هاشمی: شرایط تهران در موضوع کرونا ویژه است

به گزارش راه ساری، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شرایط تهران حساس است و هرگونه آزادسازی و پیگیری فرایند عادی مشاغل می تواند به ازدحام، ایجاد صف اجتماعی و سفر ختم شود.

هاشمی: شرایط تهران در موضوع کرونا ویژه است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محسن هاشمی صبح امروز با حضور در یک برنامه تلویزیونی، به موضوع شفافیت در آمار های ارائه شده کرونا در تهران اشاره کرد و گفت: در روز هایی به سر می بریم که مردم دچار سردرگمی هایی هستند؛ این سردرگمی ها و سرگردانی ها به دلیل انتخاب بین بهداشت و اقتصاد است؛ سرگردانی که دولتمردان ما نیز دچار آن شده و نمی دانند بین بهداشت، جان مردم و اقتصاد چگونه تصمیم گیری کنند و باید به دولتمردان نیز حقوق داد که در شرایط کنونی، دچار بحران تصمیم گیری شوند.

وی ادامه داد: بیشتر مردم تهران در روز های بحرانی عملکرد خوبی داشتند و اگر ما در امر اطلاع رسانی و خدمات رسانی بهتر عمل می کردیم، بیشتر همپای مدیران به میدان می آمدند و مقدار تلفات بسیار کمتر بود.

رئیس شورای شهر تهران اضافه نمود: دادن امید به مردم خوب است، اما امیدی که بر پایه احتیاط و عقلانیت باشد و آگاهی دقیق از شرایط موجود می تواند مردم را به میدان بیاورد و مدیران را در کنترل شرایط فعلی کمک کند.

هاشمی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان کرونا در تهران گفت: آمار سکونت در تهران بسیار بالا و بیش از چند استان است و هر اقدام و آزادسازی در تهران به افزایش سفر، شلوغی و ایجاد صف های اجتماعی منجر می شود و راه مقابله با کرونا، پرهیز از اجتماع است؛ به همین دلیل باید به مردم آگاهی داد تا از اجتماعات دوری کنند. برخی استان ها شرایط سفید دارند و برخی دیگر، منحنی شان در حال کاهش است، درحالی که تهران چنین شرایطی ندارد، اپیدمی از بین نرفته و باید نسبت به شرایط تهران حساس تر بود.

وی با بیان اینکه مهم ترین عامل شیوع کرونا در تهران، حمل و نقل عمومی است، اضافه نمود: اگر به شرایط قبل از کرونا برگردیم، روزانه بیش از دو میلیون سفر در مترو انجام می شود و در چنین شرایطی، امکان رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد.

رئیس شورای شهر تهران ضمن یادآوری خاطره ای از زمانی که مدیرعامل مترو بود، به یکی از درگیری های اتفاق افتاده در مترو اشاره کرد و گفت: در آن دوره به دلیل ازدحام شدید مردم در زمان های پیک، میان دو مسافر درگیری شدیدی رخ داد؛ دلیل آن همین این بود که مسافری که بینی اش دچار خارش شده بود، امکان حرکت دست هایش را نداشت و با پشت مسافر جلویی، بینی اش را خارانده بود که این موضوع باعث درگیری شدیدی در بیرون از ایستگاه شده بود.

وی در ادامه به موضوع زباله سوز بیمارستانی اهدایی از طرف کشور چین اشاره کرد و گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم این زباله سوز پسماند های بیمارستانی هنوز در کشتی است، پیش بینی می شود یک ماه دیگر به تهران برسد و احتمالاً انتهای اپیدمی به تهران خواهد رسید.

هاشمی در خصوص کاهش درآمد های شهرداری گفت: به دلیل کاهش صدور پروانه ساختمانی و توقف فعالیت های خدماتی شهرداری مانند اماکن ورزشی و اجتماعی، درآمد ها به شدت کاهش پیدا کرده که این مسئله ویژه تهران نیست بلکه شرایطی است که همه شهرداری ها با آن دست به گریبانند بنابراین وزیر کشور باید این موضوع را با جدیت دنبال کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: به جز افزایش حقوق و دستمزد، هزینه های ناشی از مقابله با کرونا نیز به شهرداری اضافه شده است. 20 هزار نیرو در 500 نقطه در حال پاکیزگی شهر هستند و هر روز اتوبوس ها، واگن های مترو و تاکسی ها ضدعفونی می شوند.

وی در خصوص مسائل دستفروشان نیز توضیح داد: موضوع کرونا و مشاغل رسمی و غیررسمی که تحت تأثیر آن قرار گرفتند، منوط به تصمیم گیری های کشوری است که پیش بینی شد یک میلیون تومان به افراد شاغل در این حوزه داده شود. همچنین 750 هزار میلیارد برای کارگاه هایی که دچار مشکل شده اند، 5000 میلیارد برای بیکاران و بسته های معیشتی و مشاغلی که تحت تأثیر این ویروس قرار گرفتند، پیش بینی شده که دستفروشان نیز شامل آن ها می شوند. ما تصمیمات خوبی می گیریم، اما اقدام به موقع و اجرایی شدن آن، محل تردد است.

هاشمی تأکید کرد که نمی تواند با توجه به شرایط مالی شهرداری برای حمایت این افراد، قولی از جانب شهردار تهران بدهد.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش مجری که چه نمره ای به خود می دهد؟ گفت: من همیشه در برابر این پاسخ نمره 15 می دهم، زیرا به دلیل مسائل جدی در حوزه نقدینگی، نتوانستیم کار عمرانی مؤثری در شهر داشته باشیم، اما در موضوعات دیگر از جمله شفافیت، توقف تراکم فروشی، لغو برج باغ ها و تبدیل آن به خانه باغ، پسماند، بافت فرسوده و آسیب های اجتماعی، فعالیت های مؤثری انجام داده ایم. در حوزه کرونا نیز شهرداری بسیار خوب پای کار آمده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8795

به "هاشمی: شرایط تهران در موضوع کرونا ویژه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاشمی: شرایط تهران در موضوع کرونا ویژه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید