تیوپ سواران چهارمحال و بختیاری سوار بر موج چهارم کرونا

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری زمستان فرصت داغی در مناطق سردسیر و کوهستانی برای انجام ورزش های زمستانی مانند اسکی است، چند پیست اسکی مانند پیست چلگرد، بارده و سورشجان در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که هر ساله خیل عظیمی از گردشگران را به سمت خود می کشاند، این روزها پیست های اسکی استان به طور غیررسمی در حال بازگشایی هستند و فراهم نشدن زیرساخت ها می تواند جان گردشگران را تهدید کند.

تیوپ سواران چهارمحال و بختیاری سوار بر موج چهارم کرونا

به گزارش خبرنگاران، ورزش و تفریحات زمستانی همیشه یکی از موضوعات موردعلاقه افراد از پیر تا جوان و ورزشکار و غیرورزشکار است، گذراندن یک روز سرد زمستانی در دل طبیعت برفی یکی از لذت های وصف ناپذیر برای افراد محسوب می شود، متاسفانه در طول سالیان اخیر و به علت خشکسالی های پی در پی این موضوع حتی در چهارمحال و بختیاری با آب و هوای سردسیر، در حال تبدیل شدن به یک آرزوی دست نیافتنی است.

هرساله خیل عظیمی از جمعیت به سمت پیست های اسکی کوهرنگ، بارده و شیخ شبان در چهارمحال و بختیاری برای استفاده از طبیعت برفی سرازیر می شدند، اما حداقل هایی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ، اقامتگاه، مرکز درمانی، بازارچه و ... در پیست های اسکی برای حضور گردشگران فراهم نشده است.

پیست اسکی چلگرد در شهرستان کوهرنگ در فاصله 85 کیلومتری از شهرکرد قرار گرفته است، این پیست پس از تعطیلی چند ساله مجددا در سال های گذشته پذیرای گردشگران از اقصی نقاط کشور است، به گفته مسئولان و مردم محلی این پیست از سال 1354 در شهرستان کوهرنگ احداث شده و در منطقه زاگرس مشهور است.

متاسفانه شیوع ویروس کرونا و کمبود بارش ها موجب شد، امسال پیست های اسکی چهارمحال و بختیاری بازگشایی نشود، اما با تغییر شرایط شیوع کرونا در استان از شرایط قرمز و نارنجی به شرایط زرد و آبی، تعداد قابل توجهی از گردشگران در انتها هفته گذشته به سمت پیست های اسکی سرازیر و این پیست های اسکی قبل از دستور ستاد کرونا به صورت غیررسمی بازگشایی شدند، به گفته فرماندار کوهرنگ در جمعه هفته قبل حدود 200 خودرو در برف و کولاک در گردنه های کوهستانی گرفتار شدند.

حضور گردشگران در پیست های اسکی مستلزم فراهم شدن زیرساخت های اولیه است، اما در حال حاضر هیچ گونه آمادگی برای پذیرش گردشگران در این مناطق وجود ندارد و می تواند خطرات جانی و مالی بسیاری را برای گردشگران به همراه بیاورد.

معمولا تیوپ سواری یکی از تفریحات رایج در پیست های اسکی چهارمحال و بختیاری است که این مسئله آسیب های جسمی فراوانی را به افراد وارد و نبود نظارت و حضور نداشتن نیروهای امدادی این خطرات را تشدید می کند.

بازگشایی پیست های اسکی چهارمحال و بختیاری منوط به تصمیم ستاد کرونا است

سیامک فرامرزی رئیس هیات اسکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دو پیست اسکی کوهرنگ و شیخ شبان آماده پذیرایی از ورزشکاران است، اظهار کرد: اما بازگشایی پیست های اسکی استان منوط به تصمیم ستاد کرونا است.

وی با اشاره به ضعف زیرساخت های گردشگری در پیست های اسکی چهارمحال و بختیاری، گفت: بسیاری از افرادی که به پیست های اسکی استان مراجعه می کنند، عمدتا ورزشکار نیستند و برای تفریح به این پیست ها در آن مناطق حضور پیدا می کنند، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان باید به تقویت زیرساخت های گردشگری در این مکان ها اهتمام ویژه بورزد، اما متاسفانه این اداره همکاری لازم را ندارد.

فرامرزی در خصوص نحوه بازگشایی پیست های اسکی استان در فصل زمستان، گفت: پس از بارش برف و به حدنصاب رسیدن ارتفاع برف، یک کارشناس در محل حضور پیدا می کند، اگر پیست شرایط مطلوبی از نظر فنی داشت، مقدمات این کار فراهم می شود.

رئیس هیات اسکی چهارمحال و بختیاری اضافه نمود: خوشبختانه پس از بارش های اخیر پیست کوهرنگ شرایط خوبی را برای انجام ورزش اسکی دارد، انتها هفته و پس از بارش ها تیمی برای بررسی مجدد شرایط پیست های اسکی استان اعزام می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیست اسکی کوهرنگ ظرفیت پذیرایی از 250 اسکی باز و پیست شیخ شبان ظرفیت 100 اسکی باز را دارد، گفت: زیرساخت های گردشگری در این مناطق محدود است و تنها می توان به تعداد کمی خدمات ارائه داد.

فرامرزی ادامه داد: تیوپ سواری در پیست های اسکی مورد تائید هیات اسکی نیست و این یک تفریح بسیار غلط است که می تواند موجب آسیب به افراد شود.

رئیس هیات اسکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پیست اسکی بارده کاملا غیراستاندار است، یادآور شد: این پیست در حاضر تعطیل است و قرار بود اقدامات واگذاری آن به یک سرمایه گذار به منظور ایمن سازی و تقویت زیرساخت ها انجام شود، اما متاسفانه این امر تا به امروز محقق نشده است و این پیست باید جمع آوری شود.

وی تاکید کرد: زیرساخت هایی مانند سرویس بهداشتی، حضور نیروهای امدادی و ... از ملزومات یک پیست اسکی است.

با تیوپ سوران برخورد می شود

مرتضی زمانپور، فرماندار کوهرنگ در گفت وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه ورود گردشگران به پیست اسکی چلگرد در این شهرستان طبق مصوبه ستاد کرونا ممنوع است، اظهار کرد: این پیست تنها برای فعالیت ورزشکاران حرفه ای به صورت کاملا محدود فعال است.

وی اضافه نمود: در شهرستان کوهرنگ باتوجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، هیچ گونه خدماتی به گردشگران در پیست اسکی ارائه نمی شود، پیست چلگرد دارای حصار است.

زمانپور با اشاره به اینکه برخی نواقص پیست اسکی کوهرنگ مانند بالابر و ... با تامین اعتبار برطرف شده است، بیان نمود: در صورت اعلام تصمیم ستاد کرونا مبنی بر بازگشایی پیست ها، این آمادگی وجود دارد که پیست چلگرد بازگشایی شود.

فرماندار کوهرنگ در خصوص حضور گردشگران در هفته گذشته برای استفاده از طبیعت برفی این شهرستان، گفت: به دلیل مساعد نبودن هوا، خودروهای این گردشگران در برف و کولاک گرفتار شدند.

وی در انتها گفت: بسیاری از افراد برای تیوپ سواری به شهرستان کوهرنگ می آیند که این کار یک تفریح خطرناک است و به این افراد تذکرات لازم داده می شود، تیوپ سواری در پیست های اسکی ممنوع است.

تور مالزی: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

خیمه نیوز: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13947

به "تیوپ سواران چهارمحال و بختیاری سوار بر موج چهارم کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیوپ سواران چهارمحال و بختیاری سوار بر موج چهارم کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید