گیلان، پیشتاز در استفاده از ظرفیت اتحادیه مالی اوراسیا

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/گیلان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو جمهوری قزاقستان گفت: گیلان در استفاده از ظرفیت اتحادیه مالی اوراسیا و تعرفه های ترجیحی این اتحادیه پیشتاز بوده و در این راستا امکان افزایش بهره مندی از این فرصت مطلوب به وسیله قزاقزستان و آکتائو وجود دارد.

گیلان، پیشتاز در استفاده از ظرفیت اتحادیه مالی اوراسیا

حبیب اله ملکوتی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو جمهوری قزاقستان در ارتباط تصویری با استاندار گیلان به وجود ظرفیت برای صادرات محصولات تولیدی گیلان به آکتائو اشاره نمود و گفت: گیلان در استفاده از ظرفیت اتحادیه مالی اوراسیا و تعرفه های ترجیحی این اتحادیه پیشتاز بوده و در این راستا امکان افزایش بهره مندی از این فرصت مطلوب به وسیله قزاقزستان و آکتائو وجود دارد.

اتصال راه آهن به بندرکاسپین را با توجه به ارتباط گسترده به وسیله دریا با آکتائو در راستا رونق مبادلات بسیار اثربخش دانست و اضافه کرد: ایجاد خط پروازی مستقیم با یکی از استان های شمالی ایران، علاوه بر تقویت ارتباطات مالی در حوزه های گردشگری و درمانی نیز بسیار حائز اهمیت است.

تقویت مناسبات ایران و قزاقستان به وسیله گسترش روابط فرهنگی و تجاری

دکتر ارسلان زارع نیز در این ارتباط تصویری، نقش گیلان در راستا ارتباطی کریدور دریای خزر و بندر آکتائو را بسیار اثرگذار ارزیابی و اظهار کرد: از راستا چین-قزاقستان-ایران طی یک سال و نیم گذشته، 79 کشتی تجاری شامل 6800کانتینر مواد اولیه واحدهای تولیدی وارد بندر کاسپین شد و با کالاهای صادراتی بازگشتند.

وی اتصال خط ریلی به بندرکاسپین و منطقه آزاد انزلی تا خاتمه دولت دوازدهم را در گسترش ارتباطات تجاری و مالی با آکتائو بسیار موثر عنوان و گفت: فرصت های موجود در بنادر انزلی و آستارا، وجود شش پست اسکله فعال در بندر کاسپین و تکمیل یک پست دیگر به زودی و همچنین انبارهای موجود نگهداری ذخائر محصولات استراتژیک و سردخانه ها، بسترساز تحقق چشم انداز توسعه هستند.

استاندار گیلان به استقرار و فعال بودن میز دبیرخانه اتحادیه مالی اوراسیا در گیلان از سال گذشته و نیز تمرکز بر تولیدات صادرات محور برای بهره گیری از ظرفیت این اتحادیه اشاره نمود و گفت: تأسیس مشترک کارخانه فرآوری و بسته بندی محصولات تولیدی گیلان توسط بخش خصوصی در آکتائو، می تواند ظرفیت خوبی برای ارسال تولیدات گیلان به قزاقزستان و عرضه در بازار هدف باشد.

وی اضافه کرد: توجه به گسترش روابط فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و دانشگاهی در کنار مسائل تجاری و مالی با برگزاری نمایشگاه های مشترک همچون گذشته می تواند در تقویت مناسبات دوجانبه موثر باشد.

وی همچنین بر لزوم تقویت بستر تبادل گردشگران و نیز گردشگری سلامت تأکید و در این راستا انعقاد قرارداد خواهرخواندگی میان بندرانزلی و آکتائو را اثربخش توصیف کرد.

بندر آکتائو به عنوان مرکز استان مانگیستائو قزاقستان در ساحل شرقی دریای خزر واقع و این شهر بندری و نفتی به دلیل توسعه زیرساخت های تجاری و ترانزیتی به یکی از بنادر فعال و تاثیرگذار در دریای خزر تبدیل شده است.

این شهر بندری که از آن به عنوان دروازه دریایی قزاقستان نیز یاد می گردد، نقش بسیار مهمی در تجارت دریایی در دریای خزر دارد.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11923

به "گیلان، پیشتاز در استفاده از ظرفیت اتحادیه مالی اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیلان، پیشتاز در استفاده از ظرفیت اتحادیه مالی اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید