ستاره قطبی شکست، i8 مرد
به گزارش راه ساری، در جدالی نفسگیر که مجله موتورترند راه انداخت، NSX محصول برجسته و هیبریدی هوندا توانست بر رقبای خود غلبه و یک پیروزی بزرگ را کسب کند.

مجله آمریکایی موتورترند اخیرا با برگزاری یک مسابقه جالب بین چهار کوپه اسپورت لوکس هیبریدی، تصویری جالب از وضعیت این بخش از بازار ارائه کرده است. با اینکه اغلب خریداران هنوز به خرید محصولات اسپورت هیبریدی باور ندارند ولی حالا درست در ابتدای سال 2020 دیگر این حرف چندان طرفداری ندارد. موتورترند هم در این تست موضعی مشابه دارد. این مجله با یادآوری نقاط قوت چهار خودرو لکسوس LC500h، ب.ام.و i8، پولستار 1 و آکورا NSX کیفیت سواری این خودروها را تحسین برانگیز ارزیابی کرده است.
ما اینجا با داشتن مجموع 19 سیلندر، 1915 اسب بخار قدرت و پرداختی بالغ بر 574 هزار دلار حد بالایی از لذت رانندگی را تجربه می کنیم. ادعایی که با این تیتر معنا پیدا کرده : سبز خوبه! بنابراین خریداران باید وحشت از کوپه های گرانقیمت هیبریدی را کنار بگذارند. موتورترند با یادآوری توانمندی سوپراسپورت های هیبریدی که حتی با موفقیت مسابقه 24 ساعته لمانز را هم پشت سر گذاشته اند، ترکیب برق و بنزین را نه چیزی اجبار که موردی در خدمت کارایی بیشتر خودروهای اسپورت می داند. اینجا اغلب خودروها در زمانی کمتر از چهار ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسند؛ ضمن اینکه هزینه نگهداری چندان بالایی هم ندارند. البته برای اینکه بفهمیم در این جمع کدام مدل بهترین است، جدالی تمام عیار را در جاده و کوهستان راه انداختیم. نتیجه کار چنین شد:
رتبه چهارم / لکسوس LC500h
قیمت نمونه تست شده: 100 هزار و 655 دلار
ارزان ترین خودرو گروه همین لکسوس زیباست. خودرویی که در بدو شروع به کار یک ایده طلایی را بر باد داده. همه چیز در این خودرو عالی است، از فرم دماغه تا طرح اتاق و نمای عقب همه چیز عالی است اما تویوتا به عنوان اولین سازنده خودروهای هیبریدی در جهان که از سال 1997 به این رده پای گذاشت، خودرویی ضعیف تر از حد انتظار را ساخته است. کابین خودرو با ترکیبی دلپذیر از رنگ ها و مواد و طرح های فضایی، حس دلپذیری دارد اما ترکیب موتور و گیربکس آنقدر که نیاز است، شتاب و هیجان ایجاد نمی کند.خلاصه که این خودرو تا زمانی که چیز بیشتری از او نخواهید، بهترین اتومبیل این کلاس است.
رتبه سوم / ب.ام.و i8
قیمت نمونه تست شده: 156 هزار و 500 دلار
سخت است این جایگاه را برای ب.ام.و i8 باور کنیم. سال 2014 که به بازار آمد بهترین پاسخ برای نیاز خریداران این رده بود ولی زمان می گذرد! با اینکه هنوز همبدنه خودرو و طرح اتاق پیشرفته و زیبا به نظر می رسد ولی i8 به پایان خط رسیده است. دلیل این موضوع هم کیفیت سواری مصنوعی آن مخصوصا در بخش هدایت و فرمانپذیری است. چیزی درست مقابل دو محصول آکورا و پولستار. با این همه همه محصولات این کلاس باید مدیون i8 باشند که این راه را گشود و اصول کار را در جاده آینده نقاشی کرد.
رتبه دوم / پولستار 1
قیمت نمونه تست شده: 152 هزار و 195 دلار
این خودرو آینده محصولات جی تی است. خودروهای گرند تورر به عنوان محصولاتی لوکس، با شکوه و سریع باید به زودی خود را با ویژگی هایی نظیر موتور برقی، طراحی متفاوت و سیستم خودران هماهنگ کنند و پولستار 1 تا حد زیادی راه را پیموده است. درست مثل لکسوس، پولستار هم واقعا زیباست. سواری بااین سوئدی لذتبخش است و کیفیت ساخت آن هم تحسین برانگیز است. ممکن است از این بترسید که ولوو در کل عمرش خودرو اسپورت نساخته اما تنها یک بار تجربه رانندگی با پولستار این خیال بد را از شما دور خواهد کرد اما چرا با این همه ویژگی، رتبه یک به پولستار نرسیده؟ خب طبیعی است. چون آکورا NSX اینجاست!
رتبه اول / آکورا NSX
قیمت نمونه تست شده : 164 هزار و 695 دلار
پایان دهنده بحث ما خودرویی است که از هر کوپه اسپورت لوکس دیگری که در کلاس هیبریدی ها تولید شده، لذتبخش تر، قوی تر و بهتر است. سامورایی ژاپنی در چنان سطحی از دینامیک رانندگی قرار دارد که برای سه خودرو دیگر این تست قابل دسترسی نیست. آکورا NSX مصداق بارز همان حرف ارشمیدس است که از وان بیرون پرید و گفت : اوره کا- یافتم. شاسی بسیار خوب، موتور قدرتمند و پرکشش، هندلینگ عالی و طرح ظاهری خوب همه از ویژگی های قابل ذکر این ابر خودرو ژاپنی است. اگر از ما بپرسید بهترین خودرو الکتریکی یک دهه اخیر چیست، ما حتما آکورا NSX را مثال می زنیم.
منبع: دیوارایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد