آبادی محله ام آرزوست

به گزارش راه ساری، با وجود اجرای طرح ها و پروژه های شهری مختلف طی این سال ها هنوز برخی کمبودها در بخش سرانه های تفریحی و ورزشی در تکه نهم پایتخت در جنوب غربی تهران وجود دارد. طرح هایی که با اجرایشان هم رضایت بیشتر شهروندان جلب می شود و هم رونق کسب و کار در محله ها را در پی دارد، اما به نظر می رسد برخی از این طرح ها فراموش شده اند...

آبادی محله ام آرزوست

خبرنگاران -سحر جعفریان: پروژه های مختلفی در منطقه 9 فراموش شده اند ، درحالی که با جذب سرمایه گذار و اعطای تسهیلات ویژه به بخش خصوصی می توان امید به ارتقای کیفیت زندگی و توسعه فرهنگی در محله ها را افزایش داد. این انتظاری است که شهروندان از مدیران شهری دارند و حتی پیشنهادهایی را برای بهترین بهره مندی از ظرفیت ها و پتانسیل های محلی، شناسایی دقیق و جزئی مسائل و پدیده های محلی را ارائه می دهند تا هم سهم خود را در مشارکت های اجتماعی و محله ادا کنند و هم حس تعلق خاطر را با مسئولیت پذیری و رضایتمندی حداکثری در توزیع عادلانه سرانه های خدماتی و رفاهی گره بزنند. در گزارش زیر پیشنهادها و درخواست های اهالی و شورایاران از 4 محله منطقه مطرح شده است.

  • محله امامزادگان عبدالله و زید(ع)

نبود پارکینگ و ترافیک سنگین معابر

محله امامزادگان عبدالله و زید(ع) یکی از قدیمی ترین، فرسوده ترین و متراکم ترین محله های منطقه 9 است که با آمار 60 درصدی بافت فرسوده رکورددار تجمیع و نوسازی پلاک ها در منطقه نیز به شمار می آید. محسن قهرمانی از اعضای شورایاری این محله می گوید: بافت فرسوده را اگر مشکل شماره یک محله در نظر بگیریم که خوب این روزها با تجمیع و نوسازی که انجام می شود شرایط رو به بهبودی را طی می کند اما بحث پارکینگ نیز در این محله که معابر تنگ و کم عرض دارد نیز باید مورد توجه قرار گیرد. سال هاست که خواست اهالی برای این محدوده افزایش ظرفیت هایی مانند پارکینگ های عمومی طبقاتی است. به عنوان مثال گره خوردگی طرح بزرگراه یادگار امام(ره) در محدوده خیابان هرمزان و خیابان امامزادگان عبدالله و زید(ع) که شهرداری در حال تملک املاک در آن است برای رهایی از بار ترافیک و شلوغی خیابان های اطرافش نیاز به پارکینگ دارد. در نظر بگیرید در ابتدای خیابان امامزاده عبدالله(ع) این روزها طرح ساخت بازار میوه و تره بار هم اجرا می شود که این مهم بدون در نظر دریافت پارکینگ مناسب، به سنگینی بار ترافیک اضافه می کند. در آن حوالی و محدوده خیابان شهید محمدی و خیابان شهید مظفری زمین متروکه ای وجود دارد که مناسب ساخت پارکینگ است اما متأسفانه تا به امروز ترتیب اثری داده نشده است.

  • محله فتح

ساخت زمین ورزشی در میدان فتح

حکایت میدان فتح با بیش از 10 هزارمترمربع مساحت و فضا برای اجرای بسیاری از پروژه های شهری، حکایتی ناتمام است. ناصر البرز عضو شورایاری محله فتح در این باره می گوید: 2 سال پیش به دستور شهردار تهران، میدان فتح ازبند حصارهای کارگاهی و عمرانی که باعث نازیبایی آن بخش از محله شده بود، آزاد شد. بعد از آن و با ایجاد حدود 3 هزارمترمربع فضای سبز، اول وعده ساخت تفرجگاه در آن محدوده را دادند. مدتی بعد از راه اندازی بازار میوه و تره بار در آنجا سخن گفتند. طرح هایی که نه خواست و پیشنهاد اهالی در آنها لحاظ می شد و نه اصلاً اجرایی شدن شان امکان پذیر بود. مثلاً بازار میوه و تره بار در آن بخش ورودی غربی تهران مگر چقدر استقبال کننده می توانست داشته باشد؟ البرز با اشاره به گذشته میدان فتح می گوید: آن سال ها که تهران به این اندازه بزرگ نشده بود میدان فتح یک میدان بود و چند زمین فوتبال که محل تفریح و ورزش جوانان آن روزگار بود. الان هم شاید اجرای پروژه هایی مانند مجموعه های ورزشی و تفریحی در آن خوب جواب دهد و رضایت اهالی را به همراه داشته باشد وگر نه میوه را می شود از سر کوچه هم تهیه کرد چه نیاز به این همه ترافیک و آلودگی است؟

  • محله مهرآباد

در انتظار پایان ساخت مجموعه کوثر

تقریباً کمتر کسی است که پروژه نیمه تمام مجموعه فرهنگی و تفریحی کوثر در محله مهرآبادجنوبی را نشناسد. پروژه ای که کار ساخت آن از سال 94 کلید خورد اما با وجود 80 درصد پیشرفت فیزیکی هنوز هم به مرحله بهره برداری نرسیده است. احمد مقدم از معتمدان قدیمی محله در مورد این پروژه خاک خورده می گوید: در محله مهرآبادجنوبی تقریباً چنین امکان و سرانه ای که اهالی بتوانند از خدماتی مانند باشگاه، سینما، رستوران، کتابخانه و سالن های پذیرایی در آن بهره مند شوند، فراهم نبود. تا اینکه این پروژه قدعلم کرد. سرمایه گذاری که پروژه را شروع کرده بود به دلیلی نامعلوم کار را نیمه کاره رها کرد و رفت. اهالی منتظر ماندند و پروژه ای که به گواه کارشناسان و متخصصانی که چند مرتبه ای برای جذب سرمایه لازم از پروژه بازدید کردند نقص و اشتباه های اجرایی دارد. این ساکن قدیمی محله ادامه می دهد: اولا الان دوره و زمانه ای نیست که بدون مطالعه و تحقیق پروژه ای را شروع کنند و با وجود صرف کلی هزینه، انرژی و زمان دست آخر اشتباهی صورت گیرد که احتمال استقبال نکردن از آن و یا حتی بروز خطر در آن برود. دوماً محله ای که می شود گفت همیشه از چنین امکاناتی بی بهره بوده و اهالی آن سال ها انتظار کشیده تا مانند سایر محله ها و شهروندان از خدمات و امکانات شهری در بخش های گوناگون فرهنگی و تفریحی بهره مند شود نباید هنوز هم برای دیدن یک فیلم سینمایی به آن سوی شهر بروند یا برای برگزاری مراسم جشن های خود، محله های دیگر را انتخاب کنند.

  • محله استاد تعیین

بازسازی تنها ورزشگاه محله

زمین های چمن مصنوعی مجموعه ورزشی شهید خوراکیان در محله استادتعیین سال ها محل ورزش و پرورش استعدادهای بزرگی بود که این روزها فرسودگی و کهنگی چمن هایش برای ورزشکاران بسیار آسیب رسان است اما هنوز نوجوانان و جوانانی می آیند و مدرسه رایگان فوتبال را در آن تشکیل می دهند. فرهاد؟ بخشایشی عضو شورایاری و همچنین مربی مدرسه فوتبال در این باره می گوید: زمین های چمن برای شهرداری است. سازمان ورزش و جوانان کشور سال 92 چمن کاری مصنوعی آن را با هدف پرورش استعداد و ایجاد سرگرمی برای بچه های محله که می شود گفت از سرانه ورزش بی نصیب بودند، انجام داد. بعد از گذشت سال ها این زمین نیاز به بازسازی دارد چون از بین رفتن چمن در بخش های مختلف زمین باعث بروز حوادث و خطراتی برای بچه ها می شود. ما معمولاً با استفاده از تجهیزاتی مانند ساق بند، زانوبند و کتانی های مناسب هنگام تمرین بچه ها احتمال بروز خطرات را کاهش می دهیم ولی انگار همیشه شانس یار نیست. این تنها امکان ورزشی تقریباً درست و حسابی در این محله برای جوان ها است که پیگیری های زیادی هم انجام شد تا مسئولان بازسازی های لازم را در آن انجام دهند ولی تا به امروز به پایانی نرسیده ایم. پیشنهاد ما برای افزایش سرانه ورزشی و تفریحی محله استادتعیین در وهله اول رسیدگی به همین زمین های چمن مصنوعی است.

ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8859

به "آبادی محله ام آرزوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبادی محله ام آرزوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید