زمستان صدها آتشکده در پونک روشن می شد

به گزارش راه ساری، برای ساکنان محله پونک، شروع زمستان و به ویژه بارش برف یادآور خاطرات زیادی از دورهمی ها تا خوردنی های ویژه است. بیشتر این دورهمی ها، دور کرسی هایی بود که از ابتدا تا پایان فصل سرما گرمابخش صدها خانه این روستا بود و به قول پونکی ها آتش کرسی همانند آتشکده ها خاموش نمی شد.

زمستان صدها آتشکده در پونک روشن می شد

خبرنگاران- مریم باقرپور: فصل سرما که می آمد برپا کردن کرسی یکی از کارهای ویژه بانوان محله پونک بود. اما پیش از آن باید وسایل این سیستم گرمایشی و دورهمنشینی آماده می شد. به همین دلیل آن دسته از مردمی که داراتر بودند به گمرک رفته و زغال سفارش می دادند. افتخار فدایی دختر آخرین کدخدای پونک می گوید:یکی ، دو روز بعد از سفارش ، همه زغال ها را یکجا با کامیون به پونک می آوردند و پس از آن کار خانم های محل آغاز می شد. ابتدا تکه های بزرگ زغال را جدا نموده و در گونی می گذاشتند و باقی مانده زغال ها را الک و با مخلوط کردن خاک زغال و آب گلوله هایی درست می کردند. این گلوله ها عامل اصلی روشن ماندن همیشگی کرسی ها بود به همین دلیل زنان محل آنرا در جعبه هایی قرار داده و در گوشه انبار می گذاشتند تا در زمستان استفاده نمایند.

او درباره برپا کردن کرسی می گوید: کرسی فقط محل دورهمی خانواده ها در شب های بلند سال نبود. بلکه با توجه به اینکه استفاده بهینه از انرژی اهمیت زیادی داشت و به دلیل سوختن مداوم گلوله های زغالی در منقل و ایجاد گرما، مادرانمان روی منقل حتی آب جوش می آوردند. یادم هست بعضی روزها مادرم دیزی را از صبح روی منقل بار می گذاشت تا برای شب پخته گردد. چون گرمای آتش گلوله ها کم نبود و ما به آن آتشکده ای که خاموش نمی شد نام می بردیم.

به گفته فدایی، آن دسته از مردمی هم که توانایی خرید زغال را نداشتند ازشاخه های خشک شده درختان باغ های پونک برای گرما کردن خانه هایشان استفاده می کردند: افرادی که از شاخه درختان استفاده می کردند مجبور بودند هر 2 روز یکبار در منقل های بزرگ آتش برپا و از خاکستر و زغال درختان خودشان استفاده می کردند.

ده پونک بیش از 800 سال قدمت دارد و به گفته دختر آخرین کدخدای آن بیشتر ساکنانش در خانه های با یک تا اتاق زندگی می کردند و اگر خانه ای هم وسعت زیادی داشت، برایش اتاق های زیادی درنظر می گرفتند که در هر اتاق یکی از اعضای خانواده زندگی می کرد. فدایی می گوید: خانه ما چون برای فرمانفرما بود حدود 15 اتاق داشت که در هر اتاق یکی از اعضای خانواده از عمه تا عموها با فرزندانشان زندگی می کردند. یک اتاق هم محل دورهمی هایمان بود که کرسی هم داشت و وقتی همه جمع می شدند پدرم ، برایمان کتاب می خواند.

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7630

به "زمستان صدها آتشکده در پونک روشن می شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمستان صدها آتشکده در پونک روشن می شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید