انحصار اقتصادی منافع مردم را تحت الشعاع قرار داده است

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، حسین راغفر با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری­ دوشنبه شب شبکه دو سیما­ درباره نامه خود و برخی از اقتصاددانان کشورمان به رئیس جمهور درباره مسائل اقتصادی اضافه نمود: هدف از این نامه، توجه دادن به مردم و مشکلات اساسی اقتصاد کشور بوده است البته این مشکلات فقط متوجه دولت به تنهایی نیست بلکه مجموعه ای از سوء تدبیرها در حوزه های مختلف وجود دارد.

انحصار اقتصادی منافع مردم را تحت الشعاع قرار داده است

وی با اشاره به اینکه درآمدهای ارزی دولت در 4 ماهه اول امسال، 30 میلیارد دلار بوده است ، خاطرنشان کرد : این میزان تا خاتمه سال در شرایط تحریمی کافی است زیرا حدود 10 میلیارد دلار احتیاج دارویی و غذایی داریم و­ 20 میلیارد دلار هم احتیاجهای فراوری صنعتی کشورمان است اما دولت در بسته پیشنهادی خود اختصاص ارز به فراورینماینده ها را حذف نموده است و اگر به این فراورینمایندگان توجه نگردد احتمال حذف یک میلیون شغل وجود دارد­ بنابراین برای جلوگیری از آسیب های ناشی از تحریم ها پیشنهادهایی را ارائه کردیم.

این اقتصاددان افزود: در 4 ماه نخست امسال، 700 میلیون دلار برنج ، یک میلیارد دلار نهادهای دامی، 100 میلیون دلار کره و 800 میلیون دلار دارو وارد کردیم پس چرا در کره 51 درصد و یا در برنج 46 درصد افزایش قیمت و در دارو و نهادهای دامی هم کمبود داشته باشیم؟

راغفر با بیان اینکه همه این اقلام با دلار کمتر از 4200 تومان وارد گردیده است، افزود: همه اینها نشان دهنده سوء تدبیر در مدیریت منابع ارزی و عرضه به بازار و کنترل آن است و به نظر می رسد، دستی در کار است و این موجب نگرانی و اضطراب در جامعه گردیده است .

وی ادامه کرد: در شرایط جنگ اقتصادی باید قواعد اضطراری دوران جنگ را اعمال کنیم و کسانی که می­ خواهند از منابع ملی و ارزی استفاده نمایند باید پیمان نامه ارزی بسپارند.

راغفر خاطرنشان کرد: سالی 10 میلیارد دلار به صنایع پتروشیمی و فولاد کشورمان یارانه برق پرداخت می گردد و این به جز سنگ معدن ارزان و گاز و آب تقریبا رایگان است که آنها استفاده می نمایند با این حال مدعی هستند که ارز حاصل از صادراتشان را باید در بازار آزاد بفروشند.

وی افزود: از 1339 قلم کالای ممنوع، 530 قلم آن از ابتدای انقلاب ممنوع است و واردات 260 قلم از این تعداد، از 10 تا 1000 دلار است.

راغفر با تاکید بر اینکه باید عرضه و تقاضای ارز مدیریت گردد، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی تصمیمات ارزی به جای یک نهاد یا اداره کل باید به مجلس شورای اسلامی محول گردد تا نمایندگان درباره آن به صورت علنی تصمیم می گیرند.

وی با بیان اینکه تخصیص 20 میلیارد دلار ارز در مدت یک هفته بی سابقه بوده است، افزود: تخصیص های ارزی نباید توسط یک فرد­ و یا گروه محدود در پشت درهای بسته انجام گردد.

راغفر افزود: منابع ارزی فقط باید به کالاهای اساسی مورد احتیاج تخصیص داده گردد و دلیلی ندارد آزادسازی افسارگسیخته قیمت انجام گردد.اینکه بازار ثانویه در 2 روز تصویب و سپس ابلاغ گردد کار درستی نبوده باید بیشتر بر روی این موضوع مطالعه می گشت.

در ادامه راغفر با اشاره به اینکه نظام مالیاتی ما یکی از مشکلات اساسی کشور است، خاطرنشان کرد: به گشتت فرار مالیاتی و به میزان 25 درصد فراوری ناخالص داخلی کشور داریم.

وی افزود: مالیات بر عواید سرمایه ای و مالیات بر ساخت و ساختمان های لوکس را باید اخذ کنیم اما در کشور ما این گونه نیست.

راغفر افزود: فولاد مبارکه در سال گذشته 7 هزار و 300 میلیارد تومان سود خالص داشته است، اما مالیات پرداختی او فقط یک و 3 دهم درصد بوده است.

مردم هدف جنگ اقتصادی هستند

محمد خوش چهره اقتصاددان و استاد دانشگاه هم با حضور در این برنامه با اشاره به نامه برخی از اقتصاددانان به رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این­ نامه اقتصاد ایران را آسیب شناسی نموده است.

وی با بیان اینکه جنگ اقتصادی مقوله بسیار مهمی است، افزود: این موضوع باید تبیین و جدی گرفته و ریشه ها و علل آن بررسی و تجزیه و تحلیل گردد.

خوش چهره خاطرنشان کرد: متغیرهای کلان مسئله دار زیادی داریم از جمله نرخ رگشت اقتصادی ،­ اشتغال ، سطح عمومی قیمت ها و تورم، سرمایه گذاری، واردات. همچنین عوامل غیر اقتصادی مانند تحریم، نوسانات قیمت نفت و در کنار آن عوامل روانی و بی اعتمادی گشتیدی وجود دارد که همه اینها بر اقتصاد تاثیر می گذارد که باید با برنامه ریزی درست و اقدامات آنی ، میان مدت و بلند مدت درباره آن به درستی تصمیم گیری گردد.

این اقتصاددان افزود: حجم نقدینگی با وجود اشکالاتی که بر آن وارد است اما تزریق آن به منابع مولد و فراوری، مفید است.

وی با تاکید بر اینکه منابع ارزی باید به طور صحیح مدیریت گردد، افزود: سیاست های دولت باید سازگار و هماهنگ باگشت.

خوش چهره با اشاره به اینکه وظیفه اصلی بانک مرکزی در همه دنیا حفظ ارزش پول ملی است، خاطرنشان کرد: مردم هدف جنگ اقتصادی هستند بنابراین باید تصمیمات درست اقتصادی گرفته گردد زیرا با کاهش ارزش پول، کارمندان، کارگران، بازنشسته ها و معلمان فقیرتر می شوند.

وی افزود: باید مرکزیتی وجود داشته باگشت تا تصمیمات کلان اقتصادی را اتخاذ نمایند.

خوش چهره خاطرنشان کرد: سیاست های مالی و پولی باید سازگار باشند و مالیات ها باید به نحو درست گرفته گردد و فشار فقط بر روی قشر ضعیف نباگشت و باید عدالت مالیاتی حاکم باگشت.

وی با بیان اینکه 95 درصد در آمد آمریکا از مالیات تامین می گردد، افزود: کاهش وابستگی به درآمدهای غیر مالیاتی از جمله راه چاره هاست.

اشتباهات مهلکی در اقتصاد مرتکب گردیده ایم

سید محمد بحرینیان صنعتگر و پژوهشگر توسعه نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره نامه مشترک خود و برخی از اقتصاددانان به رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این نامه مربوط به اشکالات ساختاری اقتصاد و عوامل به وجود آورنده آن است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران چند بعدی است، افزود: نباید آن را سیاه و سفید دید.

بحرینیان خاطرنشان کرد: مشکل نظام تصمیم گیری در اقتصاد را داریم و اشتباهات مهلکی را انجام می دهیم که باید نهاد فرا قوه ای از سه قوه برای تصمیم گیری اقتصادی تشکیل­ گردد.

وی افزود: با ماده 10 قانون برنامه چهارم توسعه ، بلای نقدینگی­ در کشور به وجود آمد و امکان خلق پول بی ضابطه با این ماده فراهم گشت که اکنون این مشکل در حال حل است.

بحرینیان افزود: از سال 1384 تا خاتمه سال 1391 به طور متوسط هر سال 79­ میلیارد و 760 میلیون دلار واردات داشتیم و این موضوع با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست.

این صنعتگر و پژوهشگر توسعه با بیان اینکه راه نجات کشور ، تمرکز بر روی فراوری است، خاطرنشان کرد: فراوریات ما ارز بر است، به همین علت متزلزل است.

وی افزود: تعدادی از مسئولان تصمیم گیر اقتصادی ما اهلیت سیاسی و امنیتی دارند و انسان های خوبی هم هستند، اما اهلیت حرفه ای ندارند و این موضوع در همه قوای کشور وجود دارد.

بحرینیان افزود: اکنون یک گروه و قوه عاقله از دانشگاهیان و صنعتگران باید تصمیم بگیرند.

zeetova.ir: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: mehrnews.com
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 15

به "انحصار اقتصادی منافع مردم را تحت الشعاع قرار داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انحصار اقتصادی منافع مردم را تحت الشعاع قرار داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید