60 درصد شرکت های دانش بنیان تمدید تاییدیه دریافت کردند

به گزارش راه ساری، رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی گفت: 60 درصد شرکت های دانش بنیان پیروز به دریافت تمدید تاییدیه شدند.

60 درصد شرکت های دانش بنیان تمدید تاییدیه دریافت کردند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طبق آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان مصوب کارگروه ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان، دانش بنیان بودن شرکت ها 2 سال اعتبار دارد و پس ازآن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می تواند نسبت به تمدید و ارزیابی مجدد شرکت ها اقدام کند.

فرآیند تمدید تاییدیه شرکت های دانش بنیان این امکان را فراهم می سازد تا بتوان با گذشت دو سال از فعالیت های شرکت دانش بنیان یک ارزیابی مجدد از جایگاهی که شرکت در آن واقع شده است را به دست آورد.

بر اساس آمار ها تا بهار 1398 تعداد 2181 شرکت دانش بنیان درخواست تمدید تاییدیه دانش بنیان بودن خود را ارائه دادند که از این تعداد 1273 شرکت پیروز شدند که تاییدیه خود را تمدید نمایند. در واقع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان برای 40 درصد از این درخواست ها، تاییدیه مجدد صادر نکرد.

این مسئله موید این موضوع است که ملاک ها و معیار های قابل تاملی در فرآیند های نظارت وجود دارد. تنها فعالیت مثبت و سازنده و مبتنی بر فناوری شرکت ها است که می تواند باعث گردد تا آن ها مجدداً از تاییدیه تمدید فعالیت برخوردار شوند.

سید محمد صاحبکار خراسانی رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری در این باره اظهار کرد: از سال 92 قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، با نوشتن آیین نامه و فرآیند ها اجرایی شد. شرکت دانش بنیان باید در حوزه فناوری برتر فعالیت کند و در حوزه های تک قرار داشته باشد. شرکتی که در حوزه فناوری متوسط و یا فناوری پایین فعالیت می نماید، می تواند واحد فناور گردد باشد؛ اما نمی تواند دانش بنیان تلقی گردد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مراحل مختلف کارشناسی، بیان داشت: در جهان صنایع مختلف را بر اساس عمق تحقیق و توسعه یا چگالی توسعه دسته بندی می نمایند. چگالی بالا های تک، یک پله پایین تر مدیوم های تک، پله پایین تر مدیوم لو تک و آخرین لو تک محسوب می گردد. ملاک انتخاب بر اساس میزان تحقیق و توسعه ای است که یک شرکت باید انجام دهد و به یک سری مسائل فائق آید، تعریف می گردد.

رییس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان مطرح کرد: یک مدل تهیه شد و پیچیده ترین محصول در هر حوزه علمی که در کشور امکان فراوری داشتیم را به عنوان های تک برگزیدیم و بر همین اساس رتبه های پایین تر دسته بندی شد.

وی اظهارکرد: شرکت های دانش بنیانِ سطح بالا که بیشترین تحقیق و توسعه را دارند، معافیت مالیاتی می گیرند و سطح دوم تایید، بدون معافیت مالیاتی و سطح پایین هم عدم تایید است.

صاحبکار گفت: تاییدیه شرکت های دانش بنیان هر دو سال یکبار تمدید می گردد. کارگروه شرکت های دانش بنیان نیز هر سال معیار های ارزیابی را اندکی سخت تر می نماید. این تصمیم کارگروه ارزیابی به منظور افزایش کیفیت شرکت های دانش بنیان است تا به بعضی از صنایعِ با کیفیت پایین تبدیل نشوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7225

به "60 درصد شرکت های دانش بنیان تمدید تاییدیه دریافت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "60 درصد شرکت های دانش بنیان تمدید تاییدیه دریافت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید