کاربردهای گیمیفیکیشن در کسب و کار چیست؟

به گزارش راه ساری، دنیای کار در چند دهه گذشته تغییر نموده است. امروزه شغل های زیادی هست که به وسیله آن ها، می توان در خانه درآمد خوبی کسب کرد. ما در دنیای امروز پیشرفت سریع تکنولوژی و جهش دنیای شغلی را مشاهده می کنیم و با این تغییرات و دنیای تجارت مدرن، اینکه ما چگونه خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم، مسئله بسیار مهمی است. امروزه بسیاری از شرکت ها در سراسر دنیا، برای گیمیفیکیشن در کسب و کار در حال کوشش هستند؛ البته شاید شما هم دقیقا همین کار را انجام دهید، اما ندانید اسم کاری که می کنید گیمیفیکیشن است. در این مطلب قرار است با این مدل از کسب و کار جدید آشنا شوید؛ با ما همراه باشید.

کاربردهای گیمیفیکیشن در کسب و کار چیست؟

گیمیفیکیشن در کسب و کار

گیمیفیکیشن (Gamification) در زبان فارسی به بازی کاری، بازی سازی و بازی آفرینی ترجمه شده است. در واقع گیمیفیکیشن یک استراتژی بازاریابی است.

استفاده از بازی و روش ها و عناصر آن در موقعیت دیگری به جز بازی ، برای ایجاد شادی و افزایش انگیزه کارمندان، افزایش بهره وری و یادگیری و در نهایت موفقیت در کسب و کار را گیمیفیکشن در کسب و کار می گویند.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوئیم، گیمیفیکیشن یعنی از تمام ویژگی هایی که یک بازی افراد را جذب می نماید، مانند قواعد بازی، بردن و باختن و یا امتیازدهی و خیلی موارد دیگر، در کسب و کار استفاده کنیم.

مزایای گیمیفیکیشن در کسب و کار

در ادامه این مطلب قرار است بفهمید که چگونه می توانید از مکانیزم های بازی برای پر کردن شکاف مهارت، فرار مغز و موارد دیگر در کسب و کار خود بهره ببرید!

1. حفظ افراد با استعداد

87% از رهبران مشاغل می گویند که حفظ استعدادهای برتر، اولویت اصلی تجارت است. به این معنا که نگه داشتن کارمندان با بازدهی کمتر و استعدادهای پایین، منجر به از دست دادن تخصص، سود کم تر و افزایش هزینه های آموزش می گردد. پس باید در قدم اول این کارمندان با افراد با استعداد های بالاتر جایگزین شوند که البته این کار با هزینه بالایی انجام می گردد!

راه چاره گیمیفیکیشن

65 ٪ از کارمندان نیز می گویند دسترسی به فرصت های آموزش، باعث افزایش وفاداری به شرکت می گردد. پس باید به همه افراد امکان دسترسی به آموزش مورد نظر داده گردد. این به این معنی نیست که باید هر کسی ساعت ها وقت خود را برای آموزش صرف کند و اسلاید های آموزشی خسته نماینده را بار ها بخواند. بلکه به وسیله گیمیفیکیشن در کسب و کار فرصت های توسعه جذاب و چشمگیری فراهم می گردد. به این صورت که در این روش، از یک سیستم امتیازدهی استفاده می گردد و یادگیری را با اهداف روشن، انگیزه دادن با پاداش و رقابت سالم پر می نمایند. دسترسی به نوع صحیح آموزش باعث حفظ افراد در سیستم می گردد و باید اشاره کنیم که وقتی آموزش و تمرین همراه با سرگرمی و پاداش باشد، ترک کار آخرین چیزی است که در ذهن می آید!

2. تعامل داشتن با افراد

70 ٪ کوشش ها در جهت تحول در تجارت، به دلیل عدم تعامل شکست می خورند. درمقابل آن، بهره وری کار زمانی بالا می رود که تمام افراد تیم در تعامل و تبادل نظر با هم باشند. چراکه در این شرایط نظرات بیشتری وجود دارد و افراد کوشش بیشتری می نمایند تا به نتیجه مثبت برسند. اما برای داشتن تعامل سازنده بین افراد چکار باید کرد؟

راه چاره گیمیفیکیشن

تنها 26 ٪ از مردم در کار خود احساس ارزشمندی می نمایند. پس با ابزار های مناسب می توانید تغییری در فرایند کار انجام دهید و این آمار را افزایش دهید. تشویق بهترین راه برای شناسایی و تجلیل منظم از کوشش های هر فردی است. وقتی افراد احساس می نمایند وجودشان ارزش دارد، تعامل آن ها افزایش می یابد. مدیران می توانند با امتیازدهی به هر شخص به صورت جداگانه و در نهایت گروه، عملکرد کار تیمی را بالاتر ببرند. این یک نوع گیمیفیکیشن کلاسیک است.

البته باید دانست که عوامل موثر در موفقیت کار تیمی چیست و روی آن ها نیز کار کرد.

بیشتر بدانید: 25 هدایت موثر در کار گروهی

3.استفاده از سرمایه های فکری

همه افراد به فکر بازنشستگی هستند. روزانه ده هزار نفر فقط در ایالات متحده بازنشسته می شوند. این خروج جمعی اغلب فرار مغز ها خوانده می گردد، زیرا وقتی افراد بازنشسته می شوند تمام سرمایه فکری خود را با خود می برند. اما برای اینکه کارشناسان در حال ترک دانش خود را با دیگران قسمت نمایند و با همکاران به اشتراک بگذارند چه باید کرد؟

راه چاره گیمیفیکیشن

گروه های بحث و تبادل نظر در فضای مجازی یکی از ابزار های بسیار مناسب هستند. به این صورت که بحث و تبادل نظر در این فضاها باعث می گردد در دراز مدت افراد جدید با افراد قدیمی ارتباط برقرار نموده و تجربه های آنان را فرا بگیرند.

هر گروه می تواند روی یک موضوع خاص تمرکز کند و کارشناسان در این گروه ها تجربیات و دانش خود را با دیگر افراد به اشتراک گذاشته و به سوالات آن ها پاسخ دهند. به این ترتیب همه می توانند از این امکانات استفاده نمایند. شما می توانید برای دنبال کردن این جریانات، ناظرانی را در گروه ها قرار دهید تا به افراد فعال و جویای اطلاعات، امتیاز دهند. هر مشارکت نماینده هر بار که در گروه ها اظهار نظر می نماید امتیاز کسب می نماید و فردی که بیشترین مشارکت را داشته و بیشترین امتیاز را دارد، در صدر جدول قرار گرفته و پس از بازنشستگی فردی، او جایش را می گیرد.

4. ایجاد یک جامعه آموزشی

فقط خبرگان یا کارشناسان ارشد نیستند که حرف مهمی برای گفتن دارند! هر یک از اعضای تیم شما در معین فرایند پیشرفت، نقش اساسی دارند. دقت داشته باشید که آموزش ها و یادگیری های غیر رسمی (مفرح)، مسئول 90 ٪ از آنچه ما می دانیم به حساب می آید. این شامل همه چیز هایی است که از تعاملات اجتماعی می آموزیم. حالا چطور می گردد این موضوع را در سیستم کسب و کار اجرا کرد؟

راه چاره گیمیفیکیشن

به این صورت که با ایجاد تابلو ها و پست های آموزنده، مکان فوق العاده ای برای همه افراد فراهم گردد، تا هم اطلاعات و دانش خود را به دیگران انتقال دهند و هم از آن ها یاد بگیرند و با این روش از پیشرفت یکدیگر پشتیبانی نمایند. به این صورت افراد با هم و با مدیران در تعامل هستند و هر کسی می تواند به محتوایی که از آن استفاده می نماید، امتیاز دهد و میزان مفید بودن آن را ارزیابی کند. کاری کنید که هر کسی برای دسترسی داشتن به برخی از خدمات شما، احتیاج به کسب حداقلی از امتیاز داشته باشند. همچنین همه باید بتوانند دستاورد های دیگران را ببیند و البته در صورت داشتن ایده مناسب تشویق شوند. این روش روشی است که باید در مدارس و برای دانش آموزان نیز استفاده گردد تا به این طریق یک فرهنگ یادگیری قوی ایجاد گردد.

5. پر کردن شکاف مهارت

این یک اصطلاح انگلیسی (Skills Gap) است و گفته می گردد که دنیای تجارت امروز، با یک مشکل شکاف مهارت ها روبرو است. به این معنی که از هر چهار نفر، یک نفر مهارت های لازم برای انجام کار فعلی خود را ندارد. همچنین طبق آمار، درصد مهارت هایی که کارگران احتیاج دارند، فارغ از صنعت، تا سال 2020 تغییر خواهند کرد و بدون مهارت های صحیح، تیم شما نیز قادر به دستیابی به اهداف خود در کسب و کار نیست. پس چطور می گردد این شکاف را هر چه سریع تر از بین برد؟

راه چاره گیمیفیکیشن

آموزش این مهارت ها می تواند به وسیله بازی برای هر فرد صورت بگیرد. مسابقه، رقابت و از همه مهم تر جایزه دریافت جزء تمایلات طبیعی مردم محسوب می گردد. افراد می توانند به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشند و از آن طریق بازی آموزشی را آغاز نمایند. یعنی هر فرد از سطوح پایین آغاز به آموزش و یادگیری مهارت مورد نظر خود می نماید و پله پله شکاف های موجود در هر مهارتی را که انتخاب نموده پر می نماید و به همین ترتیب بالا آمده و وارد مراحل بعد می گردد. وقتی او به سطوح بالاتری می رسد، جوایزی برایش در نظر گرفته می گردد که موجب تشویق وی می گردد. به این صورت، این مشکل با گذشت زمان حل خواهد شد.

همچنین بخوانید: بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

6. تقویت نام یا برند شرکت

گاهی ممکن است که در یک مجموعه از هر 10 نفر، تنها چهار نفر بدانند که هدف شرکت دقیقا چیست! اما بدانید که وقتی افراد ارزش شرکت را می شناسند و درک می نمایند که چه سودی برایشان دارد، آن موقع است که اطمینان نموده و با آن ارتباط برقرار می نمایند. اما سوال این است که چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که افراد چنین حسی نسبت به برند شما دارند؟

راه چاره گیمیفیکیشن

اولین و مهمترین کاری که باید صورت بگیرد، افزایش آگاهی کارمندان از برند شرکت است. سپس برای این کار باید وارد سیستم گیمیفیکیشن شوید. بگذارید با یک مثال کامل شرح دهیم:

فرضا اگر شرکت شما در حیطه شیرینی پزی است، این تم را در تمام بخش های شرکت اجرا کنید. اجازه دهید هدف شرکت در تمامی بخش ها در چشم کارمندان باشد. از فضاهای مجازی بهره ببرید و ایده های نو در این زمینه را با هم به اشتراک بگذارید و به آن ها پاداش دهید. به این صورت کارمندان با هدف های شرکت درگیر شده و برای پیشرفت به آن فکر می نمایند.

7. ارزیابی موفقیت

هر بخش تجاری باید ارزش خود را اثبات کند. یعنی هر بخش با توجه به بودجه ای که برای آن در نظر گرفته می گردد باید وظایف خود را به درستی انجام داده و در آخر سال بازدهی هماهنگی با آمار و ارقام داشته باشد تا ثابت کند ارزش ادامه سرمایه گذاری را دارد. اما چطور می توان اطمینان لازم برای بازگشت سرمایه را حاصل کرد؟

راه چاره گیمیفیکیشن

با استفاده از الگوی گفته شده، کاربران آموزش می بینند، با هم تعامل می نمایند، پاداش مجازی می گیرند و مراحل را پشت سر می گذارند و به اصطلاح از پله ها بالا می فرایند. برای ایجاد یک هماهنگی و بازدهی خوب نیز باید از همین روش بازی استفاده کرد. یعنی امتیازدهی و جایزه دادن. آنالیز و درجه بندی شاخص هر فرد و امتیازدهی به او، می تواند بازدهی کل مجموعه را بالا ببرد. هرچه سطح کارمندان بالاتر باشد، آن ها بیشتر درگیر محتوا هستند و کیفیت کار بالاتر می رود. در آخر هم چند مشاور بودجه می توانند با آنالیز دقیق، نتیجه را تحلیل نمایند.

در خاتمه

حوزه های فراوانی مثل مدیریت اطلاعات، مدیریت اقتصادی، مدیریت ارتباطات با مشتریان و … وجود دارد که شما می توانید یک کسب و کار مبتنی بر گیمیفیکیشن در آن داشته باشید. امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. در خاتمه پیشنهاد می کنیم با مفهوم پرسونال برندینگ یا برندینگ شخصی نیز در انگیزه آشنا شوید.

آسمان تو: با ما سفر را تجربه کنید

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11515

به "کاربردهای گیمیفیکیشن در کسب و کار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربردهای گیمیفیکیشن در کسب و کار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید