کیت تشخیص همزمان ویروس کرونا و آنفلوآنزا در اراک رونمایی شد

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/مرکزی با حضور استاندار مرکزی و سایر مسئولان استانی، از کیت تشخیص همزمان ویروس کرونا و آنفلوآنزا AوB در اراک رونمایی شد.

کیت تشخیص همزمان ویروس کرونا و آنفلوآنزا در اراک رونمایی شد

سیدعلی آقازاده روز پنجشنبه 29 خرداد در حاشیه رونمایی از کیت تشخیص همزمان کرونا و آنفلوآنزای Aو B اظهار کرد: کیت آزمایشگاهی تست همزمان سه ویروس برای اولین بار در کشور ساخته و به نام استان مرکزی ثبت شده که امیدواریم به زودی تا خاتمه تابستان شاهد فراوری انبوه این کیت در کشور باشیم. کیت های مشابه این کیت که از چین و آلمان وارد می شد احتیاجمند زمان دو ساعته برای تشخیص است و این درحالی است که زمان لازم برای این کیت یک ساعت و 20 دقیقه است، همچنین هزینه ساخت آن نیز نسبت به موارد مشابه خارجی کمتر است.

وی در مورد شرایط استان در مورد ویروس کرونا بیان نمود: در صورتی که فعالین جامعه اعم از اصناف، فراورینمایندگان، ادارات، مردم و ... رعایت موارد بهداشتی را انجام ندهند، متاسفانه وارد مرحله جدیدی از شیوع بیماری می شویم که برای استان و مردم تهدیدنماینده خواهد بود، شرایطی که امروز این شرایط در بعضی استان های همجوار و استان های جنوبی حاکم است.

استاندار مرکزی توضیح داد: در صورتی که شرایط استان بحرانی گردد، با استفاده از تمام اهرم ها و ابزارهای موجود به منظور ایجاد محدودیت های انقباضی اقدام خواهد شد البته امیدواریم با همکاری مردم به این مرحله نرسیم. با رعایت موارد و پروتکل های بهداشتی می توان پیک دوم را نیز همانند پیک اول با کمترین تلفات پشت سرگذاشت.

آقازاده با بیان اینکه به هیچ وجه اجازه نمی دهیم دوباره شرایطی ایجاد گردد که تخت های بیمارستانی زیر بار بیماران کرونایی برود، افزود: در 10 روز گذشته رکورد تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان زده شده بطوریکه تعداد مبتلایان از حدود روزانه 50 بیمار به حدود روزانه 70 بیمار رسیده و این آمار خطرناک و نگران نماینده است.

به گزارش خبرنگاران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز افزود: آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کلینیک امام رضا(ع) اراک، پیروز به اختراع کیت تشخیص همزمان سه ویروس شد که با احتساب این طرح، در این مدت 54 طرح پژوهشی در استان مرکزی مصوب شده است.

سیدمحمد جمالیان بیان نمود: مطمئنا در پاییز و زمستان احتیاج کشور به این کیت افزایش خواهد داشت و با افزایش فراوری، توانایی صادرات این کیت نیز وجود دارد و با همکاری پارک علم و فناوری تا به امروز دو شرکت در سطح کشور آمادگی خود را برای فراوری انبوه این کیت اعلام نموده اند.

وی افزود: متاسفانه با توجه به تعطیلات چند هفته گذشته و روزهای جاری، شاهد افزایش مسافرت های مردم از استان های همجوار به استان هستیم که این رفت و آمدها و افزایش برگزاری مراسمات عروسی و عزاداری ها سبب شنماینده شدن شرایط استان شده است، البته هنوز استان به مرحله بحران نرسیده، اما اگر مردم رعایت ننمایند طی دو هفته آینده به بحران درمان خواهیم رسید.

جمالیان بیان نمود: تعداد افراد بستری شده در بیمارستان ها تک رقمی شده بود اما امروز در استان 54 بیمار بستری هستند و این میزان رو به افزایش و موارد شناسایی شده به حدود 80 نفر در روز رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه مرگ و میر در استان افزایش چشمگیری نداشته است، افزود: از مردم تقاضا داریم از مسافرت ها و حضور در مراسمات و برگزاری مراسم خودداری نمایند. تمایلی به اعمال مجدد محدودیت ها نداریم اما در صورتی که الزامات رعایت نگردد راهی جز اعمال محدودیت های مجدد وجود ندارد پس ضروری است مردم این موضوع را جدی بگیرند.

جمالیان یکی از معضلات حوزه درمان را کمبود پرستار نسبت به تخت های بیمارستانی دانست و گفت: پس از طرح این موضوع با وزیر بهداشت و درمان و درخواست جذب پرستار، با بکارگیری 136 نیروی پرستار جدید در استان موافقت شده است.

وی بیان نمود: پیگیر دریافت مجوز 136 پرستار دیگر هستیم که قول های اولیه در این خصوص به استان داده شده است.

بهزاد خوانساری نژاد دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز بیان نمود: همزمان شدن شیوع کرونا ویروس با آنفلوآنزای فصلی و نگرانی جامعه درمانی کشور در مورد بیماری کرونا موجب شد که محققان حوزه پزشکی و آزمایشگاهی استان این پژوهش مهم را انجام دهند.

وی افزود: فراوری این کیت هزینه کمتر و صرفه جویی در زمان را به همراه دارد، از سه ماه پیش طراحی این کیت توسط گروه پنج نفره متخصصان در اراک شروع شد.

متخصص ویروس شناس بیان نمود: معمولا بیمار مراجعه نماینده به یکی این سه ویروس مبتلاست اما اگر بیمار به هر سه هم مبتلا باشد این کیت قدرت تشخیص هرسه آنها را دارد.

دکتر خوانساری نژاد افزود: هزینه تحقیقاتی اولیه فراوری این کیت کمتر از 30 میلیون تومان بوده و در حال حاضر دو شرکت برای فراوری انبوه این محصول آمادگی خود را اعلام نموده اند.

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9961

به "کیت تشخیص همزمان ویروس کرونا و آنفلوآنزا در اراک رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیت تشخیص همزمان ویروس کرونا و آنفلوآنزا در اراک رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید