ایرانگردی هیات تبادلات فرهنگی در قالب طرح یک کمربند، یک جاده

به گزارش راه ساری، یک هیات رسمی شامل هنرمندان چینی، رئیس موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای و رئیس دانشکده هنر و صنایع دستی دانشگاه فوژو در سفر به سه شهر ایران با مهمترین جاذبه های گردشگری ایران آشنا شدند.

ایرانگردی هیات تبادلات فرهنگی در قالب طرح یک کمربند، یک جاده

مهر: امضای چند تفاهم نامه برای نشر کتاب درباره ایران به زبان چینی و در کشور چین، برگزاری نمایشگاههای دوجانبه و تبادلات فرهنگی هنری از جمله نتایج جلسات رسمی این گروه بود.

هیو موچین (Hu Muqing) رئیس موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای (Shanghai Art Collection Museum) درباره این سفر گفت: این سفر بسیار شاخصی برای من بود. مهمان نوازی ایرانی را در رفتار مسئولان دولتی و مدیران موزه هایی که از آن ها بازدید کردیم گرفته تا دوستانمان در ایران و مردم عادی دیدیم.

این هنرمند با اشاره به بازدیدشان از موزه ملی ایران، موزه و کتابخانه ملی ملک، موزه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و البته موزه هنرهای معاصر اصفهان توضیح داد: ما موزه های ایران را خیلی حرفه ای و جالب توجه دیدیم مخصوصاً موزه هنرهای معاصر اصفهان را که در آن یک افتتاحیه استاندارد بین المللی برای نمایشگاه مشترکمان برگزار گردید. همچنین در موزه ملک دیدیم که چه قدر تشابهات و اشتراکات فرهنگی ایران و چین زیاد است اما کمتر در این مورد صحبت شده است.

او که در حاشیه بازدیدش از خانه- آتلیه هوشنگ جزی زاده،چهره ماندگار نگارگری، صحبت می کرد، افزود: اصفهان واقعاً پایتخت هنر است. هتلی که در آن اقامت داشتیم، استودیوی آقای جزی زاده، مینیاتوریست ایرانی که از آن بازدید کردیم و موزه هنرهای معاصر همه این فضاها اتمسفر قوی هنری داشتند. نقاشی های کاخ موزه چهلستون هم بسیار زیبا و فوق العاده بودند.

موچین که در صدر گروهی با عنوان هیات تبادلات فرهنگی یک جاده، یک کمربند به ایران سفر نموده بود و طی سال های اخیر پروژه های مشترکی در حوزه میراث ناملموس جاده ابریشم با همکاری بنیاد هنری بردبار انجام داده است، افزود: اصفهان از قدیم یک پایگاه مهم در جاده ابریشم بوده است. حالا که دولتمردان چینی طرح یک جاده و یک کمربند را ارائه نموده اند، اصفهان و ایران می توانند به عنوان پلی شهرهای مختلف این جهت را به هم وصل نمایند.

او در صحبت هایش با اشاره به نمایش آثار بچه ها ایرانی در شانگهای و آثار بچه ها چینی در اصفهان، با موضوع جاده ابریشم، توضیح داد: نمایشگاه آثار هنری بچه ها و نوجوانان ایرانی و چینی که در اصفهان و شانگهای برگزار گردید، یک شروع خیلی خوب بود و امیدواریم که در آینده بتوانیم ارتباطات قوی تری با اصفهان و ایران در حوزه تبادلات فرهنگی برقرار کنیم.

پروفسور پن یولونگ (Professor Pan Youlong) رئیس دانشکده هنر و صنایع دستی دانشگاه فوژو (Fuzhou University) درباره هیات هنرمندان چینی اعزامی به ایران، آنها را از جمله هنرمندان مهمی که در سطح ملی و بین المللی شناخته شده هستند و جوایز نقره و طلی متعددی در داخل و خارج از کشور کسب نموده اند، خواند. به روایت او این سفر و البته برپایی نمایشگاه در ایران، در راستای تبادلات فرامرزی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس بشری محسوب می گردد. مخصوصاً که استان فوجیان که شماری از این هنرمندان از این استان راهی ایران شده اند، سهم به سزایی در حوزه تامین مواد اولیه، میانی و نهایی صنایع دستی دارد و به طور ویژه در رشته های منبت چوب، سرامیک، سنگ تراشی، مجسمه سازی و انواع حکاکی روی عقیق و یشم، صاحب سخن است.

به گفته او فوجیان زادگاه هنر لاکی و سنگ تراشی و سرامیک است و این می تواند زمینه همکاری های بیشتر در حوزه صنایع دستی را میان ایران و چین فراهم کند.

این هیات چینی سفرشان را از تهران و جلسه رسمی با حضور مدیر موزه ملی ایران و بازدید از این موزه شروع کردند. سپس بازدید و جلسه رسمی در موزه ملی ملک را تجربه کردند و موزه جواهرات ایران را نیز دیدند. پس از آن راهی شیراز شدند تا دو جلسه با رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار نمایند که در این بازدید از مخزن مرکز اسناد هم دیدن کردند.

سپس راهی ساختمان شهرداری شیراز شدند تا با معاون فرهنگی شهردار دیدار نمایند. این گروه سفرشان به شیراز را با بازدید از ارگ کریمخان، بازار شیراز، مسجد نصیرالملک، تخت جمشید و نقش رستم به سرانجام رساندند و راهی اصفهان شدند. اقامت هنرمندان چینی در اصفهان با حضور در افتتاحیه نمایشگاه سمفونی دوستی راه ابریشم در موزه هنرهای معاصر اصفهان شروع شد و در ادامه این گروه توانستند از میدان نقش دنیا، کاخ موزه چهلستون، مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع عباسی دیدن نمایند. سرانجام بخش سفرشان نیز حضور در یک رویداد فرهنگی (cultural program) با موزه آشنایی با فرش ایرانی در دوستداران فرش بود. آن ها سپس به تهران بازگشتند و سفر ایرانشان را با بازدید از کاخ موزه گلستان به سرانجام بردند.

این هیات که به دعوت بنیاد هنری بردبار به ریاست حسین بردبار و موزه هنرهای معاصر اصفهان وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان به ایران سفر نموده بودند، در فضاهای مختلف از جمله ورودی موزه ملی ایران، رو به روی ارگ کریمخان، بالای کاخ تچر در تخت جمشید، در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و صحن مسجد جامع عباسی با پرچمی عکس یادگاری گرفتند که بر رویش نوشته شده بود: هیات تبادلات فرهنگی یک جاده، یک کمربند (the Belt & Road cultural exchange delegation) .

آنها همچنین به مدیران موزه های مورد بازدید و مسئولان فرهنگی هدایای نفیسی دادند که معرف صنایع دستی و میراث فرهنگی ناملموس چین بودند. از جمله ابریشم دوزی دورو و ظرف چای چینی و اندوزی با نقش قصر ممنوعه پکن.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 6285

به "ایرانگردی هیات تبادلات فرهنگی در قالب طرح یک کمربند، یک جاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانگردی هیات تبادلات فرهنگی در قالب طرح یک کمربند، یک جاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید