اخطار هواشناسی کردستان درباره شدت بارندگی های هفته آینده

به گزارش راه ساری، سنندج - خبرنگاران - هواشناسی کردستان در مورد شدت بارندگی های هفته آینده اخطاریه صادر و گفت، آسمان استان از 10 تا 13 فروردین در دامنه تاثیر امواج فعال بارشی قرار می گیرد.

اخطار هواشناسی کردستان درباره شدت بارندگی های هفته آینده

مدیرکل هواشناسی استان کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: پیامد این سامانه فعال بارشی ابری ومه آلود شدن آسمان، بارش باران و برف (عمدتا باران) همراه با وزش باد گاهی شدید است.

رحیم صدیقی گفت: بیشترین فعالیت این سامانه بارشی در روزهای یکشنبه و دوشنبه 11 و 12 فروردین است و پیش بینی می شود بطور میانگین در استان 60 تا 90 میلی متر بارندگی روی دهد.

وی افزود: بارش ها اغلب ویژگی بارش های گرم رگباری با شدت زیاد را دارد و از اوایل شب دوشنبه بارش در ارتفاعات و بخش های شمالی استان اغلب به شکل برف و دیگر نواحی به شکل باران خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی کردستان با بیان اینکه برآورد میزان بارش ها نسبت به سامانه بارشی قبلی بیشتر است، افزود: با توجه به حجم زیاد بارش ها آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها نیز پیش بینی می شود.

صدیقی افزود: مقدار زیاد بارش ها و همزمانی ذوب برف در ارتفاعات موجب افزایش رواناب می شود که نیازمند برنامه ریزی برای مدیریت مخازن سدها است و با توجه به سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، صاحبان استخرهای پرورش ماهی تمهیدات و اقدامات لازم را جهت محافظت از استخرها به عمل بیاورند.

وی گفت: پیامد این بارش ها در گردنه ها و جاده های مواصلاتی، کولاک و مه است که سبب لغزندگی، کاهش دید، اختلال در تردد و امکان سقوط بهمن در ارتفاعات و دامنه های برفگیر و در نقاط مستعد امکان ریزش کوه می شود.

به گزارش خبرنگاران، طبق اعلام آرتیکاس اقبال مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان، دستگاه های خدمات رسان، امدادی و اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان آمادگی مقابله با شرایط حاد جوی ناشی از افزایش بارندگی ها را دارند و جلسات این شورای به صورت مرتب و مستمر برگزار شده و تذکرات لازم به شهرداری ها و دستگاه های اجرایی داده شده است.

نزولات جوی در سال زراعی جاری این استان در 6 ماهه نخست از سال زراعی جاری (اول مهر تا سرانجام اسفند) به صورت میانگین 568 میلی متر بارندگی در این استان به ثبت رسیده که در مقایسه با 336 میلی متر مدت مشابه سال گذشته از 66.5 درصد رشد برخوردار است.

میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان در مجموعه آمار 30 ساله بیش از 509 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.

در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.

سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال آغاز و به سرانجام شهریور سال بعد ختم می شود.

7349 / 3034

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 2021

به "اخطار هواشناسی کردستان درباره شدت بارندگی های هفته آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخطار هواشناسی کردستان درباره شدت بارندگی های هفته آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید