بازسازی یک آب انبار تاریخی در رُشتخوار خراسان رضوی پایان یافت

به گزارش راه ساری، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رشتخوار گفت: بازسازی و ساماندهی آب انبار تاریخی اکبرآباد این شهرستان انتها یافت.

بازسازی یک آب انبار تاریخی در رُشتخوار خراسان رضوی پایان یافت

کاظم کامیاب مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رشتخوار گفت: در این بازسازی و بازسازی که با مشارکت میراث فرهنگی، دهیاری و شورای اسلامی روستای اکبرآباد انجام شد آواربرداری و حمل نخاله های مخزن، پاشیر و پلکان، احیای پلکان ورودی، نصب پنجره های مخزن، آجرفرش محوطه مخزن و پاشیر و نصب کتیبه سردر ورودی آب انبار اکبرآباد انجام شد.

وی ادامه داد: مرحله نخست بازسازی و ساماندهی آب انبار تاریخی اکبرآباد در مدت حدود سه ماه انجام شد و در تلاش هستیم با تامین اعتبار مورد نیاز مرحله دوم بازسازی و ساماندهی کامل آب انبار، شامل استحکام بخشی سردر ورودی و سقف مخزن و نورپردازی آب انبار انجام شود.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشتخوار گفت: رسیدگی و ساماندهی به میراث فرهنگی روستای اکبرآباد یکی از برنامه هایی است که در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

کامیاب با بیان این که روستای تاریخی اکبرآباد در 16 کیلومتری جاده اصلی رشتخوار به خواف قرار گرفته است افزود: آب انبار اکبرآباد در جنوب غرب این روستا قرار گرفته و این سازه آبی در سال 1384 به شماره 13862 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

وی ادامه داد: طبق کتیبه سردر ورودی، ساخت این آب انبار در دوره قاجار و به دستور ذوالفقارخان قرایی و با تلاش و اهتمام فرزندش محمدحسینخان قرایی در سال 1322 به اتمام رسید.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشتخوار با اشاره به این که روستای اکبرآباد از جمله روستا های تاریخی رشتخوار است گفت: هم اکنون این روستا دارای سه اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است که شامل محوطه شهر تاریخی جیزد، آب انبار تاریخی اکبرآباد و قلعه تاریخی است و 2 اثر تاریخی دیگر آن برای ثبت در فهرست آثار ملی در دستور کار قرار گرفته است.

خبرنگاران خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مرداد 1401 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14644

به "بازسازی یک آب انبار تاریخی در رُشتخوار خراسان رضوی پایان یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی یک آب انبار تاریخی در رُشتخوار خراسان رضوی پایان یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید