پیشنهاد جانسون درباره برگزیت قبل از مطرح شدن رد شد

به گزارش راه ساری، ایرنا نوشت: طرح جدید نخست وزیر انگلیس درباره حل چالش مرزی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند که بخش هایی از آن دیروز در رسانه های انگلیس درز کرد، با واکنش منفی اتحادیه اروپا روبرو شده است.

پیشنهاد جانسون درباره برگزیت قبل از مطرح شدن رد شد

مقامات اتحادیه اروپا طرح بوریس جانسون درباره ایجاد مراکز کنترل تبادل کالا و تردد در دو ایرلند را ناکارآمد، غیرقابل قبول و غیرقانونی توصیف می کنند. یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا به گاردین گفته است: اگر این طرح نهایی انگلیس است، توافق برگزیت انجام نخواهد شد.

هلن مکنتی وزیر امور اروپایی جمهوری ایرلند هم طرح جانسون را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت بعید می داند انگلیس صادقانه خواهان دست یابی به توافق باشد.

جانسون قرار است امروز طرح توافق مورد نظر انگلیس درباره برگزیت را همراه با این پیام به اتحادیه اروپا تحویل دهد که یا ظرف 10 روز آینده آن را پذیرفته یا مذاکرات برگزیت متوقف و انگلیس بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک می کند. این در حالی است که دولت انگلیس به موجب رای مجلس این کشور موظف است تا برای رسیدن به توافق مورد رضایت طرفین مهلت برگزیت را به تعویق بیندازد.

نخست وزیر انگلیس با طرح پیشنهادی جدید بر آن است تا مانع از کنترل مرزی بین انگلیس و ایرلند شمالی شود. در حال حاضر به دلیل عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا تبادل کالا و تردد میان ایرلند شمالی که جزئی از قلمرو انگلیس به شمار می رود با جمهوری ایرلند بدون کنترل مرزی انجام می شود. اما با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، روابط دو طرف ناگزیر از اجرای قوانین مرزی و مراودات تجاری با مشکل روبرو می شود.

اتحادیه اروپا برای حل این معضل تنها یک راه می شناسد و آن بقای کل انگلیس در اتحادیه گمرکی با کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. چنین امری به معنای آن است که کالاهای ساخت ایرلند شمالی نیز می بایست تابع قوانین و موازین تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا باشد. اما این پیشنهاد با مخالفت سیاستمداران انگلیس روبه رو و در نهاین باعث شد که رای گیری بر سر توافق ترزا می ، نخست وزیر پیشین انگلیس، با اتحادیه اروپا در همین رابطه سه بار در مجلس به شکست بیانجامد. از سوی دیگر، خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به معنای آن است که مرز بین اتحادیه اروپا و انگلیس از میان دو ایرلند بگذرد و این موضوعی است که با مخالفت جمهوری ایرلند و همچنین ایرلند شمالی روبه روست.

جانسون دیروز در گفت وگو با رسانه های انگلیس از طرح ایجاد مراکز کنترل تبادل کالا و تردد در هر دو ایرلند سخن گفت. او پیشنهاد کرد که ایرلند شمالی همراه با انگلیس پس از پایان دوره گذار در پایان سال 2020 از اتحادیه کمرگی اروپا خارج شده اما این منطقه تا سال 2025 تابع مقررات اتحادیه اروپا باشد. به این ترتیب تبادل کالا میان دو ایرلند تا پایان دوره گذار از طریق مراکز مرزی صورت می گیرد که جمهوری ایرلند با آن مخالف است.

جانسون از مقامات ایرلند جنوبی، از اتحادیه اروپا و به ویژه از آلمان خواسته است تا با این پیشنهاد موافقت کنند. به این ترتیب، امکان توافق بر سر برگزیت پیش از پایان مهلت تعیین شده (31 اکتبر) فراهم می شود.

همچنین آرلین فوستر رهبر حزب اتحادگرای ایرلند شمالی و طرف دیگر دولت ائتلافی جانسون از اتحادیه اروپا خواسته تا طرح ارائه شده را جدی گرفته و برای رسیدن به توافق متمرکز شوند.

با این حال سایمون کاونی، وزیر امور خارجه جمهوری ایرلند در نخستین واکنش خود با پیشنهاد بوریس جانسون مخالفت کرده است. وزیر امور خارجه ایرلند با انتشار یک پست توییتری گفته است که مردم هر دو ایرلند، مستحق سرنوشت و راه چاره بهتری هستند.

یک مقام بلند پایه اتحادیه اروپا به گاردین گفته است، انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر نحوه اجرای برگزیت اختلافات اساسی دارند و بعید است در زمان باقیمانده به توافق برسند.

انگلیس تا 31 اکتبر یعنی کمتر از یک ماه مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند.

310311

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5562

به "پیشنهاد جانسون درباره برگزیت قبل از مطرح شدن رد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد جانسون درباره برگزیت قبل از مطرح شدن رد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید