اشیای چاپ 3بعدی با قابلیت تغییر رنگ

به گزارش راه ساری، پژوهشگران هلندی سعی دارند با استفاده از نانوذرات طلا، اشیای چاپ سه بعدی ابداع نمایند که قابلیت تغییر رنگ دارند.

اشیای چاپ 3بعدی با قابلیت تغییر رنگ

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، شیشه های دیکرویک(dichroic) می توانند نور مرئی را به صورت رنگ های متفاوت نمایش دهند. اکنون دانشمندان هلندی دریافته اند که می توان از این ماده برای ساخت اشیای سه بعدی استفاده کرد تا کاربردهای عملی داشته باشد.

دانشمندان دانشگاه واخنینگن(WUR) هلند، کار خود را با پولی وینیل الکل(PVA) شروع کردند که یکی از در دسترس ترین پلیمرها برای چاپ سه بعدی است. آنها نانوذرات طلا را در اندازه های گوناگون به این پلیمر اضافه کردند به طوری که طلای زیادی مورد احتیاج نبود. دانشمندان نهایتاً پیروز شدند اشیای سه بعدی گوناگونی را با استفاده از پولی وینیل الکل غنی از طلا ابداع نمایند.

هنگام تابش نور به یک طرف از اشیا، معین شد که نانوذرات طلا می توانند نور را منعکس نمایند و موجب شوند تا اشیا به رنگ قهوه ای مات درآیند. در مقابل، نور تابیده شده به طرف دیگر اشیا، از میان نانوذرات طلا عبور کرد و موجب شد که اشیا به رنگ بنفش نیمه شفاف درآیند.

شاید با تجاری سازی این ماده بتوان آن را در چاپگرهای سه بعدی به کار گرفت و از آن در کارهای هنری یا جواهرسازی نیز استفاده کرد. با استفاده از این ماده می توان به چاپ سه بعدی اشیایی مانند لنزهای چشمی پرداخت که نور را منعکس می نمایند.

دانشمندان در حال حاضر به پردازش این فناوری مشغول هستند و اثرات استفاده از انواع گوناگون نانوذرات طلا و مواد چاپ سه بعدی را در آن آنالیز می نمایند.

این پژوهش در مجله Beilstein Journal of Nanotechnology به چاپ رسید.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 1397

به "اشیای چاپ 3بعدی با قابلیت تغییر رنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشیای چاپ 3بعدی با قابلیت تغییر رنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید