کاهش واردات ناشی از تحریم نیست، ماهیگیران چینی برای ایران کار می نمایند

به گزارش راه ساری، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به کاهش 16.6 درصدی واردات طی پنج ماهه نخست سال جاری گفت: این موضوع ناشی از تحریم نیست بلکه به دلیل نوسان فعالیت های اقتصادی ایجاد گردیده و در سال های قبل نیز با چنین موضوعی روبرو بودیم.

کاهش واردات ناشی از تحریم نیست، ماهیگیران چینی برای ایران کار می نمایند

به گزارش خبرنگاران، محمد راستاد امروز (چهارشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا روز 12 شهریورماه 61.7 میلیون تن کل تخلیه بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر کشور بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.2 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: واردات ما در همین بازه زمانی 11.7 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.6 درصد کاهش نشان می دهد.

راستاد البته میزان صادرات را دارای کاهش جزئی عنوان نمود و گفت: از ابتدا تا 12 شهریورماه سال جاری 22.7 میلیون تن صادر غیرنفتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.2 درصد کاهش داشته است.

کاهش صادرات و واردات ناشی از تحریم نیست

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: نمی توان کاهش حجم تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در پنج ماهه سال جاری را با تحریم ها مرتبط دانست بلکه علت اصلی آن به نوسان فعالیت های اقتصادی مربوط می گردد که در سال های قبل نیز بعضا دیده گردیده است.

سفر دبیرکل IMO به ایران

راستاد در بخش دیگری از صحبت های خود به نقش برجسته ایران در سازمان بین المللی دریانوردی اشاره و توضیح داد: به مناسبت هفتادمین سال تشکیل سازمان بین المللی دریانوردی، جمهوری اسلامی ایران میزبان برگزاری همایشی است که روز 17 شهریورماه شروع می گردد. در این مراسم دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی برای اولین بار به ایران سفر می نماید که اتفاق مهمی محسوب می گردد.

راستاد تاکید نمود: حضور دبیرکل IMO در ایران می تواند فرصت خوبی باشد که توانمندی های ایران در عرصه دریایی را معرفی کنیم. در شرایطی که ما با محدودیت های ناشی از تحریم های ناعادلانه آمریکا مواجهیم سفر این مقام عالی به ایران نشان می دهد که کشور ما یک کشور مهم در عرصه دریایی تلقی می گردد. کما اینکه ما در IMO جز 20 کشور موثر دنیا محسوب می شویم.

کشتی های چینی برای ما کار می نمایند

راستاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره حضور کشتی های ماهیگیری چینی در آب های ایران شرح دهید، گفت: کشتی های چینی که در آب های ایران فعالیت می نمایند کاملا زیر نظر جمهوری اسلامی ایران هستند و درواقع می توان گفت ما مستأجر این کشتی ها هستیم و آنها را به خدمت گرفته ایم. همه منافع ناشی از این فعالیت به ایران می رسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به وجود 5700 کیلومتر سواحل، 11 بندر اصلی و 60 بندر کوچک در ایران اشاره نمود و گفت: جمهوری اسلامی ایران 220 میلیون تن ظرفیت ناوگان اقیانوس پیما دارد که از نظر ظرفیت جز 20 کشور اول دنیا و 100 هزار نفر ناوگان در اختیار داریم که سالیانه 300 میلیون تن انواع کالا از طریق بنادر ایران وارد و صادر می گردد.

سرمایه گذاری 12 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی

راستاد درباره قراردادهای منعقد گردیده با بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل دریایی گفت: 12 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم. روز گذشته هم که به اتفاق وزیر راه و شهرسازی به بندر امام سفر نموده بودیم 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری و 600 میلیارد تومان انعقاد تفاهم نامه صورت گرفت. معتقدیم باید از توان بخش خصوصی برای توسعه فعالیت های خود استفاده کنیم.

قرارداد با هند به قوت خود باقی است

یکی از خبرنگاران سوال کرد با توجه به تحریم های اعمال گردیده آیا قرارداد با هندی ها در بندر چابهار ملغی می گردد؟ که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ گفت: همکاری با اپراتور و سرمایه گذار هندی روال عادی خود را طی می نماید. قرارداد بهره برداری موقت منعقد گردیده است. ارائه ضمانت نامه بانکی توسط شرکت اپراتور هندی در حال اجرا است. مقداری تاخیر ایجاد شد اما هیچ مسئله ای برای این قرارداد وجود ندارد. هفته آینده بنده برای دیدار با مسئولان وزارت کشتی رانی هندوستان به این کشور سفر می کنم و موضوع قرارداد را پی می گیریم.

وی درباره آخرین وضعیت کریدور پاکستان - چین که بخشی از آن مربوط به بندر گوآدر – چابهار می گردد، گفت: کریدور اقتصادی چین – پاکستان شامل یک پکیج است که قرارداد تجاری بین این دو کشور روال خود را طی می نماید. این همکاری برای ما هم می تواند یک فرصت باشد. بنادر چابهار و گوآدر می تواند از ظرفیت های خود برای گسترش مبادلات تجاری بین المللی بهره بگیرند.

راستاد همچنین اظهار کرد: برنامه های تقویت ناوگان خود را پیگیری می کنیم. شرکت های کشتیرانی با توجه به سیاست های خود و عرضه و تقاضا خودشان را محدود نکردند و نیازهای خود را تامین می نمایند. هر شرکت کشتیرانی باید بتواند در فضای بین المللی، خود را تجهیز کند. ما به عنوان مرجع دریایی معتقدیم باید از توان صنایع دریایی در جهت فعالیت بازرگانی شرکت های کشتیرانی استفاده گردد. سهم موجود را حفظ می کنیم و کوشش بر ارتقای آن داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص حمل و نقل ترکیبی نیز گفت: ما به تازگی اداره کل حمل و نقل چند وجهی و امور لجستیکی را در سازمان بنادر ایجاد نموده ایم که حمل و نقل مالتی مودال را توسعه دهیم. ساختار جدید توانست با تمرکز بر ظرفیت ریلی بنادر و برقراری ارتباط با سازمان ها به ویژه راه آهن فعالیت های خوبی را شروع کند و در آینده امیدواریم شاهد افزایش این تعاملات باشیم.

تحریم ها مانعی برای تردد کشتی ها نگردیده اند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ماه های اخیر محدودیتی برای تردد کشتی های ایرانی در آب های بین المللی ایجاد گردیده یا خیر، گفت: خطوط کشتی رانی تاکنون هیچ محدودیتی برای تردد اعلام نکردند و مسیرهای خود را به اروپا و خاوردور ادامه می دهند. درخصوص بیمه کشتی ها نیز شرکت های بیمه تصمیم گیری را به بعد از 13 آبان موکول کردند که آیا پوشش بیمه ای به ناوگان ما داشته باشند یا خیر اگر این اقدام انجام نگردد می توانیم از بیمه های داخلی استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1397 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 164

به "کاهش واردات ناشی از تحریم نیست، ماهیگیران چینی برای ایران کار می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش واردات ناشی از تحریم نیست، ماهیگیران چینی برای ایران کار می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید