خانه تاریخی آراسته در بیرجند مرمت شد

به گزارش راه ساری، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند از مرمت خانه تاریخی آراسته خبر داد و گفت: عملیات مرمت این خانه تاریخی که از تیرماه امسال آغاز شده بود، شامل پاک سازی و مرمت تزئینات گچی و گچ کاری فضاهای داخلی بناست.

خانه تاریخی آراسته در بیرجند مرمت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، علیرضا نصرآبادی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند امروز شنبه 24 شهریور با اعلام این خبر افزود: خانه تاریخی آراسته در داخل بافت تاریخی شهر بیرجند قرار گرفته است. عناصر معماری موجود در بنا شامل سردر ورودی، هشتی، دالان، دهلیز، حیاط مرکزی، ایوان، اتاقهای متعدد پیرامون حیاط و دیوارهای قطوری است که با مصالح خشت و گل ساخته شده اند سردر ورودی با طاق جناغی و تزیینات رسمی بندی به گونه ای بسیار استادانه ساخته شده است از نکات جالب توجه در این بنا طاقنماهایی با قوس جناغی و تزئینات رسمی بندی پیرامون حیاط مرکزی است.

او ادامه داد: در اطراف حاشیه فوقانی حیاط مرکزی با نقوش مختلف گچبری طراحی شده است. از عناصر دیگر این بنا ایوان ستوندار آن است که با تزئیناتی همچون نقوش گچبری زینت یافته است.

خانه آراسته در محدوده بافت تاریخی شهر بیرجند، خیابان منتظری، منتظری 3 واقع شده و جزو آثار تاریخی با ارزش مربوط به دوره تاریخی قاجاریه به حساب می آید.

این خانه تاریخی با شماره 1891 مورخ 1376/5/1 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: میراث آریا
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 4679

به "خانه تاریخی آراسته در بیرجند مرمت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی آراسته در بیرجند مرمت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید