یمن، کوشش عربستان و امارات برای ادامه تنش ها در المهره

به گزارش راه ساری، منابع یمنی از کوشش های عربستان و امارات برای جلوگیری از امضای توافقنامه ای در استان المهره که هدف آن پایان دادن به درگیری ها و هرج و مرج در این منطقه است خبر دادند.

یمن، کوشش عربستان و امارات برای ادامه تنش ها در المهره

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری خلیج الجدید، منابع یمنی تاکید کردند که عربستان و امارات سعی در سرکوب کوشش های مقامات داخلی و گروه های اجتماعی در استان المهره یمن برای امضای پیمان شرف٬توافق نامه ای که استان را از هرج و مرج نجات می دهد٬ دارند.

بر اساس اطلاعات منابع٬ امضای این توافق نامه روز یکشنبه با مشارکت گروه های سیاسی و قبیله ای در المهره به دلیل عدم حضورمحمد علی یاسر استاندار المهره که به دعوت عربستان به ریاض سفر نموده، به امضا نرسید.

منابع یمنی تاکید کردند که دعوت عربستان از فرماندار استان المهره در زمان مشخص شده برای برای امضای توافق نامه مذکور هم زمان با تهدیدات بعضی رهبران شورای انتقالی جنوبی بود؛ در حالی که نمایندگان شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات در المهره نیز از مشارکت در این جلسه خودداری و همچنین رهبران آن تهدید به سقوط موسسات دولتی در استان المهره، حضرموت و شبوه و سیطره بر این نهادها نموده اند.

محمد علی یاسر سه شنبه گذشته محمد علی کده را به عنوان رئیس کمیته مقدماتی المهره به منظور تهیه اسناد توافق نامه انتخاب کرد تا از درگیری و هرج و مرج در این استان جلوگیری کند.

از جمله اهداف این توافق نامه متوقف کردن فعالیت های شورای انتقالی جنوبی برای کنترل نهادهای دولتی در المهره است ؛ همانطور که در سقطری و جنوب یمن رخ داد.

پیش از این قبیله آل عفرار در المهره از تشکیل شورایی خبر داده بود که محمد بن عیسی بن عفرار را به جای عبدالله بن عیسی بن ففرار به عنوان رئیس آن برگزیدند؛چرا که عبدالله بن عیسی متهم به همکاری با عربستان در مقابله با المهره است.

مردم استان المهره در مجاورت مرزهای غربی شیخ نشین عمان از سال 2018 اقدام به برگزاری یک تحصن علنی کردند که حضور نیروهای سعودی و اماراتی و سیطره آنها بر بنادر این استان را رد می نمایند.

به همین دلیل معترضان خواهان خروج نیروهای سعودی و اماراتی از فرودگاه الغیضه بازگشت ارتش و نیروهای امنیتی یمن شدند.

امارات درصدد ایجاد نیروهای وفاداری همانند نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن بود تا دولت عبدربه منصور هادی دولت مستعفی یمن را مصادره کند و کنترل بنادر و فرودگاه ها در عدن،المخا، المکلا و سقطری را به دست بگیرد؛اما با مقاومت و امتناع مردم و قبیله های استان مهره که یک بعد ملی و امنیتی شیخ نشین عمان را تشکیل می دهند،روبرو شد.

پس از ناکامی ابوظبی ، عربستان نیروهای زیادی را در اواخر دسامبر سال 2017 در استان المهره مستقر کرد و کنترل بنادر حمل و نقل در مرز عمان را به دست گرفت که این اقدام را به بهانه محافظت از مرزها و جلوگیری از قاچاق توجیه کرد.

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10681

به "یمن، کوشش عربستان و امارات برای ادامه تنش ها در المهره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یمن، کوشش عربستان و امارات برای ادامه تنش ها در المهره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید