پرونده دستمزدسلبریتی ها؛اسپانسرهاپاسخگو نیستند

به گزارش راه ساری، دبیر شورای نظارت بر صداوسیما از ادامه آنالیز پرونده مجریان و سلبریتی های خبرسازی چون مهران مدیری، رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار و عدم پاسخگویی اسپانسرها در موضوع دستمزدهای کلان اطلاع داد.

پرونده دستمزدسلبریتی ها؛اسپانسرهاپاسخگو نیستند

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، محمدحسین صوفی دبیر شورای نظارت بر صداوسیما در مصاحبه با مهر درباره شرایط حضور چهره های خبرساز فضای مجازی در برنامه ها و فراوریات تلویزیونی بیان نمود: رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی، رسانه ای ملی و متعلق به همه اقشار جامعه است. پس باید برنامه هایشان از جذابیتی برخوردار باشند که همگان از آن بهره ببرند. بخشی از جذابیت این جنس برنامه ها هم طبیعتاً وابسته به استفاده از چهره هاست، منتها چهره هایی که موجه، قابل احترام و الگویی شایسته برای همگان بویژه نسل جوان باشند و آثار وجودی مثبتی برای جامعه داشته باشند.

صوفی توضیح داد: این چهره ها خدای نانموده نباید چهره هایی زرد و یا ناخوش نام باشند. اتفاقاً باید از چهره های خوشنام و خوش سابقه برای این منظور بهره گرفت. مخصوصاً که از لحاظ ادبیات و سواد هم باید از محاسن رسانه ای برخوردار باشند.

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما یادآور شد: صداوسیما و هر نهاد رسانه ای باید در انتخاب افراد خود با دقت عمل کند تا چهره هایی به آن ورود نمایند که بدآموزی نداشته باشند و اصول حرفه ای در فرآیند حضور آن ها رعایت شده باشد.

صداوسیما برای پای بندی چهره ها قرارداد ببندد

صوفی با اشاره به یکی از این اصول حرفه ای در حوزه رسانه که نمونه ای از آن برای علی صبوری بازیگر یکی از سریال های در حال پخش انجام گرفت، گفت: صداوسیما و هر نهاد رسانه ای باید دو قرارداد با چهره های موردنظر منعقد کند؛ یک قرارداد اقتصادی که بر اساس آن وجهی رد و بدل می گردد و یک قرارداد حقوقی و معنوی که در آن گفته گردد از زمانی که فرد همکاری اش را با صداوسیما آغاز می نماید می بایست به اصول و هنجارهای رسانه عمل کند. این قرارداد حقوقی در همه سازمان های رسانه ای مرسوم است.

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما درباره نمایش آدرس اینستاگرام در برخی از برنامه های تلویزیونی تأکید کرد: حتماً این کار خلاف است و اگر در برنامه ای آدرس اینستاگرام را نمایش بدهند و یا کانال تلگرامی یک برنامه از آنتن تبلیغ گردد تخلف رسانه ای محسوب می گردد وی افزود: صداوسیما باید در این جهت قدم بردارد و همه هنرمندان و سلبریتی ها و اشخاصی که به نوعی به این رسانه ورود می نمایند و در هر کسوتی از جمله مجری، برنامه ساز، گوینده و… فعالیت می نمایند، متعهد شوند ضوابط و هنجارهای سازمان را در خارج از قاب تلویزیون هم رعایت نمایند.

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما درباره اینکه سلبریتی ها معمولاً به چنین تعهدی تن نمی دهند، اظهار کرد: اگر کسی تن نمی دهد، سازمان هم نباید از او استفاده کند. آن ها از امکانات سازمان صداوسیما استفاده می نمایند ولی ضوابط را رعایت نمی نمایند.

نمایش آدرس اینستاگرام و تولد دریافت روی آنتن تخلف است

صوفی درباره تمرکز بیش از اندازه برنامه های تلویزیون بر روی تبلیغ و استفاده از اینستاگرام و اینکه آیا شورای نظارت تا کنون در این زمینه ورود داشته است یا خیر هم گفت: شورای نظارت بر صداوسیما براساس اصل 175 قانون مسئولیت نظارت بر همه امور مرتبط با صداوسیما را بر عهده دارد و تمام اقدامات و برنامه ها را رصد می نماید و آنچه را که مطابق با این اصل و تفسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نباشد تذکر می دهد.

صوفی درباره اینکه چرا این تذکرات رسانه ای نمی گردد یادآور شد: هیچ موردی از منظر شورای نظارت پنهان نیست. اساساً طبق قانون آنچه را که شورای نظارت، نظارت می نماید موظف است به سازمان صداوسیما و نهادهای خاص گزارش دهد اما اساساً همه اینها رسانه ای نمی گردد.

وی در عین حال تأکید کرد: صداوسیما در مدت اخیر با توجه به مجموعه تذکرات، هدایت ها، انتقاداتی که شورای نظارت بر صداوسیما داشته است بخش قابل توجهی از اتفاقات را اصلاح نموده است.

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما درباره نمایش آدرس اینستاگرام در برخی از برنامه های تلویزیونی تأکید کرد: حتماً این کار خلاف است و اگر در برنامه ای آدرس اینستاگرام را نمایش بدهند و یا کانال تلگرامی یک برنامه از آنتن تبلیغ گردد تخلف رسانه ای محسوب می گردد.

صداوسیما به طور جدی به دنبال این است که شاخص ها و معیارها و استانداردهایی را تدوین کند تا اولاً برنامه ها و فراوری برنامه بین عوامل به تعادل توزیع گردد و دوم اینکه نوعی هماهنگی بین دستمزدها در بخش های مختلف وجود داشته باشد وی درباره استفاده از آنتن برای منفعت شخصی افراد هم بیان نمود: اگر خود را تبلیغ نمایند و یا فردی در یک برنامه جشن تولد خود یا خانواده اش را بگیرد، این ها حتماً تخلف رسانه ای است و مدیران رسانه باید با آن برخورد نمایند. استفاده شخصی از آنتن حتماً خلاف است و همان قدر که او حق دارد یک مخاطب هم از آنتن حق دارد.

دلیل طولانی شدن فرایند آنالیز دستمزدهای سلبریتی ها و مجریان مشهور

صوفی در بخش دیگر درباره فرایند آنالیز حرف وحدیث ها درباره دستمزدهای کلان برای چهره های خبرساز مانند رضا رشیدپور، محمدرضا گلزار و مهران مدیری توسط شورای نظارت که حدود 2 ماه پیش وعده آن مطرح شده بود، بیان نمود: این موضوع پیچیدگی زیادی دارد و هنوز آنالیز ها در این زمینه تمام نشده است.

وی در تشریح پیچیدگی های این پفراینده هم بیان نمود: آنالیز دقیق این موضوع بستگی به عوامل و برنامه های دیگر و حتی اسپانسرها دارد. به طور مثال برخی اسپانسرها جوابگوی ما نیستند و از آنجایی که باید برنامه ها را به تفکیک هر شبکه، مقطع زمانی فراوری و پخش و مواردی از این دست در نظر بگیریم، آنالیز جامع این موضوع با پیچیدگی هایی روبرو شده است.

صوفی در پاسخ به اینکه آیا این موضوع هم مثل برخی موارد قدیمی تر مانند سرنوشت تخلف انجام شده در آرای مردمی جشنواره جام جم که با مرور زمان فراموش شد، نیمه کاره و بی نتیجه رها نمی گردد، تأکید کرد: حتماً این طور نیست. شورای نظارت به آن مساله درباره جشنواره جام جم ورود نکرد و اگر ورود می کردیم حتماً انجام می شد و به نتیجه می رسید.

تدوین یک آیین نامه جدید در صداوسیما

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما در سرانجام با اشاره به آیین نامه ای جدید در صداوسیما درباره دستمزدها گفت: صداوسیما به طور جدی به دنبال این است که شاخص ها و معیارها و استانداردهایی را تدوین کند تا اولاً برنامه ها و فراوری برنامه بین عوامل به تعادل توزیع گردد و دوم اینکه نوعی هماهنگی بین دستمزدها در بخش های مختلف وجود داشته باشد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10569

به "پرونده دستمزدسلبریتی ها؛اسپانسرهاپاسخگو نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده دستمزدسلبریتی ها؛اسپانسرهاپاسخگو نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید