کرونا اقتصاد گیلان را فلج کرد

به گزارش راه ساری، اغلب واحدهای صنفی در گیلان و بعضی استان های دیگر این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا در رکود کامل به سر می برند.

کرونا اقتصاد گیلان را فلج کرد

این روزها کرونا داغ ترین موضوع رسانه های داخلی و خارجی است. دو، سه ماه است که می توان سایه شوم آن را برهمه ابعاد زندگی جهانی مشاهده کرد. دراین میان ایران بعد از چین به عظیم ترین قربانی این بیماری مرگبار تبدیل شده است. در ایران هم قم، استان و شهر آغازین در ایران بود که با کرونا روبه روشد و پس از آن گیلان به عنوان دومین استان درگیر با این بیماری مهلک دست به گریبان شد.

گیلان از استان های کوچک کشور است، اما تراکم جمعیت در آن بسیار بالاست و همین مساله سبب شده تا بیماری کرونا ضربه مهلکی به همه ابعاد زندگی در این استان بزند که یکی از مهم ترین آنها اقتصاد استان است.

این روزها تصاویر زیادی از شهرهای گیلان به ویژه رشت و بازارهای آنها در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و انتشار یافته است و به راحتی می توان از دیدن این تصاویر به این نتیجه رسید که اقتصاد استان به قول یکی از شهروندان گیلانی فلج شده است.

این شهروند که خود یک واحد صنفی در رشت دارد در گفت وگو با خبرنگاران اظهارکرد: این که می گویند اقتصاد گیلان تعطیل شده است تعبیر به جایی است، اما باید یک شرح دراین باره بدهم. تعطیلی اقتصاد گیلان مربوط به همان دو، سه روز اول انتشار خبرهای مربوط به کرونا بوده است. اکنون که یکی دو هفته از زمان وقوع این بحران می گذرد، اقتصاد گیلان کلا فلج شده است.

رحمت ایزدی گفت: اگر اکنون به بازارهای منطقه سر بزنید خواهید دید که بسیاری از مغازه ها تعطیل هستند و صاحبان آنها به طرح و کمپین ماندن در خانه ها پیوستند، اما در چنین شرایطی، بسیاری از مغازه ها با وجود نبود مشتری، هنوز فعال هستند و برای کسب و کار فعالیت می نمایند. این افرادی که هر روز در این شرایط درهای مغازه هایشان را باز می نمایند، مورد انتقاد شدید دیگر شهروندانی که در خانه نشسته اند تا از گسترش بیماری کرونا جلوگیری نمایند؛ قرارمی گیرند، با این وجود هر روز خطر می نمایند و در مغازهایشان حضور می یایند. این افراد همه شان فرصت طلب یا مالدوست نیستند، بلکه به اصطلاح بازاری ها گرفتارند و به همین دلیل است که دست از جان می شویند و با وجود گسترش لگام کسیخته ویروس کرونا به بازار می آیند.

این شهروند گیلانی ادامه داد: در گیلان در اغلب داد وستدهای مالی بین کسبه و بنگاه های کلان تر مانند کلی فروشی ها که کار تامین اقلام موردنیاز مغازه داران را برعهده دارند به صورت چک و سفته است.

ایزدی ادامه داد:اغلب کسبه زمان پرداخت چک های خود را اسفندماه معین می نمایند تا در این موقع به دلیل گرم شدن بازار شب عید بتوانند ازعهده پرداخت آنها برآیند که متاسفانه شرایط کنونی همه چیز را فلج نموده است.

از چشم بانک نمی گردد پنهان ماند

یکی از کسبه منطقه شرق گیلان هم درباره شرایط سخت مالی پس از شیوع ویروس کرونا در این استان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد:همه چیز به هم ریخته است. مثل کلاف سردرگمی است که نمی توان سررشته را پیدا کرد. این شرایط زندگی را برای همه شهروندان سخت نموده است، اما شرایط برای کسبه بسیار بدتر از آن است که بخواهم توصیف کنم.

منیره طاهایی گفت: بیشتر مغازه دارن منطقه در دکان هایشان را بسته اند و به خانه هایشان رفته اند. شما هر مغازه بازی را که در سطح شهرها می بینید، بدانید که صاحب آن واحد صنفی یا چک دارد یا موعد پرداخت اجاره مغازه اش سررسیده است.

این شهروند گیلانی با انتقاد از همراهی نکردن بانک ها با فعالان صنفی اعلام کرد: مشکل ما یکی، دوتا نیست. در این استان که همه افراد خدای نانموده مبتلا به ویروس کرونا نشده اند. می خواهم بگویم ازچشم کرونا هم می گردد پنهان ماند، اما از چشم بانک ها نه.

وی ادامه داد: چک بنده به دلیل کسری 90 هزار تومانی ازسوی یکی از بانک ها در همین روزها برگشت خورد. مغازه ام تعطیل است. از جایی هم حقوق نمی گیرم. این روزها هم انتظار استقراض از کسی وجود ندارد. آیا مسئولان بانک ها این را نمی فهمند؟ اگرمغازه ام باز بود حتما می توانستم این 90 هرار تومان را تهیه کنم.

روزگار بد کارگران روزمزد

صاحب یک کارگاه درودگری در لنگرود هم درباره بحران مالی پس از شیوع ویروس کرونا به خبرنگاران گفت: کارگاه درودگری من این روزها تعطیل است. چند سفارش برای شب عید داشته ام که اکنون آنها را نیمه کاره رها نموده ام و نمی توانم برای آخر سال آنها را تحویل دهم. با این حساب اگر سفارش ها را هم بخواهم آماده کنم مشتری به دلیل شیوع ویروس کرونا حاضر به تحویل سفارش نیست.

حجت آقایی ادامه داد: این یعنی تا انتها سال هیچ پولی دستم نمی آید. وقتی پولی نباشد نمی توانم حقوق و عیدی کارگران مشغول در کارگاهم را بپردازم. یعنی آنها هم تا انتها تعطیلات نوروزی هیچ امیدی برای بهبود شرایط ندارند.

این شهروند اظهارکرد: بنده به دلیل دریافت وام ماهانه باید به بانک قسط بدهم. انتظار دارم دولت درخصوص دریافت سود و دریافت اقساط، تجدید نظر کند، درغیراین صورت شرایط بدتر از همواره خواهد شد. تحریم ها کسب و کار را نیمه فلج نموده بود، اکنون این شرایطی که پیش آمده همه چیز را به طور مطلق فلج نموده است. با این وجود خیلی نگران کارگران روزمزد هستم که اکنون دوسه هفته ای است که بیکارند.

فاصله معنادار دستور تا پیشنهاد

بحران در کسب و کار، این روزها گریبان همه استان های درگیر با کرونا را گرفته است. برهمین اساس همه فعالان صنفی این مناطق از شرایط پیش آمده گلایه دارند و انتظار دارند دولت در این رابطه با آنها همکاری کند.

درهمین رابطه به تازگی عبدالناصرهمتی، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: به مدیران بانک ها توصیه می کنم، شرایط امروز اشخاص حقیقی و حقوقی که از این بابت دچار وقفه درآمدی می شوند را درنظرگرفته و در مورد تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام ها، همراهی لازم را با مشتریان به عمل آورده و مراعات شرایط آنها را بنمایند.

اگرچه این اظهارنظر همتی ظاهری امیدبخش دارد، اما می توان از نحو و فحوای کلام او دریافت کرد که این توصیه جنبه پیشنهادی دارد و نمی توان به اجرایی شدن آن چندان دل خوش کرد.

خبر تعویق پرداخت اقساط وام ها

این در حالی است که علی ربیعی، سخنگوی دولت در آخرین اظهارنظرهایش درباره راه چاره دولت برای پشت سر گذاشتن مسائل پیش آمده بر اثر کرونا گفت:درخصوص بحث مهلت سررسید اقساط بانک ها، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اطلاع رسانی لازم را در این خصوص انجام و چگونگی مصوبه را توزیع خواهد داد. راه چارهی معین خواهد شد که امهال بدهی های مالیاتی، استمهال بدهی های مالیاتی و فعالان مالی و ایجاد تسهیلات برقرار گردد و اگر منع قانونی در آن بود هم پیش بینی شده که تصمیم گیری گردد. ولی تصور ما این است که عمده این موارد در چارچوب اختیارات دولت است و تصمیم گیری تا آخر این هفته اتخاذ خواهد شد.

کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8408

به "کرونا اقتصاد گیلان را فلج کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا اقتصاد گیلان را فلج کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید