ایجاد خانه های کوچک برای معلولان ذهنی

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، حسین نحوی نژاد در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار گردید، گفت: مستمری مددجویان در سال 96، 3.5 برابر افزایش یافت درحالی که در سنوات گذشته 10 یا 20 هزار تومان زیاد می شد.

ایجاد خانه های کوچک برای معلولان ذهنی

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا سال 97، 330 هزار نفر از پشت نوبتی ها تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته اند، این در حالی است که ابتدای امسال بیش از 500 هزار نفر به افراد تحت پوشش اضافه شده اند.

نحوی نژاد در مورد خانه های کوچک اضافه کرد: با جلب مشارکت نهادهای بین المللی، بیش از 100 نفر از مدیران و کارشناسان را آموزش داده ایم و تاکنون 50 خانه کوچک در 15 استان ویژه معلولان ذهنی ایجاد شده است که 550 نفر در این خانه ها زندگی می نمایند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه یارانه مراکز غیردولتی 20 درصد افزایش پیدا می نماید، توضیح داد: علاوه بر افزایش یارانه در سال آینده، با توجه به تورم امسال، دولت همکاری های لازم را برای جبران هزینه های این مراکز انجام خواهد داد.

وی در مورد آمار معلولان پشت نوبتی گفت: بر اساس سامانه اطلاع رسانی بهزیستی، احتیاجهای افراد در این سامانه تغییر می نماید به طوری که در حال حاضر از یک میلیون پشت نوبتی با پوشش بیش از 500 هزار نفر، تعداد آنها به 500 هزار نفر رسیده که 100 هزار نفر نیز با توجه به احتیاج به خدمات بهداشتی، به این تعداد اضافه شده اند و حدود 600 هزار معلول پشت نوبتی داریم البته عمده پشت نوبتی ها به دلیل مستمری بوده است.

نحوی نژاد گفت: تاکنون برای تأمین سمعک به خارج از کشور وابسته بودیم و در داخل فراوری نمی شد اما به تازگی متخصصین داخلی توانسته اند سمعک را فراوری نمایند که به زودی روانه بازار خواهد شد و به نظر می رسد با این فراوریات، پشت نوبتی ها کاهش پیدا کند.

وی به هزینه سمعک اشاره نمود و اضافه کرد: در حال حاضر حداقل 300 و حداکثر 20 میلیون تومان قیمت سمعک در کشور است که سمعک های فراوری داخل یک سوم حداقل قیمت را می توانند داشته باشند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه 340 هزار معلول در روستاها و مراکز صعب العبور تحت پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه هستند، گفت: قصد داریم تعداد این افراد را در امسال افزایش دهیم.

نحوی نژاد به ساخت مسکن برای خانواده های دارای بیش از دو معلول اشاره نمود و گفت: قصد داریم اقداماتی در جهت مناسب سازی منازل مسکونی معلولان انجام دهیم به طوری که امسال 30 میلیارد تومان برای مناسب سازی منازل در نظر گرفته ایم تا آنهایی که نمی توانند از مسکن استفاده نمایند، حداقل منازل مناسب سازی داشته باشند.

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 867

به "ایجاد خانه های کوچک برای معلولان ذهنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد خانه های کوچک برای معلولان ذهنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید