سالانه 1.1 میلیارد مترمکعب آب از منابع زیرزمینی یزد برداشت می گردد

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، محمدمهدی جوادیان زاده در نشست تخصصی آب و کتاب که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار گردید با اشاره به اینکه یزد یکی از خشک ترین و کم بارش ترین استان های کشور است، گفت: در حال حاضر میزان بارش این استان یک سوم متوسط کشوری و یک نهم متوسط جهانی است که این موضوع، دقت نظر بیشتر مردم و مسئولان برای حفظ منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آب در این استان را می طلبد.

سالانه 1.1 میلیارد مترمکعب آب از منابع زیرزمینی یزد برداشت می گردد

وی با بیان اینکه تنها هفت دهم درصد از منابع آب تجدیدشونده کشور مربوط به استان یزد است، توضیح داد: در حال حاضر سالانه حدود یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی و آبی استان برداشت می گردد که این میزان 130 درصد بیش از میزان تجدید منابع آبی استان است.

جوادیان زاده با اشاره به کوشش مردمان دیار کویری یزد برای فائق آمدن بر خشونت طبیعت در این منطقه از کشور مطرح کرد: یزدی ها از دیرباز با بهره گیری از روش های کنترل و حفظ منابع آبی خود از طریق حفر قنات ها، توانسته اند شهرهای با رونق و پیشرفت مثال زدنی را در این خطه از کویر برپا و حفظ نمایند و این امر، وظیفه ما را در حراست از میراث پیشینیان و ادامه راه صحیح و اصولی آنان سنگین تر می نماید.

رقیه دوست فاطمی ها، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد نیز در این نشست با گرامیداشت روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار و بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، حضور پاپلی یزدی، استاد برجسته یزدی علم جغرافیا و نویسنده کتاب پرخواننده شازده حمام را در جمع کتابداران و اهالی کتاب، ارج نهاد.

وی هفته کتاب را فرصتی برای بزرگداشت عنصر کتاب و مقوله کتابخوانی دانست و ابراز امیدواری کرد: در هفته کتاب امسال که با عنوان حال خوش خواندن نامگذاری شده است، همگان برای ایجاد این حس و حال پرطراوت در مردم کوشش نمایند.

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 733

به "سالانه 1.1 میلیارد مترمکعب آب از منابع زیرزمینی یزد برداشت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه 1.1 میلیارد مترمکعب آب از منابع زیرزمینی یزد برداشت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید