کرونا صنایع دستی کرمانشاه را به رکود برد

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/کرمانشاه رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: شیوع بیماری کرونا صنایع دستی کرمانشاه را دچار رکود نموده است.

کرونا صنایع دستی کرمانشاه را به رکود برد

فیروز ناصری در گفت و گو با خبرنگاران، بابیان اینکه طی دوماه گذشته شیوع ویروس کرونا حوزه های مختلفی همچون سلامت، اقتصاد، فرهنگ و... را در کشور تحت شعاع خود قرار داده، اظهار کرد: صنایع دستی هم از جمله این حوزه ها است که پیامدهای منفی شیوع این بیماری روی آن تاثیرات زیادی گذاشته است.

وی توضیح داد: در این راستا هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کرمانشاه نیز که با جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر بصورت مستقیم و بیش از پانزده هزار نفر به شکل غیرمستقیم در این حوزه اشتغال دارند، متاسفانه این روزها حال خوبی ندارند.

رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه برپایی نمایشگاه های نوروزی را از منابع مهم درآمدی هنرمندان صنایع دستی در طول سال بیان کرد و افزود: نمایشگاه های نوروزی بزرگترین امید یک صنعتگر است که حاصل کوشش و زحمت یکسال خود را در معرض فروش قرار می دهد تا از این منظر امرار معاش برای خود و خانواده اش باشد، اما سال جاری به دلیل شیوع این بیماری همه فراوریات هنرمندان ما انباشته شد و به فروش نرسید.

وی افزود: عدم توجه مسئولین استان به این هنرصنعت ارزشمند پس از فراوری، بی توجهی به اشتغالزایی حوزه صنایع دستی بخصوص درسطح روستاها، عدم وجود برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت برای این حوزه، نداشتن جایگاهی در کارگروه های استانداری و عدم برنامه ریزی جهت صادرات محصولات فراوریی همه دست به دست هم داده تا درچنین بحران هایی این قشر زحمت کش مولد با شوک مالی بزرگی روبرو شوند.

ناصری با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی با مسائل زیادی دست به گریبان هستند، خواهان تدبیر هرچه سریعتر مسئولین برای حل مسائل هنرمندان صنایع دستی شد و گفت: اگر مسئولین هرچه زودتر تدبیری جهت گذر از بحران موجود نیندیشند، تعداد کثیری از صنعتگران بیکار و بر آمار بیکاران استان اضافه خواهد شد.

رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی استان خواهان ورود استاندار کرمانشاه برای اتخاذ تصمیماتی عاجل در راستای حل مسائل هنرمندان صنایع دستی در این روزها شد و با ارائه راهکارهایی بیان کرد: فرصت در بازپرداخت وام های روستایی و کارگاههای فراوریی به مدت حداقل شش ماه، بخشودگی حق بیمه تا شش ماه، دادن تسهیلات کم بهره با تنفس سه ماهه به صنعتگرانی که بدلیل عدم فروش محصولات احتیاج مبرم به سرمایه در گردش دارند، بخشودگی اجاره بها مکانهای دولتی که دراختیار صنعتگران است حداقل بمدت شش ماه، کوشش درجهت راه اندازی فروش اینترنتی محصولات صنایع دستی و در نهایت اعطای یاریهای بلاعوض به کارگاه های فراوریی انفرادی راهکارهایی هستند که می تواند به کاهش مسائل هنرمندان صنایع دستی استان یاری کند.

واحدی: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8745

به "کرونا صنایع دستی کرمانشاه را به رکود برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا صنایع دستی کرمانشاه را به رکود برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید