خبرنگاران ترامپ در بحران

به گزارش راه ساری، تهران- خبرنگاران- ایالات متحده آمریکا روزهای عجیبی را تجربه می کند. در حالی که سیاستمداران آمریکایی و به ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی این کشور، خود را برای ورود به ماراتن انتخابات ریاست جمهوری آماده می کنند، بحران ها یکی پس از دیگری ظاهر می شوند.

خبرنگاران ترامپ در بحران

روزنامه ابتکار در گزارشی آورده است: در شرایطی که آمار بالای تلفات آمریکایی ها بر اثر شیوع کووید 19 را به حساب رفتار بی تفاوت و تصمیم گیری های دیرهنگام و اشتباه دولت گذاشته اند، آمریکا هم به طور مستقیم - با ایجاد جنگ تجاری و ایجاد محدودیت برای برخی اتباع چینی - و هم به صورت غیرمستقیم - با قطع کمک آمریکا به سازمان بهداشت جهانی و دخالت در ماجرای تایوان - به تقابل با چین پرداخته است. در شرایطی که انتظار می رود این شرایط، آمریکا را از نظر اقتصادی و حتی نظامی دچار چالش کند، قتل یک سیاه پوست توسط پلیس این کشور، باعث شکل گیری اعتراضات گسترده ای شده است. این در حالی است که سر ترامپ در روزهای گذشته به درگیری با شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر و تلاش برای لغو یکی از قانون ها مهم آمریکا در حوزه آزادی بیان گرم بوده است.

از اریک گارنر تا جورج فلوید

در روزهای گذشته انتشار ویدئویی از برخورد خشن و بی رحمانه پلیس در مینیاپلیس ایالت مینه سوتا آمریکا با یک سیاه پوست، موجی از اعتراضات روزافزون را در این شهر و دیگر شهرها و ایالت های آمریکا به راه انداخته است. در این ویدئو، یکی از ماموران پلیس او را که جورج فلوید نام داشت به ظن خلافکاری، روی زمین انداخته و با حلقه کردن بازو به دور گردن او، باعث ایست قلبی و مرگ گارنر شده بود. اریک گارنر هم در حین این برخورد گفته بود: نمی توانم نفس بکشم. وی ساعتی بعد در بیمارستانی نزدیک محل این رویداد درگذشت. مرگ گارنر که پدر شش فرزند بود، موجی گسترده علیه خشونت و بی رحمی پلیس به راه انداخت و موجی برای حمایت از حقوق شهروندی رنگین پوستان در آمریکا ایجاد کرد که شعارش این بود: نمی تونم نفس بکشم. این مورد به یادآورنده ماجرای قتل اریک گارنر، شهروند 43 ساله سیاهپوست در نیویورک توسط ماموران پلیس است. پیش تر کشته شدن مایکل براون، جوان 18 ساله سیاهپوست، به دست یک پلیس سفید در فرگوسن، جنبشی اجتماعی با شعار نافرمانی مدنی نزد سیاهپوستان به راه انداخت. مایکل براون مسلح نبود و سوءسابقه نیز نداشت.

مینیاپلیس، کانون اعتراضات در آمریکا

به دنبال این رویداد، شهرهای آمریکا به ویژه مینیاپلیس مینه سوتا، در چهار شب گذشته، صحنه تظاهرات و اعتراض های مردمی بوده است؛ روندی که خود چالش های دیگری را نیز برای دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ به ارمغان آورده است. مینیاپولیس در چهار شب گذشته، هر شب ناآرامتر از روز قبل بوده است. معترضان در این شهر بسکمک از رستوران های زنجیره ای و ساختمان های دولتی از جمله مقر اصلی پلیس شهر را به آتش کشیدند. گستردگی ناآرامی ها در حدی بود که فرماندار ایالت مینه سوتا، تیم والتز از نیروهای گارد ملی خواست برای آرام کردن اوضاع به شهر مینیاپولیس بیایند. گارد ملی آمریکا از صبح روز جمعه نهم خرداد در این شهر مستقر شده است. روز جمعه برخی از معترضان در مینیاپولیس در مقابل خانه جورج فلوید گردهم آمدند و چند دقیقه مانند روزی که جورج فلوید به قتل رسید، فریاد زدند: نمی توانم نفس بکشم. شهردار مینیاپولیس از جامعه سیاه پوستان به خاطر رفتار خشونت آمیز پلیس عذرخواهی کرده اما این نتوانسته از خشم و اندوه شهروندان بکاهد. چهار ماموری که در کشمکش با سیاه پوستان از جمله جورج فلوید درگیر بودند، بلافاصله پس از انتشار خبر درگیری اخراج شدند، اما معترضان این را کافی نمی دانند. بسکمک از معترضان، از جمله بریجت فلوید، خواهر مقتول، خواهان دستگیری و محاکمه عاملان قتل هستند. مقامات دادستانی اما تصریح کرده اند که هنوز آماده اعلام جرم علیه چهار مامور پلیسی که در این پرونده درگیر هستند، نیستند، اما گفته اند که تحقیق درمورد مرگ جورج فلوید را اولویت اصلی خود قرار داده اند. آخرین گزارش ها حاکی است درک چاوین مامور پلیسی که زانو بر گردن جورج فلوید گذاشته بود، بازداشت و به قتل متهم شده است. با توجه به تشدید وخامت اوضاع در مینیاپولیس دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز واکنش نشان داده و در پیامی توئیتری ضمن ابراز حس همدردی با دوستان و بستگان قربانی اطمینان داده است که عدالت کافی اجرا خواهد شد.

سرایت اعتراضات به سایر شهرهای آمریکا

اما مینیاپلیس تنها شهری نیست که در اعتراض به قتل شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور ناآرام است. تا کنون در شهرهایی همچون نیویورک، کلمبوس، ممفیس، پورتلند، سن پل، مینیاپولیس، دنور، فونیکس، شیکاگو و لس آنجلس هم در اعتراض به قتل جورج فلوید ناآرام بوده و شاهد تظاهرات اعتراضی بوده اند. همچنین به دنبال کشیده شدن اعتراضات به خیابان های مقابل کاخ سفید در واشنگتن، دفتر رسانه ای این کاخ که محل تجمع خبرنگاران است، برای مدتی بسته شد. هم چنین با بالا دریافت اعتراضات، فرماندار ایالت جورجیا در این ایالت حالت فوق العاده گفت. به دنبال اعتراضات مردمی در شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا نیز یک تن کشته و بیش از 40 تن دیگر زخمی شدند. رئیس پلیس دیترویت در میشیگان گفت: یک معترض پس از آنکه مظنون نامشخصی سوار بر یک خودرو به سوی جمعیت معترضان آتش گشود، کشته شد. پلیس همچنان به دنبال فرد مهاجم است. به گفته رئیس پلیس دیترویت، افسران پلیس در این حادثه نقشی نداشته اند.

بازداشت یک خبرنگار مقابل دوربین پخش زنده

خبرنگاران هم از آسیب های اعتراضات در امان نمانده اند. عصر جمعه در جریان اعتراضات علیه خشونت پلیس در شهر لوییویل ایالت کنتاکی، یک خبرنگار و یک فیلمبردار حین گزارش زنده تلویزیونی هدف شلیک گلوله فلفل قرار دریافتد. این خبرنگار از شبکه ویو 3 نیوز وابسته به سی بی اس بود و با فاصله از معترضان در حال تهیه گزارش بود که ناگهان فریاد زد: مرا می زنند!. همچنین عمر جیمنز خبرنگار شبکه سی ان ان حین پخش زنده اعتراضات شهر مینیاپولیس توسط نیروهای پلیس مورد بازداشت قرار گرفت. پلیس ایالت مینه سوتا می گوید به این علت خبرنگار شبکه سی‫ان‫ان مورد بازداشت قرار گرفته است زیرا وی به دستورات حرکت کن و اینجا نایست توجه نکرد. دستگیری خبرنگار شبکه سی‫ان‫ان باعث نارضایتی فوری خبرنگاران و بینندگان این شبکه شد و تیم والز رئیس دولت محلی مینیاسوتا به زودی از این واقعه عذرخواهی کرد و آن را کاملاً غیرقابل قبول خواند.

فرو رفتن ترامپ در گرداب اعتراضات

در این میان، دونالد ترامپ که در ماه های گذشته در مواردی همچون مقابله با شیوه کووید 19، برخورد با چین و موارد مربوط به تخلف های انتخاباتی گذشته و ... هر روز بیش از پیش مورد انتقاد قرار گرفته است، با اعتراض های اخیر دچار چالش های جدیدی شده است. این در حالی است که عملکرد او در برابر این چالش نیز مورد انتقاد شدید واقع است. ترامپ در ابتدای این اعتراضات با انتشار توئیتی معترضان را اراذل و اوباش توصیف کرده بود و تهدید کرد اگر خشونت ادامه یابد، اقدام نظامی در مینیاپولیس انجام می شود. با این حال و با اوج دریافت خشونت ها، دونالد ترامپ در مقام توضیح توئیت هایش در انتقاد به معترضان مینیاپولیس برآمد و بر تاکیدش روی این مطلب که غارت به تیراندازی ختم می شود، پافشاری کرد اما از اینکه قصد تحریک خشونت داشته باشد، عقب نشست. ترامپ شامگاه جمعه پیش از کنفرانس مطبوعاتی در پیامی توییتری نوشت: غارت به تیراندازی ختم می شود و برای همین است که مردی چهارشنبه شب در مینیاپولیس هدف شلیک گلوله قرار گرفت و مرد یا اینکه نگاه کنید چه اتفاقی در لوییویل کنتاکی رخ داد که هفت تن هدف اصابت گلوله قرار دریافتد. رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: من درباره یک حقیقت صحبت می کردم، نه به عنوان یک بیانیه. بسیار ساده است، هیچ کس نباید با این قضیه مشکل داشته باشد، جز نفرت پراکن ها و آن کسانی که قصد دردسرسازی در رسانه های اجتماعی را دارند. اشاره ترامپ در سخنانش به خشونت های لوییویل بود که در جریان آن هفت تن با اصابت گلوله زخمی شدند. این اعتراضات بابت کشته شدن برونا تیلور 26 ساله بود که ماه مارس به دست پلیس لوییویل هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

ارتش به خیابان ها می آید

با این حال ترامپ به ارتش کشورش برای استقرار در خیابان های آمریکا آماده باش داده است. معترضان در مینیاپولیس مقررات منع آمد و شد را نقض کرده، گارد ملی قادر به کنترل معترضان نیست و غارت هایی گزارش شده است. دفتر شبکه خبری سی ان ان در آتلانتا تحت محاصره درآمده است و معترضان به سمت پلیس که از آنجا محافظت می کند، بمب دودزا پرتاب می کنند. روزنامه دیلی میل نوشت: به گفته منابع مطلع، دستور آماده باش ارتش آمریکا پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ از مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا خواست تا گزینه های نظامی برای مقابله با تشدید ناآرامی مدنی در سراسر ایالات متحده را ارائه کند. در نتیجه این اقدام، با تداوم اعتراضات، سربازان آمریکایی در کارولینای شاقتصادی و نیویورک باید ظرف 24 ساعت آماده اعزام به مینیاپولیس شوند. این اقدام به دستور ترامپ برای استقرار نیرو در خیابان ها انجام می شود که از زمان شورش های 1992 لس آنجلس بی سابقه است.

درخواست سازمان ملل از ایالات متحده

همزمان با این ماجرا، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت آمریکا درخواست کرد تدابیری اتخاذ کند تا دیگر شهروندان این کشور شاهد مرگ بی دلیل آمریکایی های آفریقایی تبار نباشند. سازمان ملل نحوه مرگ جورج فلوید را فاجعه‫بار خواند. وزارت خارجه روسیه هم در بیانیه ای گفت، ناآرامی ها در مینه سوتا نشان می دهند مسائل جدی حقوق بشری در ایالات متحده به شدت زیاد شده اند. همچنین جاستین ترودو، نخست وزیر همسایه شاقتصادی آمریکا، کانادا به انتقاد از نژادپرستی در ایالات متحده پرداخت و از شهروندان کشورش خواست تا با وحدت در کنار هم در مقابل انزجار نژادی بایستند. وی گفت: مردم کانادا با وحشت و ترس شاهد ناآرامی ها در ایالات متحده هستند. باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز در بیانیه ای در‫این‫باره نوشت: نباید این شرایط در آمریکای 2020 عادی باشد. این نمی تواند عادی باشد. اگر ما می خواهیم بچه هایمان در کشوری رشد یابند که به عالی ترین آرمان هایش پایبند است، می توانیم و باید بهتر عمل کنیم.

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: ایرنا
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10231

به "خبرنگاران ترامپ در بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترامپ در بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید