندی بیگز عضو تندرو جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا به پولیتیکو گفت: این مساله (بازگشایی مالی) باید دیروز اتفاق می افتاد. جان کندی سناتور جمهوریخواه ایالت لوئیزیانا هم به فاکس نیوز گفت: کشور باید بازگشایی گردد، اما وی هشدار داد: وقتی کشور بازگشایی گردد ویروس کرونا با سرعت بیشتری منتشر می گردد و ما باید برای آن آماده باشیم.

نیویورک تایمز درباره اضطراب سیاسی ترامپ و متحدانش نوشت: تردیدی نیست که نگرانی ها در خصوص تبعات مالی تمدید محدودیت ها و قرنطینه، واقعی است. اما جمهوریخواهان، بویژه ترامپ، در خصوص انتخابات ماه نوامبر نیز نگران هستند. رییس جمهوری می داند که بخت وی بر اساس وضع مالی دچار فراز و نشیب می گردد. اگر او در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد، احتمالا جمهوریخواهان کنگره را نیز با خود به ورطه سقوط می کشد.

این روزنامه اضافه کرد:، اما به نظر می رسد که کوشش جمهوریخواهان برای بازگشایی مالی دلیل دیگری هم دارد. کنگره برای مقابله با بحران مجبور است سیاست هایی را مدنظر قرار دهد که تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست. بسته 2.2 تریلیون دلاری برای مقابله با تبعات مالی کرونا دو برابر قانون احیای مالی و سرمایه گذاری مجدد است که سال 2009 تصویب شد. به طور قطع، یاری های بیشتری نیز تصویب خواهد شد و دموکرات ها در حال آنالیز تریلیون ها دلار دیگر به عنوان بسته محرک مالی هستند. در همین حال، بانک مرکزی آمریکا تریلیون ها دلار وام و اوراق قرضه ارائه می دهد تا بازار ها را باثبات نموده و نرخ های بهره را پایین نگه دارد.

ستون نویس نیویورک تایمز توضیح داد: آمریکا در مدت تنها یک ماه جهش عظیمی به سوی نوعی سوسیال دموکراسی اضطراری نموده است. در صورتی که بحران مالی و بهداشتی در امسال ادامه پیدا کند احتمال زیادی وجود دارد که آمریکایی ها بیش از پیش در این جهت قرار بگیرند و این در حالی خواهد بود که کسب و کار ها همچنان تعطیل می شوند و بیکاری افزایش می یابد و دولت فدرال تنها نهادی خواهد بود که می تواند تمام اقتصاد را سر پا نگه دارد.

این منطق که مردم عادی در دوره آسیب پذیری مالی و اجتماعی به امنیت احتیاج دارند، همان قدر که در زمان های عادی درست است در دوره بحران نیز صدق می نماید. اگر چیزی مثل دولت سوسیال دموکرات در چنین شرایطی عملی باشد پس قطعا در دوره رشد بالای مالی و بیکاری پایین نیز شدنی است. در حالی که برنی سندرز و الیزابت وارن ایده های ترقیخواهانه را وارد جریان اصلی سیاست در آمریکا کردند، ممکن است که رای دهندگان این امر را یک واقعیت اساسی تلقی نمایند.

بویی در ادامه یادداشت خود تاکید نمود: خطری که حزب جمهوریخواه را تهدید می نماید این است که رای دهندگان رییس جمهوری را مقصر بیکاری و افزایش مرگ بیماران تلقی نمایند. این یک ترس منطقی است، زیرا ترامپ به رغم هشدار هایی که خارج از دولت به گوش می رسید، با صدای بلند تهدید بیماری و بیکاری را رد کرد. از همین رو، خطر ایدئولوژیکی که وجود دارد این است که همان پروژه ایدئولوژیکی که با رونالد ریگان، دولت را در دست گرفت و با ترامپ در جهت پیروزی نهاده شد، تضعیف می گردد.

جمهوریخواهان این موضوع را به طور علنی بیان نمی نمایند، اما در آستانه تصویب اولین بسته یاریی مقابله با کرونا کوشش کردند تا سخاوتمندانه ترین بخش آن را نابود نمایند، یعنی افزایش پوشش بیمه بیکاری را. چرا؟ ریک اسکات سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا در صحن سنا در این باره گفت: لحظه ای که به سر کار برمی گردیم، نمی توانیم برای مردم انگیزه ای ایجاد کنیم تا بگویند جای بهتری می توانم کار کنم. به عبارت بهتر، ما نمی توانیم به مردم یاری کنیم تا چانه زنی موثرتری برای دستمزد های بهتر داشته باشند. چه بحرانی وجود داشته باشد و چه وجود نداشته باشد، ما باید طبقه کارگر را منضبط کنیم.

تضمینی وجود ندارد که آمریکایی هایی با یاری های بیشتری از سوی دولت فدرال در مقابل همه گیری بیماری یا فروپاشی مالی پاسخ دهند، اما در هر حال، چنین احتمالی هم کم نیست. رکود های پی درپی اواخر قرن نوزدهم نظم اجتماعی را مختل و فضا را برای رادیکالیسم سیاسی باز کرد. رکود عظیم و رکود پاندمیک (همه گیری جهانی بیماری) هم ممکن است همین نتیجه را داشته باشد.

نیویورک تایمز در خصوص تاثیر کرونا بر دیدگاه ریگان مبنی بر دولت کوچک و افزایش دخالت های دولت ترامپ در پرونده همه گیری این ویروس نوشت: جمهوریخواهان و محافظه کاران در کوشش برای کوچک کردن دولت، کشور را در مقابل یک بیماری مرگبار آسیب پذیر نموده و پروژه ریگان را تضعیف و مخالفان را قوی تر کردند.

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که یکی از ترقیخواه ترین نسل های تاریخ در حال پیدا کردن صندلی خود در سیاست آمریکاست؛ نسلی که دیدگاه هایش بر اساس دو دهه جنگ و بحران مالی شکل گرفته است.

بویی در خاتمه یادداشت خود یادآوری کرد: البته هنوز هیچ چیزی قطعی نیست و باید اتفاقات بیشتری رخ دهد. اما در حال حاضر، به نظر می رسد که در حیات آمریکا یک جنبش ارتجاعی در حال از هم گسیختن است و یک جنبش دیگر با بینشی بسیار متفاوت در حال شکل دریافت است.

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8741

به "نگرانی ترامپ و جمهوریخواهان فراتر از انتخابات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی ترامپ و جمهوریخواهان فراتر از انتخابات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید