راست و دروغ عمل های زیبایی حیوانات

به گزارش راه ساری، چند روز پیش بود که خبر افزایش عمل های زیبایی حیوانات با توئیت یک دامپزشک به یکی از داغ ترین سوژه های خبری تبدیل شد. او نوشته بود: شاید باورتون نشه، اما جراحی زیبایی دامپزشکی خیلی بیشتر از قبل شده. دوستان میان و برای فرم دادن به بینی، عظیم کردن چشم، صاف کردن پوست، برداشتن چربی، بوتاکس و کوتاه کردن دم سگ یا گربه شون، هزینه های فوق سنگین می دن.

راست و دروغ عمل های زیبایی حیوانات

به گزارش ایسنا، اگر چه این دامپزشک پس از جنجالی شدن این خبر، در توئیتر از دامپزشکان عذرخواهی کرد و نوشت: قسمتی از توئیت من رو جدا کردن و پخش کردن؛ این قطعا درست نبود و کمی سوء تفاهم ایجاد کرد. روی صحبت من فقط و فقط مردم بود و انتقاد من از طیف بسیار خاصی از مردم انجام شد و بس.

در ایران فقط جراحی گوش و دم و تا حدودی حنجره هست که اثبات شده و باقی شنیده های من درخصوص عمل بینی و چشم، یا وجود نداره یا فقط به علت های درمانی انجام می شه و.، اما اولین بار خبر افزایش عمل های زیبایی حیوانات سال گذشته از جانب صفحه توئیتر حقوق حیوانات در ایران مطرح شده بود. در این صفحه نوشته شده بود: به گزارش کمپین حقوق حیوانات در ایران، متأسفانه جراحی زیبایی حیوانات خانگی درحال گسترش است! این عمل ها شامل بوتاکس، تتو، جراحی بینی و برش گوش، بریدن دم، کاهش سینه و عمل بیضه هاست.

می خواهم حنجره سگم را عمل کنم

برای آنالیز میدانی موضوع و به بهانه عمل حنجره سگ خود که باعث آزار و اذیت همسایه ها می گردد، به یکی از کلینیک های سطح شهر مشهد مراجعه و صحبت را با دکتر کلینیک آغاز کردم. او عمل حنجره را کاری غیراخلاقی دانست و به هیچ وجه راضی به این کار نبود و با چهره ای توام با خشم و عصبانیت مرا به استفاده از راه های جایگزین هدایت کرد.

با ورود به کیلینک دوم خانم جوانی نظر مرا به خود جلب کرد که با نگرانی مادرانه ای، سگ سیاه رنگ کوچک خود را در آغوش کشیده بود و پس از هر نوازش با نجواهایی، آرامش را به آن سگ منتقل می کرد. در بیان موضوع با او کمی دچار تردید شدم، اما پس از کمی کلنجار در نهایت موضوع را با او مطرح کردم. تعجب و مخالفت خود را با فریادی تقریبا بلند نشان داد و گفت: چگونه می توانی چنین کاری انجام دهی؟ حیوانات گناه دارند و ممکن است درد بکشند. چگونه چنین فکری نموده ای؟ من هرگز چنین کاری نخواهم کرد.

فرم گوش های سگم را دوست ندارم

به سراغ دکتر کلینیک که پیکسلی با عکس سگ بر روی لباس سفیدش خودنمایی می کرد، رفتم. گفتم که می خواهم گوش های سگم را عمل کنید تا فرمی زیبا به خود بگیرد. با تعجب به من نگاه کرد و از پیشینه بیماری شنوایی یا وجود مسئله ای خاص در سگ از من سوالاتی پرسید، اما بعد از آنکه آب پاکی را بر روی دست او ریختم و از هدفم یعنی انجام عمل زیبایی مطلع شد، گفت: می دانید این کار چقدر برای حیوان دردناک است؟ ما هرگز چنین کاری انجام نمی دهیم، زیرا دایره شمول چنین عملی شکستگی گوش یا آسیب به شنوایی است.

از او درخواست کردم تا کلینیکی را به من معرفی کند تا زیر بار انجام چنین عملی برود، اما ضمن غیرقانونی خواندن اینگونه عمل ها گفت: بعید می دانم در مشهد چنین کلینیکی را پیدا کنید شاید در تهران بتوان چنین مکانی را پیدا کرد.

به کلینیک دیگری مراجعه کردم. بر روی جایگاه انتظار نشسته بودم که مردی همراه با پسرش و سگ سفید و چاقی در دستانش که موهایش هم با گیره صورتی بسته شده بود، وارد کلینیک شد. در پاسخ به سوالم از او که آیا حاضر است عمل زیبایی روی سگش انجام دهد؛ با صراحت جواب نه شنیدم. من به دلیل ترس از ویروس کرونا جرئت نمی کنم سگ خود را بر روی زمین قرار دهم بعد شما از عمل زیبایی با من حرف می زنید؟ اگر سگ خود را دوست داری این کار را انجام نده. من همانگونه که حاضر نیستم خاری به چشم پسرم برود، حاضر به انجام این کار در مورد جسیکا (اشاره به سگ) هم نیستم.

پزشک این کلینیک هم عمل های زیبایی حیوانات را بسیار بی شرمانه و غیرانسانی دانست و گفت: به شما پیشنهاد می کنم که از قلاده برای تربیت سگ خود بهره ببرید. همچنین مشاورانی داریم که با حضور در منزل، به تربیت سگ شما یاری می نمایند، تا دیگر پارس نکند. هزینه این دوره های آموزشی برای 6 جلسه دو ساعته 400 هزار تومان است و نتیجه کار تضمینی است.

در کلینیک بعدی و در گفت وگو با یکی از مراجعه نمایندگان متوجه شدم، او به تازگی افتادگی پلک سگ خود را عمل نموده است، اما نه برای زیبایی. او برایم شرح داد: پلک سمت چپ سگم افتادگی آورده بود و به نوعی داشت عظیمتر می شد و جلوی چشمش را می گرفت. به صلاح دید پزشک این کار را انجام دادم که سگم بعد از عمل خیلی اذیت شد و درد زیادی داشت. همچنین خیلی بدخلق و عصبی شده بود.

در این کلینیک با پزشکی جوان روبرو شدم که مرا با لبخندی به آغاز مصاحبه دعوت کرد، اما پس از مطرح کردن موضوع، لبخند آغازین جای خود را به ابرو های گره نموده داد و با چشمانی که از تعجب چند برابر شده بود، گفت: چگونه چنین فکری به ذهنتان خطور پیدا نموده است، اگر واقعا به سگ خود علاقه مند هستید، حتی نباید درباره چنین موضوعی فکر کنید چه رسد به اینکه بخواهید این کار را عملی کنید.

جراحی حنجره سگ یکی از جراحی های رایج است

اگر چه در این جست وجوی چند ساعته با واکنش های متنوعی روبرو شدم و نتیجه تمامی صحبت ها به یک موضوع ختم شد و آن هم عدم تمایل صاحبان حیوانات خانگی و پزشکان به انجام عمل های زیبایی است، اما یک فعال حقوق حیوانات که نمی خواهد نامش فاش گردد جراحی حنجره سگ را یکی از جراحی های رایج اعلام کرد و اضافه نمود: یکی از جراحی های رایج حیوانات جراحی حنجره سگ است که به شدت انجام می گردد، زیرا سگ اجازه ندارد در خیابان ها باشد و اگر هم در آپارتمان سروصدا کند، همسایه ها می توانند شکایت نمایند و قانون می تواند این حیوان را از صاحبش بگیرد.

هنگامی که به او می گویم من به کلینیک های زیادی مراجعه کردم، اما هیچ کلینیکی این کار را برایم انجام نداد، اظهار کرد: هر کسی پول بدهد برایش انجام می دهند و شاید بعضی کلینیک ها مسائل اخلاقی را رعایت می نمایند، اما من به چشم خود دیده ام که این جراحی انجام می گردد. این نوع جراحی دربیشتر کلینیک ها انجام می گردد.

زدن گوش و دم حیوان در روستا ها بدون بیهوشی و با بستن حیوان انجام می گردد

وی در رابطه با عمل های زیبایی حیوانات اعلام کرد: جراحی گوش و دم داریم که بر روی نژاد خاصی از سگ مانند ژرمن شپرد انجام می گردد که گوش هایش زیبا بایستد. متاسفانه زدن گوش و دم حیوان در روستا ها بدون بیهوشی و با بستن حیوان به جایی انجام می گردد. البته این کار در کلینیک ها با بیهوشی است.

این حامی حیوانات ادامه داد: جراحی های دیگری مانند دندان یا حتی جراحی ای وجود دارد که خوی سگ را وحشی تر می نماید و برای دعوا ها انجام می گردد که اطلاع دقیقی از انجام آن در مشهد ندارم.

همه کار با حیوانات می نمایند و ازهیچ چیز نباید تعجب کرد

او با اشاره به اینکه در ایران قانون حمایت از حقوق حیوانات نداریم، توضیح داد: حقوق حیوانات به هیچ عنوان رعایت نمی گردد همه کار با این حیوانات می گردد و از هیچ چیز نباید تعجب کرد، متاسفانه کلینیک ها از دامپزشکان عمومی استفاده می نمایند و تمام جراحی ها از عقیم سازی گرفته تا عمل های دیگر را آن ها انجام می دهند.

بیشتر عمل های زیبایی حیوانات در تهران انجام می گردد

وی همچنین در واکنش به گزارش یکی از رسانه ها درخصوص جراحی های زیبایی حیوانات، اظهار کرد: چارت قیمت های عمل های زیبایی حیوانات را که دیدم، بسیار تعجب کردم. این قیمت ها در مشهد غیرممکن است و عمل های زیبایی به این شکل و با این قیمت ها انجام نمی گردد. اما بعضی از جراحی ها، همانطور که اشاره کردم به خصوص جراحی حنجره برای قطع صدای سگ انجام می گردد. البته بیشتر عمل های زیبایی در تهران انجام می گردد؛ زیرا آن ها به دنبال سگ های لوکس هستند و تعرفه های دامپزشکی در آنجا بالاست.

این فعال حقوق حیوانات اضافه نمود: مردم حاضر نیستند چنین هزینه هایی نمایند، به غیر از قشر خاصی که سگ های گران قیمتی دارند؛ به عنوان مثال قیمت یک توله سگ پامرانین 7 تا 15میلیون تومان است یا سگ های ژرمن برحسب نژاد و تربیت پذیری بین 5 تا 50 میلیون خرید و فروش می گردد.

برای آنالیز تخصصی تر موضوع با فرزاد حیاتی، استادیار گروه جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد مصاحبه ای انجام دادم، وی اظهار کرد: مطلبی که چند روز پیش توئیت و درهمان راستا گزارشی توسط روزنامه ای منتشر شد، دور از واقعیت و کذب محض است. جراحی تغییر صدای حنجره حیوانات، تزریق بوتاکس، عظیم کردن چشم و... که در این گزارش ها گفته شده به هیچ عنوان انجام نمی گردد.

وی ادامه داد: من 10 سال جراح حیوانات هستم و همکاران زیادی در مشهد و تهران دارم. هیچ کدام از آن ها چنین جراحی هایی را انجام نمی دهند. متاسفانه نمی دانم این صحبت ها از کجا آمده و با چه انگیزه ای این خبر های کذب عنوان می گردد، جالب تر اینکه چرا چنین مطالبی آنقدر عظیم می گردد که در یک روزنامه علیه آن مطلب چاپ می گردد.

جراحی های گوش، دم و حنجره حدود 15 تا 20 سال است که از کتاب های درسی حذف شده است

استادیار گروه جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد می گوید: اتفاقات مثبت بسیاری درحوزه دامپزشکی در حال وقوع است که هیچکس به آن ها توجه نمی نماید و فقط این چنین مواردی را گزارش می نمایند که این دور از انصاف است. اگر یک نفر صحبتی در این خصوص انجام دهد، می گوییم نظری داده است، اما اینکه براساس یک نظر کوچک و کذب این چنین خبر عظیم و دروغی پخش گردد، جای تاسف دارد.

حیاتی اعلام کرد: آن روزنامه باید اعلام کند که مثلا کدام کلینیک ها این جراحی ها را انجام می دهند. همچنین اعداد و ارقامی که اعلام کردند نیز صحیح نیست؛ به عنوان مثال برای جراحی های ارتوپدی حیوانات خانگی چنین قیمتی هایی نمی توانیم مشخص نمی کنیم. صاحبان حیوانات خانگی توانایی پرداخت این قیمت ها را ندارند، بعد چطور ممکن است برای چنین جراحی هایی که وجود ندارد، چنین جدولی را تهیه کردند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته جراحی گوش، دم و حنجره انجام می شد، ادامه داد: در گذشته گوش و دم سگ هایی از نژاد خاص مانند دوبرمن، باکسر وگریت دین جراحی می شد تا زیبا بایستد. همچنین جراحی حنجره نیز بود که البته نه برای خوش صدا کردن حیوان بلکه برای این بود که صدای حیوان در آپارتمان مزاحمت ایجاد می کرد. برهمین اساس تار های صوتی حیوان را قطع می کردند که صدایی از اودر نیاید. در حال حاضر این نوع جراحی ها منسوخ شده است.

حیاتی با بیان اینکه درحال حاضر اگر کسی این گونه جراحی ها را انجام دهد متخلف محسوب می گردد، تاکید نمود: البته در تمام اصناف ممکن است تخلف صورت بگیرد، اما اینکه همه چنین عمل هایی را انجام دهند، رایج نیست که بخواهیم آن را پررنگ کنیم. جراحی های گوش، دم و حنجره حدود 15تا 20سال است که از کتاب های درسی حذف شده است. شاید بتوانیم بگویم که از همین زمان این جراحی ها غیرقانونی شد که البته این امر در ایران دیرتر رخ داد.

استادیار گروه جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بنابراین جراحی های گوش، دم و حنجره وجود داشت، اما مابقی جراحی ها مانند عظیم کردن چشم، خوش صدایی حیوان، بوتاکس وجود ندارد و قیمت های منتشر شده هم واقعی نیست. در حال حاضر جراحی های مهمتر وروتین تر با این قیمت ها وجود ندارد. همچنین در مشهد کسی رقم های 15تا 20میلیونی برای جراحی حیوان نمی دهد، البته در تهران قیمت جراحی ها همواره بالاتر بوده است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر اطلاعی دقیق از قیمت جراحی گوش، دم و حنجره ندارم، زیرا کار غیر قانونی و غیراخلاقی است. اگرفردی هم این جراحی ها را انجام دهد بین 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان بیشتر نخواهد بود.

حیاتی اعلام کرد: اگر کسی در مورد این گونه جراحی ها شکایت داشته باشد، می تواند شکایت خود را به نظام دامپزشکی تحویل دهد و بعد از آنالیز های لازم و روشن شدن مورد تخلف حکم صادر می گردد که بنا به نوع تخلف و اینکه چند بار اجرا شده، حکم متفاوت خواهد بود. حکم ابتدا به صورت اخطار کتبی است و سپس ممنوعیت کار و موارد دیگر خواهد بود. مسأله اینجا است که اگر جراحی زیبایی صورت گیرد، توافقی بین صاحب دام و دامپزشک است و در این صورت اگر بین آن ها مسئله ای هم پیش بیاد، احتمالا شکایت نمی نمایند.

وی اضافه نمود: در بیشتر کشور ها چنین جراحی هایی انجام نمی گردد و منسوخ و غیرقانونی است. اینگونه جراحی ها به بافت حیوان آسیب وارد می نماید و دردآور است؛ هرچند که بتوان این درد را مدیریت کرد. این عمل ها از لحاظ اخلاقی و شرعی درست نیست. در کشور های اروپایی اگر دامپزشکی چنین جراحی هایی انجام دهد با او به صورت قانونی برخورد می گردد که البته در کشور های پیشرفته درآمد دامپزشکی بالاست و نیازی نیست به خاطرچنین جراحی هایی که ممکن است سالی یکبار برایشان اتفاق بیفتد خود را به خطر بیندازند.

استادیار گروه جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دامپزشکی نظارت کاملی بر روی کلینیک ها دارد، بازرسی ها مرتب انجام می گردد و از آن ها گزارش کار گرفته خواهد شد. این جراحی ها کمتر از آن چیزی است که بگردد به آن ها بها داد و بیشتر دامپزشکان ما این کار را انجام نمی دهند.

وی درمورد روش جایگزین برای برداشتن حنجره سگ ها گفت: برای کنترل صدای حیوانات در آپارتمان ابتدا تربیت حیوان مهم است. برای کنترل صدای حیوان ازقلاده های آموزشی می توان استفاده کرد. این قلاده ها اینگونه هستند که اگر حیوان پارس کند، سیگنال هایی در بدن حیوان ایجاد می نماید که برای او ناخوشایند است و بعد از مدتی حیوان شرطی می گردد و پارس نمی نماید.

70 درصد جراحی های حیوانات مربوط به عقیم سازی است

در ادامه گزارش به سراغ محمدرضا بهروزیان، رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان رضوی رفتم تا آمار تخلفات کلینیک ها و نظارت ها در این زمینه را جویا شوم. وی اظهار کرد: سرمنشاء این بحث از توئیت دانشجویی آغاز شد که درباره عمل های زیبایی حیوانات خانگی صحبت نموده بود که البته بعد از چند روز دوباره توئیتی زد مبنی بر اینکه که از صحبت من برداشت اشتباهی شده است.

وی ادامه داد: در مشهد حدود 40 کلینیک دامپزشکی وجود دارد که از این تعداد سه عدد بیمارستان مختص حیوانات است که در کنار آن آزمایشگاه و داروخانه هم داریم. همچنین پنج کلینیک در مابقی استان فعالیت دارند. طی بازدید هایی که به صورت ماهانه انجام می گردد تا به امروز در زمینه جراحی زیبایی موردی مشاهده نشده است. جراحی عقیم سازی حدود 70 درصد، جراحی ناشی از شکستگی حدود 10 درصد و جراحی های دیگر که ناشی از عفونت چشم، فتق ناف گربه نوازد و موارد این چنینی هستند حدود 20 درصد است.

رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اعلام کرد: آقای ایمان امیران، دبیر انجمن صنفی درمانگاه های دامپزشکی استان خراسان با خبرنگار رسانه ای که مطلب درمورد عمل های زیبایی حیوانات چاپ نموده بود گفت وگویی داشته و از خبرنگار خواسته تا کلینیکی که این جراحی ها را انجام می دهد و این قیمت ها را به او اعلام نموده است را معرفی کند که خبرنگار پاسخ داده تماس های من با کلینیک های تهران بوده است نه کلینک های مشهد. بنده نیز به دلیل اینکه اطلاعات کاملی از کلینیک های تهران ندارم نمی توانم صحبت های خبرنگار را تایید یا تکذیب کنم.

بهورزیان گفت: این موارد عنوان شده واقعا عجیب هستند و نمی تواند صحت داشته باشد؛ زیرا این امر نه ضرورتی دارد و نه کششی برای انجام دادن آن وجود دارد. اگر در مشهد یک درصد متوجه شویم کسی این جراحی را انجام داده با او برخورد قانونی خواهیم کرد که این برخورد از تذکر کتبی و توبیخ پروانه آغاز می گردد و با توجه به تکرار آن منجر به لغو پروانه کلینیک می گردد.

هیچ گزارشی در رابطه با جراحی زیبایی حیوانات نداشته ایم

وی ادامه داد: در حدود 6 سال فعالیت ام به عنوان رئیس اداره تشخیص و درمان تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر انجام چنین جراحی ها یا حتی شکایتی در این خصوص نداشته ایم. ما بعد از انتشار این گزارش تیم های خود را به تمام کلینیک های سطح مشهد فرستاده ایم و تحقیقات لازم در این زمینه را انجام دادیم و به هیچ عنوان چنین مواردی مشاهده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر کسی مستندی در این زمینه دارد، این مستندات را ارائه دهد تا ما برای پیگیری وارد عمل شویم، اضافه نمود: خوشبختانه در مشهد هنوز این قضیه جا نیفتاده است و کسی چنین هزینه هایی را نمی نماید. چند وقت پیش به دلیل گران شدن خوراک سگ و گربه شاهد رها شدن سگ و گربه های زیادی بودیم. با چنین اوصافی چطور ممکن است فرد عمل جراحی زیبایی با چنین قیمت هایی را انجام دهد.

تور کیش: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

مجله سایه: گلچینی از بهترین های وب

منبع: فرارو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10848

به "راست و دروغ عمل های زیبایی حیوانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راست و دروغ عمل های زیبایی حیوانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید