اندروید 12 پردردسرترین و پرباگ ترین آپدیت اندروید طی چند سال اخیر بوده است

به گزارش راه ساری، اندروید 12 طی چند سال اخیر در بین آپدیت های اندروید یکی از پردردسرترین و پرباگ ترین آپدیت ها بوده است. اگرچه قابلیت های خوبی را به گوشی های هوشمند اضافه نموده اما با این حال همان اندروید قدیمی است؛ با خوبی ها و بدی های همیشگی اش.

اندروید 12 پردردسرترین و پرباگ ترین آپدیت اندروید طی چند سال اخیر بوده است

گوگل اواخر سال گذشته رسما اندروید 12 را در دسترس شرکت های تولیدنماینده گوشی های اندرویدی قرار داد تا شرکت ها نیز آن را برای محصولات خود منتشر نمایند. شرکت آمریکایی تبلیغات زیادی در رابطه با قابلیت های متعدد این سیستم عامل منتشر کرد و آن را برترین، سریع ترین و مجهزترین سیستم عامل خود خواند. گفته می شد با این سیستم عامل، گوشی های میان رده و مالی که کاربران را با لگ ها و کندی های متعدد خسته نموده بودند، نفس راحتی خواهند کشید چون اندروید 12 قرار است به صورت بسیار بهینه ای طراحی گردد.

مدت ها گذشت و وان پلاس و سامسونگ به عنوان اولین شرکت های اندرویدی که توانستند رابط کاربری خود را مبتنی بر اندروید 12 طراحی نمایند، این آپدیت را برای گوشی های خود منتشر کردند. اما این آپدیت که قرار بود پایدار هم باشد آنقدر مشکل داشت که وان پلاس مجبور شد فرایند انتشار آن را متوقف کند اما سامسونگ به فرایند انتشار آپدیت ادامه داد چرا که عملکرد آن بسیار بهتر از وان پلاس بود. اما خود گوگل هم نتوانست جلوی یک سری از باگ ها را بگیرد و حتی تا همین الان هم آپدیت هایی را برای سری پیکسل 6 منتشر می نماید تا بعضی از این باگ ها را برطرف کند.

حال این پرسش بوجود می آید که اصلا موضوع از چه قرار است؟ چرا گوگل نتوانسته یک سیستم عامل را بعد از این همه مدت به شکل مناسبی برای گوشی های خودش بهینه کند؟ به نظر می رسد یک سری فاکتورها وجود دارد که باعث شده سال جاری اندروید اندکی دور از انتظار ظاهر گردد. هرچند سیستم عامل اندروید به خودی خود به نسبت iOS شلوغ تر و شلخته تر است. در واقع اندروید یک پارک عمومی است که دسترسی همه به آن باز است در حالی که iOS یک منطقه حصار کشیده شده و کاملا محدود و مرتب است و در آن از شلوغی خبری نیست. البته گوگل سعی کرد از لحاظ ظاهر اندکی در اندروید 12 بهبودی هایی را قرار دهد تا همه چیز یک دست تر و منظم تر به نظر برسد اما اندروید همچنان اندروید است و خوب و بد همیشگی خود را دارد.

اندروید 12 در ماه مه سال 2021 رسما از سوی گوگل معرفی گردید. بعد از آن در ماه اکتبر، شاهد عرضه نسخه پایدار آن بودیم. یک ماه بعد از آن، سری پیکسل 6 در دو مدل استاندارد و پرو با اندروید 12 به عنوان سیستم عامل پیش فرض در دسترس نهاده شدند. انتظار داشتیم کلی باگ در این گوشی ها ببینیم که اینطور هم شد اما در ماه دسامبر گوگل آپدیتی را منتشر و تعداد زیادی از آن ها را برطرف کرد. البته این در حالی است که گوگل بعد از عرضه رسمی اندروید 12 یک ماه فرصت داشت تا آن را برای گوشی های خود بهینه کند. اما این کار را نکرد. بدتر از آن، آپدیت ماه دسامبر خودش هم کلی مشکل برای سری پیکسل 6 بوجود آورد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به افت عملکرد اتصال شبکه اشاره نمود.

گوگل فرایند انتشار آپدیت را متوقف و حتی فایل آن را هم که برای دانلود در دسترس قرار داشت حذف کرد تا کسی به صورت دستی آن را دانلود نکند. هنگامی هم که در رابطه با این کار پرسیده شد، گوگل ترجیح داد سکوت کند اما بعدها گفت که قرار است در ماه ژانویه آپدیتی را برای برطرف مشکل عرضه کند تا تمام این مسائل را که بعد از عرضه آپدیت دسامبر بوجود آمد برطرف سازد.

گوگل البته در این زمینه تنها نبود. کاربران سامسونگ در کره جنوبی هم وجود مسائلی را در گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 بعد از دریافت رابط کاربری One UI 4.0 مبتنی بر اندروید 12 گزارش داده بودند که از جمله این موارد می توان به پرش تصویر و بعلاوه خرابی گوشی اشاره نمود. برای بعضی از کاربران حتی لیست حروف الفبا در اپلیکشین Phone هم غیب شده بود و هنوزم به حالت قبل بازنگشته است. سامسونگ وجود دو مشکل ابتدایی را تأیید و آپدیتی را برای حل آن عرضه کرد.

وان پلاس هم که اصلا شرایط خوبی نداشت. این شرکت خیلی زود تصمیم گرفت اندروید 12 را برای سری وان پلاس 9 عرضه کند اما رابط کاربری مبتنی بر اندروید 12 این شرکت آنقدر باگ داشت که شرکت مجبور شد فرایند انتشار آپدیت را متوقف کند. یعنی درست مثل کاری که گوگل بعد از نقدها فراوانی که از آن شد انجام داد. در یک بیانیه ای کوتاه، وان پلاس گفت که برنامه های این شرکت برای ادغام رابط کابری آن یعنی OxygenOS با ColorOS باعث بوجود آمدن یک سری ناهماهنگی ها و در نتیجه مسائلی که شاهد بودیم شد. اما تیم نرم افزاری شرکت چینی به سرعت به بازخورد کاربران گوش داد و یک نسخه تازه از رابط کاربری وان پلاس یعنی OxygenOS را با بهبود بسیاری از بخش های مختلف آن عرضه کرد.

در هر سه موردی که به آن اشاره نمودیم، نسخه پایدار اندروید چیزی جز پایدار بود و هیچ یک از این شرکت ها هم اطلاعات زیادی را در رابطه با اینکه اصلا چرا چنین مسئله ای بوجود آمد عرضه نکردند. می گوییم سامسونگ و وان پلاس چون باید اندروید 12 را از حالت خالص خارج می کردند، وجود یک سری مسائل هم طبیعی بود اما مشکل پیکسل ها چه بود که اندروید را به صورت خالص در اختیار داشتند؟

وب سایت The Verge برای آنالیز این موضوع تصمیم گرفت با میشل رحمان، یکی از اعضای توسعه دهندگان XDA تماس بگیرد چرا که این شخص در زمینه کدهای پایه اندروید و کشف نکات مختلف از آن ها مهارت دارد. The Verge صحبت های خود را در رابطه با باگ های سری پیکسل 6 شروع کرد و رحمان هم گفت که به احتمال بسیار زیاد، حجم زیاد فایل آپدیت بوده که باعث بوجود آمدن یک سری از مسائل شده است. حجم این آپدیت در مقایسه با سایر آپدیت ها به شکل غیرمعمولی زیاد بوده و رحمان هم فکر می نماید یک رابطه ای بین این موضوع و باگ های ریز و درشتی که در سری پیکسل 6 شاهد بودیم وجود دارد. او اضافه کرد: بسیاری از کاربران از جمله خود من، اندروید 12 را بعد از لالی پاپ (اندروید 5.0)، بزرگ ترین آپدیت اندروید می دانستیم چرا که کلی تغییرات ظاهری در رابط کاربری و قابلیت های نرم افزاری تازه را در آن شاهد هستیم.

او بعلاوه اظهار داشت تعهد گوگل برای اینکه هر سال یک آپدیت تازه اندروید عرضه کند باعث شده شرایط بدتر گردد چون گوگل می خواهد تغییرات زیادی روی سیستم عامل خود اعمال کند ولی این بازه زمانی یک ساله که خودش آن را در نظر گرفته باعث می گردد فضای زیادی در اختیار گوگل برای آزادی عمل قرار نگیرد. آن ها بلافاصله بعد از اینکه اندروید 11 در اختیار کاربران نهاده شد، کار را روی اندروید 12 شروع کردند و دوران سختی هم داشتند. بعد از آن هم باید فقط روی باگ ها کار می کردند. اگر هم اندکی عرضه اندروید 12 به تأخیر می افتاد، از آن طرف وقت کمی برای کار روی اندروید 13 باقی می ماند.

نکته ای هم که وجود دارد این است که شرکت ها می توانند این آپدیت ها را با سرعت کمتر ولی کیفیت بیشتر برای گوشی ها منتشر نمایند. عجله برای چیست؟! سال جاری را در نظر نگیرید که بسیاری از گوشی ها تا این میزان زود آپدیت را دریافت نموده اند. سال گذشته سامسونگ سه ماه و نیم بعد از عرضه رسمی اندروید 11، اولین گوشی خود را به آن مجهز کرد. آن هم یک پرچم دار و نه میان رده یا گوشی مالی.

جز پرچم دارهای گران قیمت و گوشی های گوگل، غالبا گوشی های دیگر برای دریافت اندروید باید مدت زمان زیادی را منتظر می ماندند. سال جاری اندکی شرایط در این زمینه بهتر شد اما آپدیت چگونه بود؟ مگر غیر این است که باز هم جز سامسونگ، سایر شرکت ها مجبور شدند آهسته تر پیش رفته و در ابتدا آپدیت را از لحاظ پایداری مورد آنالیز بیشتری قرار دهند؟ تمایل بسیاری کاربران این است که خیلی زود به آپدیت های تازه دسترسی داشته باشند حتی اگر مسائلی را به همراه داشته باشد اما در نهایت همه آن ها شرکت ها را به خاطر وجود این باگ ها انتقاد می نمایند. بنابراین بهتر است شرکت ها هم اندکی آهسته تر اما با کیفیت بیشتر، آپدیت ها را عرضه نمایند.

یکی از همین شرکت ها همانطور که در ابتدا هم گفته شد و میشل رحمان هم به آن اشاره نمود، وان پلاس بود که به علت ادغام قابلیت های رابط کاربری اوپو یعنی ColorOS و رابط کاربری خودش یعنی OxygenOS شرایط را پیچیده کرد. کاربرانی که از اندروید 11 با رابط OxygenOS 11 به نسخه 12 کوچ می نمایند، تغییرات بسیار زیادی را شاهد خواهند بود که همین موضوع دریچه ای است به سوی باگ های بیشتر.

یکی دیگر از شرکت هایی که خیلی زود برای عرضه اندروید 12 برای گوشی هایش اقدام نکرد و فرصت بیشتری هم در اختیار داشت ریلمی بود. اما مسئله ای که گوشی های این شرکت با آن روبرو شدند باگی بود که وقتی کاربر تنظیمات را از گوشی قدیمی به گوشی تازه برمی گرداند، یک سری از قابلیت ها نظیر نور شب همواره در گوشی تازه روشن می ماند. این مشکل به خاطر تفاوت رفتار رابط کاربری ریلمی و سیستم عامل گوگی در بکارگیری سیستم نور شب بود. حتی رابط وان پلاس هم از همین مشکل رنج می برد. میشل رحمان گفت مسائلی از این دست هستند که باعث می شوند اندروید 12 آپدیتی اینچنین دردسرساز باشد.

اما با تمام این موارد که باعث شده اند اندروید 12 آپدیت خیلی خوب و بی دردسریاز آب در نیاید، باید به مشکل ریشه ای اندورید هم اشاره کنیم. اندروید در طبیعت خود یک سیستم عامل چند بخشی است. یعنی اینکه اصلا اندروید ثابتی نداریم. به هر گوشی که نگاه می کنیم می بینیم اندروید به شکل دلخواهی برای آن شخصی سازی شده آن هم نه از سوی کاربر بلکه از سوی شرکت سازنده. مثلا اندروید 12 آنگونه که برای گلکسی S21 طراحی شده، برای وان پلاس 9 نشده چون هر شرکت مخابراتی، هر شرکت سازنده و حتی خود گوگل، تغییرات زیادی را قبل از اینکه آن را برای گوشی های شان عرضه نمایند روی آن اعمال می نمایند و همین موارد باعث می گردد مسائل زیادی هم در آن بوجود بیاید. تا زمانی هم که گوگل راهکار خوبی برای حل مشکل پیدا نکند، شرکت دیگری نمی تواند کاری انجام دهد.

در حالی که شرکت های تولیدنماینده گوشی های اندرویدی و خود گوگل برای عرضه سریع تر آپدیت ها کوشش می نمایند، در راستای جلب توجه مردم به گوشی های بالارده خود هم فعالیت بسیار زیادی انجام می دهند. مثلا وان پلاس گوشی های قدرتمند اما مقرون به صرفه قیمت خود را در دسته متفاوتی از پرچم داران پریمیوم قرار می دهد. برای مثال پرچم دارانی نظیر وان پلاس 9 پرو و سری نورد آپدیت ها را در مدت زمان متفاوت و با کیفیت متفاوتی دریافت می نمایند. سامسونگ کوشش می نماید گوشی های تاشو را بیشتر در دید قرار دهد، گوگل پیکسل 6 و 6 پرو را با آن طراحی تازه و مجذوب کننده و پردازنده اختصاصی، تنها پرچم دار خود می داند و بسیاری موارد دیگر. اما همه آن ها سال جاری با آپدیت های پرباگ آزار دیده اند و کسی اهمیتی به کیفیت یا جایگاه آن ها در دنیای گوشی های هوشمند نمی انداخت. همه نگران این بودند که چرا گوشی آنطور که باید کار نمی نماید.

واقعا مایه تأسف است که می بینیم همه به سخت افزار اهمیت می دهند. گوگل، سامسونگ، وان پلاس و… فقط این روزها به ظاهر گوشی اهمیت می دهند و یک سری قابلیت های سخت افزاری دیگر نظیر تراشه قدرتمند و تازهتر، دوربین های بهتر، باتری های بزرگ تر، شارژرهای سریع تر و بسیاری موارد دیگر. اما وقتی به نرم افزار می رسیم می بینیم کلی مشکل وجود دارد که باید برطرف گردد. در گوشی های میان رده و مالی که کاربران آن بودجه محدودتری هم برای خرید گوشی دارند و در پی محصولی هستند که فقط کارشان را راه بیاندازد، چنین آپدیت هایی واقعا آزاردهنده هستند. اما متأسفانه کمتر کسی به این قشر اهمیتی می دهد و غالبا صدای کاربران گوشی های پرچم دار است که در می آید و مورد توجه قرار می گیرد.

البته به نظر نمی رسد این مسائل باعث گردد کاربران به این سادگی از اندروید دل بنمایند. همین که شرکت ها فرایند انتشار آپدیت خود را به نسبت سال گذشته سریع تر نمایند برای کاربران مایه دلگرمی است. بنابراین به نظر می رسد برای مهاجرت به iOS، کاربران اندروید دلایل بیشتری می خواهند چون به گونه ای می توان گفت بسیاری از آن ها در این زیست بوم زندگی می نمایند و ترک آن اصلا کار ساده ای نیست. آن ها تمام اپلیکیشن هایی که برای آن پول پرداخت نموده اند را از دست می دهند، آزادی عمل قبل را ندارند، با یک سری موانع تازه در گوشی های اپل روبرو می شوند که چالش های خاص خود را دارد و بسیاری موارد دیگر. هرچند اگر این اتفاق هم بیفتد، موضوعی مثل این اصلا بی تأثیر نخواهد بود.

نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ آیا ترجیح می دهید آپدیت ها برای تان دیر به دیر اما با کیفیت بسیار بالا عرضه گردد یا از همین فرایند راضی هستید و میلی به تغییر آن ندارید؟

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14586

به "اندروید 12 پردردسرترین و پرباگ ترین آپدیت اندروید طی چند سال اخیر بوده است" امتیاز دهید

1 کاربر به "اندروید 12 پردردسرترین و پرباگ ترین آپدیت اندروید طی چند سال اخیر بوده است" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندروید 12 پردردسرترین و پرباگ ترین آپدیت اندروید طی چند سال اخیر بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید