چرا امضای بیانیه هنرمندان در بی بی سی را کسی گردن نمی گیرد؟

به گزارش راه ساری، شب گذشته وب سایت بی بی سی فارسی در خبری مدعی شد، 500نفر از اهالی فرهنگ و هنر ایران طی بیانیه ای خواهان آزادی شارمین میمندی نژاد شده اند، در حالی که در ایران بسیاری از سینماگران از این موضوع بی اطلاع هستند.

چرا امضای بیانیه هنرمندان در بی بی سی را کسی گردن نمی گیرد؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، شب گذشته وب سایت بی بی سی فارسی در خبری مدعی شد، 500نفر از اهالی فرهنگ و هنر ایران طی بیانیه ای خواستار آزادی شارمین میمندی نژاد شده اند.

میمندی نژاد موسس جمعیت امام علی (ع) است که چندی پیش توسط نیرو های امنیتی دستگیر شد.

اما انتشار این بیانیه با چند ابهام روبرو است.

نکته اول این است که ظاهرا این بیانیه مستقیما به بی بی سی ارائه شده است. یعنی آن هایی که آن را تنظیم نموده اند ترجیح داده اند بیانیه شان مستقیما از بستر یک رسانه خارجی و آن هم یکی از مساله دارترین رسانه های فارسی زبان منتشر گردد. رسانه ای که در مسائلی مثل تحریم کشورمان همیشه در صف مقدم حضور دارد.

اما نکته بعدی درباره افرادی است که آن را تنظیم نموده اند. آیا حاضرند از بیانیه ای که نوشته اند دفاع نمایند؟ آیا آن ها خودجوش و مستقل این کار را نموده اند؟ اصولا وقتی خواستار آزادی فوری متهمی می شویم باید از اتهامات او باخبر و درباره بی گناهی اش مطمئن باشیم؛ یعنی صادرنمایندگان بیانیه، ادله کافی برای این مورد دارند؟

اما امضا نمایندگان؛ طبق ادعای بی بی سی 500نفر این بیانیه را امضا نموده اند، اما تنها اسامی چند نفر منتشر شده. طبق پیگیری بعضی رسانه ها لااقل یکی از همین چندنفر امضا و حتی اطلاع از چنین بیانیه ای را تکذیب نموده است و گفته حتی نام میمندی نژاد را تا به امروز نشنیده است.

در سال های اخیر اتفاقات مشابه زیادی اتفاق افتاده که بعدا بعضی امضا بیانیه را تکذیب و بعضی هم گفته اند از جزئیات مطلع نبوده اند. آیا وقت آن نرسیده که دستگاه های متولی فرهنگی در این زمینه مطلع سازی نمایند و اهالی فرهنگ و هنر بدانند که وجود اسم شان پای یک بیانیه دارای بار حقوقی است؟ برای اطلاع از موضع خانه سینما درباره بیانیه فوق با همایون اسعدیان، رییس هیات مدیره خانه سینما گفت وگویی انجام داده ایم که درادامه می خوانید:

**آقای اسعدیان خانه سینما در جریان این بیانیه بوده است؟

-اصلا! معمولا این نوع بیانیه ها در چندسال گذشته کم نبوده است. این بیانیه ها توسط هنرمندان صنوف مختلف سینما و حتی بعضا هنرمندانی خارج از سینما امضا شده است؛ فقط محدود به سینما نیست و هنرمندانی از تئاتر، هنر های تجسمی، موسیقی و... هم حضور دارند. معمولا چندنفر متن این بیانیه ها را تنظیم می نمایند و در اختیار دیگران قرار می دهند؛ حالا یکی امضا می نماید و یکی نه.

*خانه سینما در چنین بیانیه هایی مشارکت نمی نماید؟

-خانه سینما درجریان هیچ کدام از این ها نیست. اگر اعضای صنوف بیانیه ای را امضا نمایند کاملا شخصی است و به خودشان مربوط است.

*آیا خانه سینما درباره بیانیه اخیر موضعی دارد؟

-این را باید هیات مدیره خانه سینما درباره اش تصمیم گیری کند. اگر لازم به موضع گیری باشد در جلسه هیات مدیره آنالیز و درباره اش تصمیم گرفته خواهد شد. متاسفانه بعضی در فضای مجازی اصرار دارند هر چیزی را به خانه سینما منتسب و آن را وارد حاشیه نمایند.

*به شخص شما از صندلی یک سینماگر برای امضای این بیانیه مراجعه شده بود؟

-خیر در این مورد مراجعه نشده است. البته تا وقتی که در هیات مدیره خانه سینما هستم معمولا به چنین مسائلی ورود نمی کنم.

*با توجه شرایط جامعه و آسیب های مالی کرونا به سینما، شخصا به عنوان یک سینماگر فکر می کنید اولویت برای تنظیم بیانیه چه موضوعاتی است؟

-فراوری و اشتغال! این نظر شخصی من است. بعید می دانم تا انتها سال اکران قابل قبولی داشته باشیم. مسائل جامعه جو روانی نامناسبی برای مخاطبان ایجاد نموده و طبعا آن ها با ناامن روانی به سینما اقبالی نخواهند داشت. اگر نگران اهالی سینما هستیم باید نگران فراوری باشیم. سازمان سینمایی هم باید به فراهم شدن شرایط فراوری با رعایت پروتکل های بهداشتی یاری کند.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10781

به "چرا امضای بیانیه هنرمندان در بی بی سی را کسی گردن نمی گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا امضای بیانیه هنرمندان در بی بی سی را کسی گردن نمی گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید